Knižná recenzia: Heřmánkové údolí

Autor: Hana Marie Kornerová

• Vydavateľstvo: Moba
  • Pôvodný názov: Heřmánkové údolí
  • Počet strán: 256
  • ISBN: 9788027912834

Povojnové obdobie a jeden (ne)obyčajný ľudský život…

Románov, ktoré opisujú vojnové zverstvá a dopad svetových konfliktov na život jednotlivca, je na trhu mnoho… Avšak len máloktorá kniha sa zameriava na to, čo bolo potom, keď sa vojna skončila a ľudia sa snažili dostať svoj život do starých koľají. Je to vôbec možné? Zabudnúť na to, čo sa stalo, a pokračovať ďalej?

Anna má 17 rokov a keďže počas vojny prišla o oboch rodičov, cestuje z Ruska do Československa za svojou vzdialenou rodinou v domnienke, že jej teta so strýkom nahradia matku a otca. Po únavnej a nekonečnej ceste sa však dozvedá nové zarážajúce skutočnosti a kvôli nedostatku financií v novej rodine, kde sa nestihla ani trochu ohriať, skončí v rukách vojnového veterána, o ktorom nevie vôbec nič. Nasleduje svadba, po ktorej opäť prichádzajú prekvapenia v podobe meniaceho sa charakteru jej manžela. Každodenné problémy sa však začínajú vytrácať, keď nastane nastolenie nového režimu, ktoré zmení nielen systém krajiny, ale aj charaktery Anniných známych.

„Křik se rozhléhal obrovským prázdným prostorem, ohlušoval ji a rezonoval v hlavě jako mnohonásobná ozvěna. Připadalo jí, že křičí tak hlasitě, jako by chtěla vzbudit mrtvé. Jako by chtěla vzbudit mrtvé.“Hana Marie Kornerová
...

Príbeh nie je vyrozprávaný chronologicky – Anna na začiatku vystupuje ako stará pani ležiaca v nemocnici a postupne čitateľom odhaľuje jej život. Časové obdobia tak vytvárajú dve dejové roviny, a hoci mnohokrát neboli ohraničené kapitolami, zorientovanie sa „v minulosti a prítomnosti“ nerobí publiku žiaden problém.

Už po niekoľkých stránkach knihy je možné spozorovať jej zvláštnu vlastnosť – príbeh čitateľa okamžite pripúta. Rozprávanie síce príliš nezachádza do podrobností, no napriek tomu publiku poskytuje detaily, ktoré krok za krokom odkrývajú ucelený obraz života jednej ženy. Rozprávanie pôsobí návykovo, za čo možno vďačiť aj emóciám, ktorými je text popretkávaný. Nejde však o násilné tlačenie na city, ale o šikovne vykreslené emotívne okamihy, z ktorých pocity vychádzajú úplne samovoľne a bez akéhokoľvek nátlaku na čitateľa.

Aj keď je dej sprostredkovaný z pozície nezávislého rozprávača, publikum má dokonalý prehľad o Anniných pocitoch a myšlienkach. Príbeh podaný v tretej osobe jednotného čísla zväčša emóciám ubližuje, keďže nezávislý rozprávač mnohokrát nevidí do hlavy popredných charakterov, no v tomto prípade sa takýto účinok nedostavil a Annine obavy, radosti aj strach sú tu vyjadrené autenticky a podrobne.

Charakterové vlastnosti hlavnej postavy čitateľ uchopí aj bez toho, aby mu autorka priamo popod nos naservírovala siahodlhé opisy. Z jednotlivých situácií, ktoré bez problémov zapadajú do textu, možno spozorovať napríklad jej odvahu, silu, sebazaprenie či schopnosť promptne riešiť situácie, ktoré jej život bez akýchkoľvek ohlásení predloží. Tento jav sa zo súčasnej literatúry pomaly vytráca – autori si totiž často chcú ušetriť prácu a profil postavy opíšu čitateľom v niekoľkých riadkoch. V Heřmánkovom údolí však nájdete dokonale podaný prierez Anninej duše, ktorý nepôsobí prvoplánovo.

• pre čitateľov, ktorí obľubujú originálne a emotívne príbehy
  • ak hľadáte knižku, ktorá vás opantá svojou príznačnou atmosférou
  • ak v knižkách vyhľadávate skôr emócie ako akciu a napätie

• autenticky vyjadrené emócie
  • príbeh zachytáva povojnové obdobie, ktorému sa mnoho autorov nevenuje
  • vynikajúci rozprávačský talent
  • pútavé čítanie
  • krásny a jedinečný príbeh

• dej v niektorých miestach nie je práve dynamický

Heřmánkové údolí je krásny a citlivý príbeh, ktorý dokáže v poslucháčoch zanechať hlbšiu stopu. Dej síce plynie pomalšie, no podrobnosti, s ktorými sa hlavná postava počas života stretáva, sú natoľko zaujímavé, že nahrádzajú aj nervydrásajúcu akciu. Knihu odporúčame poslucháčom, ktorí vedia oceniť dobre vystavaný príbeh a dokážu z neho vytiahnuť jeho hodnotu. Ak v literárnom svete vyhľadávate príbehy, ktoré zobrazujú prierez neobyčajných životov, Heřmánkové údolí bude dobrou voľbou.

Odporúčané knihy od autorky Hana Marie Kornerová

Pán hor I. - Hana Marie Kornerová - cena

Pán hor I.

Rozsáhlá historicko-romantická sága mapuje osudy šesti generací šlechtického rodu de Braie od roku 1785. Odehrává se převážně ve Francii, i když bouřlivé události osmnáctého, devatenáctého a začátku dvacátého století zavedou hrdiny nejen do mnoha zemí Evropy, ale i do Ameriky, Afriky a kolonií v Indii. Příběh mladičké Christiny se začíná odvíjet ve chvíli, kdy ji souhra náhod zavede do zchátralého hradu….čítať viac

Andělská tvář I. - Hana Marie Körnerová - cena

Andělská tvář I.

Charlotta Collierová přijíždí do malého jihofrancouzského města přímo z klášterní školy. Vzhledem ke svému mládí a nezkušenosti se stává ideální obětí ve složité a nebezpečné hře dvou bratrů. Jako manželka staršího z nich přichází na starobylý zámek Mornay, kde během krátké doby dojde k řadě znepokojivých událostí končících podezřelým úmrtím. Kolem Charlotty se stahuje síť intrik, které brzy vyústí ve skandál…čítať viac

Kočár do neznáma - Hana Marie Körnerová - cena

Kočár do neznáma

V červenci roku 1789 vyhnala Francouzská revoluce z domova tisíce příslušníků šlechtických rodin. Mnozí přišli o všechen majetek a sotva uhájili holý život. Na nejistou cestu se vydávají i dvě sestry, které hledají útočiště u příbuzných v cizině. Zamíří nejprve do Říma, později na italský jih. Rozbouřená doba, staré rodinné spory a nové intriky je však vyženou z každého azylu. Marně se pokoušejí….čítať viac