Marťan, Andy Weir – recenzia

Knižná recenzia: Marťan

Autor: Andy Weir

• Vydavateľstvo: Kalibr
  • Pôvodný názov: The Martian
  • ISBN: 978-80-7617-280-7

Netradičný príbeh o prežití vesmírneho stroskotanca…

Výlety do vesmíru sú pre väčšinu obyvateľstva Zeme stále hudbou ďalekej budúcnosti. Vedci a astronauti hľadajú planétu, na ktorej by mohol existovať život, respektíve planétu, na ktorej by sme mohli existovať my. Najhorúcejším kandidátom je momentálne Mars. Ale aká bude realita? Dokáže tu človek jestvovať a bežne fungovať? Odpoveď na túto otázku nám môže poskytnúť len naozajstný Marťan.

Marka Watneyho omylom zanechá posádka jeho lode Ares 3 na Marse a jemu nezostáva nič iné, len zobrať rozum do hrsti a snažiť sa o jedno – prežiť. To, či sa mu to podarí, nie je vôbec isté, pretože sa nemôže skontaktovať ani s posádkou a ani so Zemou. Mark sa stal „vesmírnym McGyverom“ a začal využívať všetky zostávajúce zdroje vo svoj prospech. Na Marse, kde nie je ani kvapka vody, začal s jej výrobou po litroch. Zúrodnil mŕtvu pôdu a úspešne pestuje zemiaky na kilá. Robí jednoducho všetko preto, aby prečkal štyri nasledujúce roky, kým ho vyzdvihne ďalšia plánovaná misia Ares 4.

Práve v tejto knihe si uvedomíte, akí mimoriadne inteligentní a vynaliezaví musia byť astronauti, nehovoriac o mesiacoch náročného výcviku, ktorý ich má pripraviť na všemožné scenáre. Avšak s variantom zabudnutia človeka na Marse sa zjavne vôbec nerátalo…

„Prechodová komora sa kotúľala ešte ďalších pätnásť metrov. Hrubý skafander Watneyho ochránil pred nejednou zlomeninou. Snažil sa pochopiť, čo sa to deje, no sotva sa držal pri vedomí. Nakoniec sa komora dokotúľala a ostala ležať v oblaku prachu. Watney ležal na chrbte a tupo hľadel na dieru v prednom kryte svojej helmy.“Andy Weir
...

Príbeh je písaný formou denníkových záznamov Marka, pričom je občas prerušovaný popisom situácie z pohľadu tímu NASA na Zemi a posádky Markových kolegov v lodi vracajúcej sa domov. Od prvého momentu si hlavného hrdinu Marka zamilujete. Je to pozitívne naladený človek, ktorý si po celú dobu pobytu na Marse zachoval svoj zmysel pre humor a tiež chladnú hlavu. Nejde teda o hrdinu, ktorý sa stavia do pozície trpiteľa, no podarí sa mu k celej veci zaujať neočakávaný špecifický postoj, vďaka čomu si u čitateľov získa nemalú dávku sympatií.

Kniha je plná technických pasáží, ktoré sú čitateľovi podávané relatívne zrozumiteľne a objasňujú tak detaily plánu na prežitie. Nie každému však tieto opisy budú po chuti a nájde v sebe odhodlanie, aby si ich užil rovnako ako zvyšok príbehu. Tento prvok možno označiť za jediné negatívum knihy, ktoré v sebe nesie potenciál trochu naštrbiť pohľad na inak výbornú knihu.

Od príbehu je nesmierne ťažké odpútať sa. Dej nemožno ľahko predvídať, panuje tu permanentné napätie, ktoré čitateľa neustále poháňa, aby si prečítal „ešte jednu kapitolu.“ Ak sa neradíte medzi fanúšikov sci-fi, nemusíte mať pred týmto knižným kúskom obavy. Nejde o tradičné science-fiction dielo, ktoré by svoje publikum zatiahlo do ťažko predstaviteľného sveta. Všetko, čo sa v knihe odohráva, je uveriteľné a nesie si svoju emóciu.

• ak hľadáte knihu, ktorá má potenciál vtiahnuť do deja
  • kniha je vhodná aj pre ľudí, ktorí neobľubujú sci-fi žáner

• plynulá gradácia deja
  • neustále napätie
  • nepredvídateľný dej
  • sympatická a osobitá hlavná postava
  • príbeh sa vymyká z tradičných rámcov sci-fi žánru

• časté technické opisy nemusia sadnúť každému čitateľovi

Marťana odporúčame každému, kto má rád napätie a obľubuje knihy so svojráznymi hlavnými hrdinami. Netreba sa báť ani žánrového zaradenia – nejde o sci-fi dielo, ktoré by potrápilo vašu predstavivosť a preskúšalo hranice vašej fantázie. Odporúčame každému, kto má chuť na zmenu a túži byť až do úplného konca v napätí.

Posledná šanca - Andy Weir - cena

Posledná šanca

Ryland Grace je posledný preživší na zúfalej misii Posledná šanca – jeho neúspech bude mať za následok koniec ľudstva i planéty Zem. Lenže Ryland Grace si to neuvedomuje. Nepamätá si ani vlastné meno, tobôž detaily misie. Práve sa prebral z veľmi dlhého spánku, nachádza sa milióny kilometrov od domova a spoločnosť mu robia len dve mŕtve telá kozmonautov. S každou novou spomienkou si uvedomuje…čítať viac

Artemis - Andy Weir - cena

Artemis

Autor celosvětového hitu Marťan se znovu hlásí o pozornost milionů čtenářů: tentokrát sci-fi thrillerem z blízké budoucnosti – napínavou noir kriminálkou odehrávající se na Měsíci. Jazz Bašarová pracuje jako kurýrka. Občas i nelegálního, čili pochopitelně lépe zaplaceného zboží. Jak jinak přežít v Artemidě, jediném městě na Měsíci, když nejste bohatý turista nebo výstřední milionář? Když si tu poctivě…čítať viac

Kolekcia kníh DUNA - Frank Herbert - cena

Kolekcia kníh DUNA

Púštna planéta Arrakis je jediným miestom, kde možno nájsť vzácne korenie, ktoré predlžuje ľuďom život a zároveň ich obdarúva výnimočnými psychickými schopnosťami. Na pozadí tohto neľútostného a drsného sveta sa rozohráva komplikovaný boj o moc medzi znepriatelenými veľkorodmi, ktoré by rady náleziská na Arrakise ovládali. Klasika literatúry sci-fi, ktorá sa okrem precízne vytvoreného fiktívneho sveta…čítať viac