Knižná recenzia: Biomanželka

Autor: Michal Viewegh

• Rok vydania: 2019
  • Pôvodný názov: Biomanželka
  • Počet strán: 208
  • ISBN: 9788024937830

Splnený Popoluškin sen sa končí tým, že pomaly, ale isto vykonáva emocionálnu vraždu svojho princa…

Dnes už nikomu nemusíte vysvetľovať, kto je to dula. Psychická opora žien poskytujúca im starostlivosť počas tehotenstva, pôrodu a šestonedelia. Zvyčajne sa s nimi po ukončení tohto obdobia lúči, no v tomto príbehu nie. Tu sa dula dokonca k celej rodine nasťahuje a stáva sa tak rozprávačkou ich príbehu.

Má tak možnosť nazrieť do vzťahu Mojmíra a Hedviky. Kedysi hanblivá knihovníčka sa vydáva za Mojmíra – úspešného a slávneho spisovateľa, ktorý jej okrem lásky poskytne aj blahobyt. Len čo sa Hedvike plní sen o veľkom dome a rodine, Mojmír je okamžite odsunutý na vedľajšiu koľaj.

Fakt, že hosťovskú izbu v rodinnom hniezdočku už sedem rokov obýva dula, ktorá sa s Mojmírom každodenne bije o Hedvikinu pozornosť, nefunkčnosť ich vzťahu iba podčiarkuje. Je možné žiť v takomto prostredí a nezblázniť sa? Žena, ktorej bol ochotný dať nielen jeden prst, ale rovno celú ruku, si bez opýtania vzala úplne všetko a postupne sa snaží obrať ho aj o zvyšky rozumu a trpezlivosti.

„Před deseti lety byl pro ni jednička. Před deseti lety bylo v seznamu jejích životních úkolů na prvním místě manželství. Dneska se jeho žena domnívá, že úkol splnila, a tak si jej jednoduše odškrtla. Dneska se musí věnovat dalším položkám: biosvačinkám, grantům na dětská hřiště, výrobě pomůcek pro domácí vyučování a dětskému bazárku, říka si nakvašeně Mojmír. Jemu, manželovi, už se věnovat nemusí…“Michal Viewegh
...

Námet knihy je pútavý, v prípade, že ide o Michala Viewegha, o to viac. Skutočnosť, že Mojmír zdieľa svoj príbytok s nevrlou dulou je stavebným kameňom celého príbehu. Dula sa stáva rozprávačkou a podáva príbeh svojimi očami, pričom však detailne rozoberá predovšetkým správanie Mojmíra. V jej slovách sa prelína minulosť so súčasnosťou – retrospektívne poukazuje na nástrahy, ktoré rozbili vzťah hlavných postáv, no rovnako opisuje súčasné Mojmírovo konanie.

Po celý čas čitateľ v deji naráža na momenty, ktoré sa môžu zdať absurdné, a to aj napriek tomu, že podľa autorových slov ide o román čiastočne autobiografický. Táto absurdnosť bude mať v publiku dvojaký účinok – buď zapôsobí ako prvok umocňujúci dojem grotesky (teda pozitívne), alebo čitateľom naštrbí ich celkovú optiku na dielo.

Ak sa budete snažiť nájsť v príbehu „to pravé vieweghovské“, je diskutabilné, či sa vám to podarí v takej miere, aby ste boli úplne spokojní. Začiatok knihy čitateľa osloví a zaujme, podnieti v ňom isté očakávanie. No postupne dej spadá do stereotypu a autor sa dosť opakuje. Namiesto progresu tak čitateľ naráža na takmer identické pasáže, ktoré mu po čase dokážu mierne liezť na nervy. Rovnako môže pocítiť rozčarovanie z toho, že sa príbeh formálne nevyvíja tak, ako by si prial – namiesto pokroku a rozvitia atraktívnych prvkov sa stretáva so stagnáciou.

Voľba rozprávača sa však javí zaujímavo. Knihou pokojne mohol sprevádzať Mojmír a jeho slová by poslucháčom len sprostredkovali (ne)skreslený pohľad na celý situáciu, ktorá sa doma odohráva. Keďže však všetko komentuje obstarožná dula správajúca sa ako rovnocenný člen rodiny, príbeh v istých miestach zaujme zaujímavú pozíciu. Tretia osoba poskytuje svoj pohľad na vzťah dvoch manželov, vyjadruje svoj postoj k Mojmírovi a chvíľami pôsobí ako zlá svokra.

Napriek tomu, že dej upadáva do stereotypu a pôsobí plocho či neusporiadane, je tak trochu návykový. Aj napriek opakujúcim sa situáciám zostane väčšina čitateľov v napätí až do konca a k prečítaniu knihy ich bude motivovať zvedavosť, čo všetko si pre nich autor pripravil. Samotný koniec príbehu však svoje publikum rozdelí na dva tábory. Jedna časť bude spokojná, druhá bude mať pocit, že sa tešili na niečo, čo nikdy neprišlo.

• ak hľadáte vtipný príbeh na pár večerov
  • pre čitateľov, ktorí sa chcú pobaviť a majú nadhľad

• netypický rozprávač
  • množstvo vtipných, až absurdných momentov
  • pohodový príbeh s netradičným námetom

• chvíľami dej spadá do stereotypu
  • nejde o najlepšie dielo od Michala Viewegha

Biomanželku odporúčame vnímať ako dielo, ktoré predstavuje skôr doplnok k Vieweghovej tvorbe. Irónia aj sarkazmus tu síce sú, ale nie je to klasický Viewegh. To, či kniha splní vaše očakávania, je veľmi individuálne. Každopádne, príbeh má stále svoje špecifické prvky a iskru, ktorú nedokáže napodobniť žiaden iný autor. A tak i tu platí – na to, aby ste si vytvorili vlastný názor, musíte knihu sami prečítať.

Odporúčané knihy od autora Michal Viewegh

Báječná léta pod psa - Michal Viewegh - cena

Báječná léta pod psa

Další svazek edice Adaptovaná česká próza přináší patrně nejznámější beletristickou knihu vydanou po r. 1989. Představuje čtenářům oceňovaný román nejprodávanějšího současného českého spisovatele Michala Viewegha. Je určen studujícím na úrovni B1 a výše. Humoristicky laděné vyprávění o životě jedné české rodiny zachycuje atmosféru v československé společnosti v době socialismu…čítať viac

Povídky o manželství a o sexu - Michal Viewegh - cena

Povídky o manželství a o sexu

Spisovatel Oskar si po rozvodu zvyká na samotu a staromládenecký život – a obojího si užívá se všemi slastmi, ale i strastmi. Povídkový román o zamilování, vystřízlivění, nevěře, ale také lítosti a výčitkách svědomí….čítať viac

Případ nevěrné Kláry - Michal Viewegh - cena

Případ nevěrné Kláry

Soukromého detektiva Denise Pravdu, jehož pražská kancelář se specializuje především na sledování nevěrných partnerů, požádá jednoho dne o schůzku populární spisovatel Norbert Černý, který chce napsat detektivní román. Záhy se však ukáže, že spisovatel tak úplně nedůvěřuje svojí o dvacet let mladší přítelkyni…Případ nevěrné Kláry je nejen vtipně sebeironickou reflexí takzvaného úspěšného…čítať viac