Knižná recenzia: Jeden musí z kola von

Autor: M.J. Arlidge

• Rok vydania: 2015
  • Pôvodný názov: Eeny Meeny
  • Edícia: Svetový bestseller
  • ISBN: 9788055143606

Prežiť ešte neznamená zvíťaziť…

Byť či nebyť – táto otázka bola položená vyvoleným párom a myslím, že sa jej autor nenechal inšpirovať slávnym Shakespearovým dielom. Neznáma žena sa zahráva s ľudskými životmi a dáva im na výber. Buď zabiješ, alebo budeš zabitý

Spočiatku to vyzerá tak, že ide o veľký výmysel, ktorý má byť len maskovacím manévrom niečoho poriadne zvráteného. Keď sa mladučká Amy dostane zo zajatia a s ťažkosťami rozpovie celý svoj príbeh, takmer nik jej neverí. O pár dní na to sa objavia ďalšie podobné osudy, ktoré Aminu teóriu potvrdzujú. Akási žena unesie dvoch ľudí, zavrie ich v neľudských podmienkach a položí pred nich zbraň s jedným nábojom. Chceš prežiť? Musíš zabiť svojho spolutrpiteľa…

Obete musia bojovať s hladom, zimou či zúfalstvom. Pýtate sa dokedy? Kým sa jednému z nich neminie trpezlivosť a neodhodlá sa k najťažšiemu skutku vo svojom živote. Vtedy má možnosť vrátiť sa do normálneho sveta, na ktorý sa už naveky bude v dôsledku svojho činu pozerať cez naštrbenú optiku. Helen Graceová, ktorá má celý prípad na starosti, sa snaží prísť na to, prečo si zločinec vyberá konkrétne obete. Naozaj za všetkým stojí žena? Aký je jej motív?

„Len zbrane sme sa nedotkli. Zostala na tom istom mieste a volá nás k sebe. Zdvihnem hlavu akurát v okamihu, keď sa na ňu díva. Hneď sklopí oči. Siahne po nej? Pred dvoma týždňami by som odprisahal, že je to nemožné. Ale dnes? Dôvera je krehká záležitosť – ťažko sa získava, no ľahko sa stráca. Ničím si už nie som istý. Viem len toľko, že jeden z nás zomrie.“M.J. Arlidge
...

Jeden musí z kola von je kriminálka, ktorá disponuje jednou z najbizarnejších postáv zločinca. Nezabíja vlastnými rukami, iba sa nemo prizerá, ako sa vrahom stane niekto iný. Necháva vyhasnúť jeden ľudský život, pričom vie, že duša toho, ktorý prežil, zhorí plameňom, ktorý rozdúchalo jeho svedomie. Zničí tak dva životy bez toho, aby sa obetí priamo dotkla. Príbeh krásne zachytáva pocity, ktoré sa usadia v duši toho, čo prežije. Je to naozaj výhra zostať nažive? Dá sa existovať s vedomím, že dýchate na úkor niekoho iného?

Ako to už v kriminálkach býva zvykom, dej sa nesústredí len na samotnú kriminálnu zápletku a jej rozuzlenie. Aj tu sa autor trochu pohrabal v minulosti hlavných postáv a nezabudol ani na členov vyšetrovacieho tímu. Príbeh sa vďaka tomu stal o niečo emotívnejším a keďže ide o prvú časť viacdielnej série, nikoho asi neprekvapí, že sa v úvodnej časti začne rozpletať súkromie hlavných postáv, ktoré sa bude neskôr vyvíjať ďalej.

Kniha sa aj napriek niekoľkým brutálnym scénam číta veľmi rýchlo. Ťažko povedať, či to majú na svedomí krátke kapitoly, jednoduchý jazyk, nekomplikované vety alebo výborne načrtnutá zápletka, ktorá čitateľa pripúta k stránkam knihy. Málokedy sa dá kriminálka zhltnúť za jeden dlhší večer, no v tomto prípade to nie je nesplniteľná výzva.

O predvídateľnosti deja sa dá trochu diskutovať. Ak nie ste ostrieľaným fanúšikom krimi žánru, bude na vás zápletka pôsobiť bezchybne a nebudete jej mať čo vytknúť. Avšak v prípade, že drvivú väčšinu vašej knižnice tvoria práve detektívky, môže sa poľahky stať, že vás vykreslenie príbehu až tak veľmi nenadchne.

Rovnaký princíp sa dá aplikovať aj na koniec knihy – po prečítaní poslednej strany vo vás môže zanechať akýsi prchavý dojem. Po chvíľach napätia totiž až prirýchlo prichádza koniec, ktorý zodpovie všetky otázky. V konečnom dôsledku sa vám nástup záverečného rozuzlenia na scénu môže zdať trochu zbrklý, čo môže nemálo naštrbiť výsledný dojem z knihy.

• ak máte chuť na nenáročnú kriminálku, pri ktorej nemusíte veľmi premýšľať
  • pre milovníkov detektívok, ktorí si chcú oddýchnuť od severského krimi

• pútavá a zaujímavá kriminálna zápletka
  • jednoduché a nenáročné čítanie
  • kniha sa číta nesmierne rýchlo
  • napriek niekoľkým brutálnym scénam ide o oddychovku
  • neštandardná postava zločinca

• ostrieľaných fanúšikov krimi žánru kniha nemá čím prekvapiť

Jeden musí z kola von predstavuje pútavú kriminálku so zaujímavou zápletkou, ktorá je podaná zrozumiteľne a ľahko. Poskytuje primeranú dávku napätia, čitateľa zavedie do britských ulíc a odbremení ho od komplikovaných vyšetrovacích metód. Odporúčame každému, kto sa už presýtil severského krimi, prípadne sa necíti na to, aby sa ponoril do hrubočiznej kriminálky.

Odporúčané knihy od autora M.J. Arlidge – séria Helen Grace

Nehas, čo ťa nepáli - M.J. Arlidge - cena

Nehas, čo ťa nepáli

Vrah sa zakráda po meste, vyberá si tých, ktorí sú v noci doma sami – a bez výčitiek svedomia, neľútostne ich vraždí. Keď mesto zachváti panika, inšpektorka Helen Graceová sa postaví na čelo vyšetrovania, ale aj sama sa stane korisťou – na každom kroku ju prenasleduje nemilosrdný vrah, túžiaci po pomste. Helen odteraz neurobí ani krok, aby sa neobzrela. Po vypátraní vraha Graceová nadobudne podozrenie….čítať viac

Kto sa bojí, nech nejde do lesa - M. J. Arlidge - cena

Kto sa bojí, nech nejde do lesa

Tom Campbell si pamätá, že s priateľkou kempoval, inak nič. Preberie sa uprostred lesa, dezorientovaný a vydesený na smrť. Niekto mu ide po krku, akýsi tvor s čiernou dierou namiesto tváre. Mladíkovo telo po čase nájdu na strome. Prípadu sa ujíma Helen Graceová. Sotva sa však pustí do práce, objaví sa druhá obeť. V lese vyčíňa sériový vrah. Začínajú sa preteky o čas. Idylický národný park sa v noci mení….čítať viac

Vadí - nevadí - M. J. Arlidge - cena

Vadí – nevadí

Kriminalita v meste zvláštne narastá, ešte nikdy nebolo v uliciach toľko násilia a nepokojov. Podpaľačstvo v dokoch. Dobodaný muž v aute. Vražda v mestskom parku. Čo spája všetky tieto zločiny bez zjavnej príčiny, po ktorých nezostávajú žiadne stopy? Hlavná vyšetrovateľka Helen Graceová šípi, že nemôže ísť o náhodu. Všetky trestné činy sú očividne iba dielikmi skladačky a postupne zapadajú na svoje miesto…čítať viac