Milý Johne, Nicholas Sparks – recenzia

Knižná recenzia: Milý Johne

Autor: Nicholas Sparks

• Pôvodný názov: Dear John
  • Počet strán: 272
  • ISBN: 9788024949666

Dramaticko-romantický príbeh z pera Nicholasa Sparksa, ktorý je dôkazom, že zabudnúť vôbec nie je ľahké…

Láska je veľmi zvláštny cit. Má toľko podôb a variácií, že ich snáď nikdy všetky nezrátame. Kde sa láska začína a kedy sa končí? Závisí to od nás alebo je ona sama tým veľkým a mocným pánom, ktorý vydáva rozkazy?

Takmer prvá polovica knihy sa odohráva v období krátko pred 11. septembrom 2001. John a Savannah sa stretávajú počas letných prázdnin. Ona trávi leto v prímorskom mestečku ako členka dobročinnej organizácie a vojak John na týždeň prichádza navštíviť svoje rodné mesto. Hoci si k nim láska nájde cestu, onedlho prichádza prvá prekážka v podobe odlúčenia. John si odchádza plniť pracovné povinnosti a nastupuje do služby v armáde, Savanne sa zasa začína študijný semester.

Po celý ten čas dvaja zaľúbenci komunikujú len prostredníctvom listov. No dá sa na jeden papier vtesnať všetko, čo by chceli tomu druhému povedať naživo? Nie je jeden listový hárok málo na to, aby si vyjadrili svoje pocity, obavy či plány? Povie si ich láska, že bude dosť silná, alebo to zabalí a už viac nebude týchto dvoch ľudí spájať?

„Nejhorší máme za sebou, opakovali jsme si pokaždé, a jak jsem odškrtával dny v kalendáři, přistihl jsem se, že mizí obavy, které jsem si o náš vztah dělal. Byl jsem si jistý, že nám nic na světě nemůže zabránit, abychom byli spolu. Potom přišlo 11. září.“Nicholas Sparks
...

Nicholas Sparks má na svojom konte niekoľko romanticko-dramatických knižných kúskov, ktoré sa vyznačujú špecifickou iskrou, akú nedokáže napodobniť žiaden iný autor. I keď je hlavným motívom jeho kníh práve láska, nejde tu o sladkú romantiku. Jeho príbehy nevyvíjajú na čitateľa prvoplánový nátlak, no i tak vedia pohnúť ich emóciami. Sparksovi sa tiež celkom obstojne darí kľučkovať medzi dramatickou romantikou a zbytočným klišé. Niektoré pasáže síce pôsobia mierne gýčovito, no stále nie v takej miere ako u väčšiny romantických kníh. Príbehu taktiež veľmi prospel fakt, že má mužského rozprávača a na všetky situácie teda čitateľ nazerá Johnovou optikou.

Na emócie tu neútočí len neistý vzťah Johna a Savanny, ale aj množstvo vedľajších pasáži, postáv či prvkov. Spoločenská situácia, zvláštnosť a neskôr i choroba Johnovho otca či postava Tima, ktorá neskôr poriadne zamieša karty. Celý príbeh je tak trochu vystavaný na rozdieloch a kontrastoch – odlišná rodinná situácia oboch hlavných postáv, jemnosť a sofistikovanosť Savanny verzus Johnova navonok tvrdá nátura a uzavretosť, ktoré si neskôr vymenia svoje pozície.

Príbeh plynie pozvoľna a neunáhlene, čo niektoré čitateľky ocenia a iné zasa nie. Veľké prekvapenie prichádza až v poslednej tretine knihy, dovtedy vás v napätí môže udržiavať len vlastná zvedavosť, ako sa príbeh bude ďalej vyvíjať.

• pre milovníčky Nicholasa Sparksa – tento titul vás rozhodne nesklame
  • ak vás zaujalo filmové spracovanie
  • ak hľadáte dojímavý príbeh o láske, ktorého koniec nemožno predvídať
  • ak vás už nudia sladké romance

• dramaticko-romantická zápletka nie je presladená
  • emotívne čítanie, ktoré nepôsobí prvoplánovo
  • príbeh má hĺbku
  • zápletka nie je predvídateľná
  • hlavná postavy majú dušu a nepôsobia plocho
  • kniha si pozvoľna plynie a neustále drží čitateľa v plnej pozornosti
  • skvelá oddychovka
  • jedna z najlepších kníh od Nicholasa Sparksa

Nicholas Sparks opäť dokázal, že vie, ako ladne pretancovať cez opisy lásky tak, aby sa čitateľ nenasýtil nasladlým oparom romantiky. Aj v tejto knihe obhájil svoj rozprávačský talent a príbehom sprevádzal pôvabne a s ľahkosťou. Ak sa hľadáte jemnú a zároveň i stále oddychovú romantickú knižku, Milý Johne by vám mohol ulahodiť.

Odporúčané knihy od autora Nicholas Sparks

Vysnívaná zem - Nicholas Sparks - cena

Vysnívaná zem

Spojil ich osud, ale rozdeliť ich môžu sny. Dvadsaťpäťročný Colby kedysi sníval o kariére muzikanta, jeho sen však zmarila tragédia. Aby si na chvíľu oddýchol od farmárskych povinností, rozhodne sa prijať pozvánku na vystúpenie v plážovom bare na Floride. Tam ho opantá nádejná speváčka Morgan. Colby si však uvedomuje, čo všetko ich rozdeľuje – Morgan pochádza z Chicaga, má bohatých rodičov, práve skončila…čítať viac

Prianie - Nicholas Sparks - cena

Prianie

Keď lásku nezmení ani čas. Život šestnásťročnej Maggie Dawesovej zmenilo stretnutie s nevhodným chlapcom v nevhodnom čase. Aby sa rodičia vyhli klebetám, poslali Maggie k tete na vzdialený ostrov. V zabudnutom mestečku Ocracoke má Maggie o niekoľko mesiacov porodiť a dieťa okamžite prenechať adoptívnym rodičom. Maggie je vo svete rybárov úplne stratená, chýba jej ruch Seattlu a rodina…čítať viac

Zápisník jednej lásky - Nicholas Sparks - cena

Zápisník jednej lásky

Dojímavo nežný príbeh o trvalej sile lásky. Noah Calhoun rozpráva príbeh lásky svojej ťažko chorej manželke, ktorá stráca pamäť. Číta ho z denníka, ktorý si viedol v čase ich mladosti. Noah stretol Allie už ako 16 – ročný, prežil s ňou krásne leto a miloval ju väčšmi než ostatné. Vojna a spoločenské predsudky milencov vtedy rozdelili. Keď sa po rokoch Allie vracia, je zasnúbená a má sa vydávať, ale chce si ujasniť city…čítať viac