Knižná recenzia: Jeden plus jeden

Autor: Jojo Moyes

• Rok vydania: 2015
  • Pôvodný názov: The One Plus One
  • Edícia: Svetový bestseller
  • ISBN: 9788055144207

Krásny a citlivý príbeh o tých správnych hodnotách a nepredvídateľnosti života…

Život je ako jazda na horskej dráhe. Raz sme hore, pozeráme sa na svet z vtáčej perspektívy a so zatajeným dychom obdivujeme všetky maličkosti, ktoré nám sú ponúknuté. Neskorší strmý pád na dno nám potom síce zdvihne žalúdok a naženie strach do očí, no vidina opätovného vzostupu nás núti vydržať aj momenty plné nepríjemného napätia.

Rovnako silná je i hlavná hrdinka tohto príbehu. Jess je matka, ktorá vychováva svoju dcéru a syna svojho muža z predošlého manželstva, a to všetko bez mužskej opory. Nad účtami a faktúrami sa jej síce krížia oči, no dve zamestnania jej ponúkajú aké-také pokrytie výdavkov. Keď sa jej dcére Tanzie, nadanej matematičke, ponúkne možnosť dostať sa na prestížnu školu, Jess má hlavu v dlaniach, pretože nevie uhradiť ani základné výdavky, nieto celé školné. Jedného dňa však nájde v taxíku zväzok bankoviek a v tom momente Jess odsúva svedomie bokom. Hoci je odhodlaná hotovosť po čase splatiť, jej pôvodný majiteľ Ed Nicholson sa jej bizarnou príhodou pripletie do života, kvôli čomu hrozí, že sa pravdu dozvie skôr, ako sa mu Jess o svojom tajomstve odhodlá zdôveriť.

„V Tanziných očiach sa zračilo poznanie, ktoré tam predtým nebolo. Z toho, čo povedala potom, Jess zosmutnela. ,Najlepšie bude, ak budem rátať iba s tým, čo máme, mami.´“Jojo Moyes
...

V knihe síce možno nájsť menší počet postáv, no každá z nich do príbehu vnesie kúsok zo seba a ponúkne čitateľom akúsi (i keď len sprostredkovanú) emotívnu skúsenosť. Jess zastáva úlohu nikdy sa nevzdávajúcej matky, jej nevlastný syn Nicky čelí šikane a pocitu vykorenenia, Tanzie v tichosti nesie na svojich pleciach krivdy celej rodiny a zdanlivo bezstarostný boháč Ed je dôkazom toho, že šťastie nie je postavené na výške bankového konta. Zamotá sa totiž do firemného problému, dôsledkom ktorého mu hrozí väzenie. Čitateľ tak má možnosť vidieť, že problémy v našich životoch majú rôznu hĺbku, intenzitu a dôsledky. Je väčším trápením zistenie, že vám hrozí obmedzenie slobody, alebo to, že matka nemôže dať svojim deťom všetko, čo potrebujú?

Všetci štyria sa zrazu ocitajú v situácii, kedy sú odkázaní na vzájomnú pomoc, podporu a pochopenie. Drvivá väčšina kapitol je písaná z pohľadu tretej nezávislej osoby, no autorka pravidelne obmieňa postavy, ktoré sú v centre diania. Raz je stredobodom pozornosti Jess, inokedy Ed alebo niektoré z Jessiných detí.

Od autorky Jojo Moyes väčšina čitateľov očakáva romantický príbeh, ktorého najväčší vrchol predstavuje ľúbostno-dramatická zápletka. Aj v tomto prípade sa však potvrdilo, že predsudky alebo očakávania nemajú v knižnom svete čo robiť. Čitateľa príjemne dokáže prekvapiť jazyková rovina príbehu, jeho obsahový vývoj a autentické spracovanie. Namiesto cukrom posypaných vyznaní lásky čakajte skôr nesmierne hlboký a emotívny príbeh plný silných momentov a postáv, ktoré neboli len bezduchými nositeľmi niekoľkými povahových vlastností.

I keď dej plynie pozvoľna, krivka dramatickosti a napätia sa drží v jednej súvislej rovine, vďaka čomu čitateľ dychtivo prevracia stránku za stránkou. Výborným prvkom bol humor v podobe miernej situačnej komiky. V deji sa vyskytlo nemálo absurdných i realistických situácií, ktoré vytvárali akýsi úsmevný a milý podklad pre konanie postáv alebo ďalší vývin príbehu.

Príbeh síce pôsobí jednoducho, no čitateľom poskytne, prípadne pripomenie niekoľko dôležitých skutočností a výpovedí o živote. Je pomerne ľahké predstaviť si, že viacero čitateliek v knihe nájde moment, ktorý sa im bude zdať nesmierne blízky, pretože práve zapasuje do ich života a udalostí, ktorými si práve prechádzajú. Kniha po sebe zanecháva veľa dojmov a emócií, vďaka ktorým sa stáva nezabudnuteľnou.

• pre mladších aj starších čitateľov
  • ak v príbehoch hľadáte niečo viac ako len romantickú zápletku

• krásny a unikátny príbeh
  • kniha v sebe ukrýva množstvo ponaučení a pripomienok, ktoré sú prirodzene schované do textu
  • jedna z najlepších kníh od Jojo Moyes
  • emotívne, no zároveň oddychové čítanie

Jeden plus jeden by si mal prečítať každý, kto chce pomocou písmeniek pohladiť svoju dušu. Obálka síce pritiahne viac žien ako mužov, ale ani tí sa nemusia báť, že ich kniha sklame, prípadne ponúkne niečo, po čom nebažia. Je totiž určená každému cítiacemu človeku, bez ohľadu na vek alebo pohlavie. Nečakajte prostoduchú romantiku, skôr sa pripravte na krásny a jedinečný príbeh o živote, hodnotách a pocitoch, s ktorými sa musíme vyrovnávať.

Odporúčané knihy od autorky Jojo Moyes

V cudzích topánkach - Jojo Moyes - cena

V cudzích topánkach

Nisha Cantorová bola zvyknutá na nákladný život a cestovanie po svete. Ani vo sne by jej nenapadlo, že jej manžel podá žiadosť o rozvod a odstaví ju tak od celého majetku. Nisha je rozhodnutá naďalej žiť ako predtým, ale neostalo jej takmer nič – ani len topánky, ktoré mala ešte nedávno na nohách. A to len preto, lebo Sam Kempová vo fitnes centre omylom vzala Nishin batoh. Výmena je však….čítať viac

Zakázané ovocie - Jojo Moyes - cena

Zakázané ovocie

Ospalé prímorské mestečko Merham neponúka v päťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia veľa vzrušenia. Aspoň v očiach mladej Lottie a Celie, ktoré vyrastajú v jednom dome takmer ako sestry. Keď sa do Arcadie, veľkolepého sídla v štýle art deco, nasťahuje skupina bohémov, Lottie a Celiu priláka ich alternatívny spôsob života, taký poburujúci pre miestnych obyvateľov. Lenže to, čo sa v dome stane, má napokon tragické…čítať viac

Darca hviezd - Jojo Moyes - cena

Darca hviezd

Angličanka Alica sa v rodičovskom dome nudí, cíti sa nedocenená a nepochopená. Potom spozná Bennetta Van Cleva, pekného, bohatého Američana, a bezhlavo sa zaľúbi. Svadba a odchod do Ameriky v tridsiatych rokoch 20. storočia vyzerali ako veľké dobrodružstvo, no život novomanželky v Baileyville, skostnatenom provinčnom mestečku uprostred kentuckých hôr, je pre Alicu sklamaním. Preto sa…čítať viac