Knižná recenzia: Šach rozvíja osobnosť

• Vydavateľstvo: Solen
  • Rok vydania: 2016
  • Pôvodný názov: Character Education with Chess
  • Počet strán: 112
  • ISBN: 9788097134099

Ako odohrať našu hru na šachovnici života čo najlepšie?

Táto kniha sa mi páčila, lebo je o šachu. A ja mám rád šach. Rád šach hrám. Aj keď na GM (grand master) to ani zďaleka nie je 🙂 . Rád o ňom aj čítam. O histórii tejto najstaršej stolovej hry som nedávno čítal fajn knihu: Nesmrtelná hra, ktorú odporúčam. O nej však niekedy nabudúce. Existuje mnoho kníh, ktoré vysvetľujú, ako sa dajú princípy šachu aplikovať na rôzne oblasti ľudského života. Jednou z nich je aj útla knižka od bulharského psychoterapeuta Roumena Bezergianova, Šach rozvíja osobnosť.

Šach je úžasná hra, pri ktorej sa môžeme zabaviť, potrénovať si šedú mozgovú kôru či spoznať zaujímavých ľudí. Či už online, osobne, alebo prostredníctvom kníh. V tejto knihe som sa zoznámil s mnohými pozoruhodnými osobnosťami.

Jedným z nich je aj Dr. Pavel Kotouček, ktorý napísal predslov a doslov k tejto knihe. S autorom sa zoznámil na Medzinárodnom kongrese logoterapie vo Viedni. Jeho metóda ho zaujala, pretože si uvedomil, že jeho prístup môže byť užitočný v iných komplikovaných až kritických životných situáciách, akou je napríklad liečba onkologických ochorení, ktorej sa venuje. Spolu s ďalšími kolegami sa rozhodli knihu vydať, a tak jej myšlenky sprostredkovať aj slovenským čitateľom. Uvediem krátku citáciu z jeho predslovu, ktorá pekne vystihuje podstatu tejto knihy:

„Sú veci, ktoré sa nedajú v živote naučiť v predstihu. Napríklad ako dobre vychovať svoje deti. Alebo ako sa vyliečiť z rakoviny. Alebo ako pomôcť mladému delikventovi vo väzení. Nezostáva nič iné, len hľadať cestu, po ktorej sa dá čo najlepšie prejsť problematickou situáciou, keď sa v nej už ocitneme. Je však veľmi vzácne, ak nám niekto naznačí smer. Napríklad ako Roumen Begežanov, bulharský psychológ z Arizony, v tejto knihe.“Dr. Pavel Kotouček

A kto je Roumen Bezergianov? Psychológ, ktorý pracoval v nápravnom stredisku pre mladistvých delikventov v Arizone. Prostredníctvom šachu si k svojim zverencom našiel cestu. Začal s nimi hrávať šach a pomocou šachových pravidiel a princípov im ukazoval, ako sa vrátiť späť do života. Na základe úspešných výsledkov s problémovou mládežou vytvoril metódu šachová logoterapia, ktorú predstavil na niekoľkých konferenciách o vzdelávaní a psychoterapii po celom svete.

Čo teda v knižke nájdete? Spôsob, ako v symbolike jednotlivých šachových figúrok a v princípoch šachovej hry nájsť cenné metafory. Autor uvádza príbehy zo svojej odbornej praxe psychológa a psychoterapeuta, z osobného života a často cituje významných mysliteľov: Victora Frankla – autora knihy Hľadanie zmyslu života, Josepha Campbella, perzského básnika Rúmí, či šachistov, ktorí napísali podobné knihy o šachu, ako Maurice Ashley či Bruce Pandolfini.

Kráľ ako absolútna hodnota. Ak ho stratíš, stratíš všetko. Prezentuje veci, ktoré sa nedajú predať ani kúpiť. Človek má hodnotu sám osebe, tým že existuje. Ľudia často na to zabúdajú, majú pocit, že svoju hodnotu zvýšia tým, že budú viac pracovať, mať viac peňazí (dosaďte si za to čokoľvek), čím chceme kompenzovať svoj pocit nízkej sebahodnoty. No všetky tieto veci nemajú zmysel, ak stratíme to, čo je naozaj dôležité – zdravie, rodinu, priateľstvo alebo holý život.

„Kráľ na šachovnici toho veľa nedokáže. Ale kráľ má svoju hodnotu preto, lebo existuje, a nie preto, čo robí! Naša hodnota nespočíva v tom, koľko dokážeme a aké výsledky dosahujeme. Naša hodnota tkvie v našej existencii, jednoducho v tom, že sme!

V angličtine to vystihuje slovná hračka: „We are HUMAN BEING, not HUMAN DOING“ (Sme ľudské bytosti, nie ľudské činnosti).“

Roumen Bezergianov

Kráľovná: „Jeden spôsob, ktorým môžeš milovať čokoľvek, je uvedomiť si, že to môžeš stratiť.“ G. K. Chesterton.  Kráľovná ako živel ohňa.  Je najsilnejšou figúrkou v hre. No aj pre ňu platia pravidlá, má svoje obmedzenia a musí spolupracovať s ostatnými figúrkami, aby dosiahli spoločný cieľ. Aj mocní sú zraniteľní, ak sú osamotení. Na to, čo je vzácne, si musíme dávať pozor. „Ak človek pripustí, že má v živote čo stratiť, zaradí sa do kategórie normálnych ľudí a nie do kategórie spoločenských vyvrheľov.“

Veža: Ako živel zeme, ochranca kráľa v podobe rošády. Bojovník, ktorý slúži kráľovi, teda ľudskému svedomiu.

Strelec: Ako živel vzduch. Symbol neviditeľného lovca, ktorý sa musí sústrediť na svoju korisť, prenesene na problém, ktorý treba vyriešiť.

Kôň sa po šachovnici pohybuje inak ako všetky ostatné figúrky. Pohybom do tvaru L dokáže preskočiť ostatných a správnym skokom sa dostať z obkľúčenia. Autor ho používa ako metaforu pre jedinečnosť, odvahu a hrdinstvo. Pešiak ako symbol premeny. Každým ťahom vpred jeho hodnota rastie a ak sa dostane na koniec šachovnice, premení sa na figúrku vyššej hodnoty.

„Pešiak má však svoju vlastnú hodnotu, aj keď nikdy nedosiahne povýšenie. Jeho hodnota môže byť obranná, ak ochraňuje Kráľa alebo iné figúrky, alebo môže byť strategická, ak má dôležitú pozíciu. Hodnotné je, ak je niečo na správnom mieste v správnom čase, nehľadiac na to, aké bezvýznamné sa to zdá.“Roumen Bezergianov

Ďalej v knihe nájdete kapitolu o dôležitosti prázdnych polí na šachovnici a živote. Čo sa môžeme naučiť z procesu šachovej hry? Že v šachu je dôležitá trpezlivosť – nerobiť zbrklé ťahy, empatia – pozrieť sa na hru aj očami súpera, zohľadniť, čo súper zamýšľa, a nepozerať sa len na to, čo chceme spraviť my. Že niekedy musíme niečo obetovať, aby sme získali výhru. A že dôležitými sú pokora, ponaučenie z vlastných chýb a schopnosť prijímať prehry.

• pre tých, čo majú radi šach a chcú si rozšíriť obzor poznania tejto hry o ďalšiu vrstvu
  • ak vás zaujíma, ako využiť šach v psychológii a v oblasti sebarozvoja
  • pre pedagógov, vychovávateľov
  • aj tí, čo pravidlá šachu nepoznajú, nájdu v tejto knihe veľa hodnotných myšlienok (ak ale nezažili krásu šachovej hry na vlastnej koži, nebudú možno vedieť všetky myšlienky dokonale precítiť)

• množstvo pekných metafor o prepojení šachu a ľudského života
  • pekné citáty, ktoré zapadali do konceptu knihy
  • odniesol som si zopár myšlienok, ktoré vo mne dlho rezonovali, a budem sa ich snažiť aplikovať v bežnom živote

• niektoré pasáže na mňa pôsobili trochu ezotericky a príliš filozoficky
  • autor mohol uviesť viac príkladov zo svojej terapeutickej praxe

Môže nám poznanie princípov šachovej hry pomôcť prežiť lepší život? Možno áno. Ak sa naučíme pravidlá. Ak sa naučíme predvídať a plánovať. Nepozerať sa len na to, čo chceme v daný okamih spraviť my. Ale ak pochopíme, čo od nás život (pozícia v hre) v danej chvíli očakáva. Robiť v živote správne rozhodnutia, brilantné ťahy tými správnymi figúrkami je zložité. Pretože život je niekedy komplikovaný. No ako sa hovorí, ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Šach nás môže naučiť, že sa netreba vzdávať ani vtedy, ak má súper lepšiu pozíciu či viac figúrok. Že aj z neprehľadnej, zamotanej situácie môžeme vyťažiť, dôkladnou analýzou nájsť ten správny ťah a nakoniec vyhrať.

Odporúčané knihy o šachu

Nesmrtelná hra: Historie šachu - David Shenk - cena

Nesmrtelná hra

Šachy jsou všude kolem nás. Ať už je to šachovnicový vzor, spousta jazykových obratů jako „myslet pár tahů dopředu či „patová situace, samozřejmé spojování šachů a inteligence, nebo rostoucí popularita hry samé — šachy zkrátka představují neoddělitelnou součást západní kultury a společnosti. Během své dlouhé a spletité historie tato ve svých pravidlech jednoduchá, ale o to komplexnější hra stačila ovlivnit filozofii….čítať viac

Šach rozvíja osobnosť - Roumen Nezergianov - cena

Šach rozvíja osobnosť

Autor tejto útlej knižky pracoval ako psychológ v nápravno-výchovnom stredisku pre mladistvých v Arizone. Zamýšľal sa nad tým, ako mladých delikventov presvedčiť, aby s ním spolupracovali a komunikovali v rámci terapeutických sedení, a tak vymyslel terapiu pomocou šachu. Spočiatku túto hru používal ako komunikačný most a nástroj na otvorenie vzťahu s nedôverčivými a odporujúcimi mladistvými…čítať viac

Move by Move: Life Lessons on and off the Chessboard - Maurice Ashley - cena

Move by Move: Life Lessons on and off the Chessboard

At age thirty-three, Maurice Ashley became the first African American to attain the rank of International Grand Master of Chess. Since that historic moment, he has brought his love of the game to a wide audience as an educator, innovator, and motivational speaker. In Move by Move, Ashley guides readers through the essential lessons that chess has taught him about life, using both personal examples from his rise from an immigrant kid playing matches in Brooklyn parks to the most rarified levels of competition.

Jak život napodobuje šachy - Garri Kasparov - cena

Jak život napodobuje šachy

Geniální šachista židovsko-arménského původu a mistr světa v šachu v letech 1985 – 2000 Garri Kasparov je autorem řady knih, které se týkají jak šachu, tak jeho politické kariéry z doby po pádu Sovětského svazu…Jeho poslední titul Jak život napodobuje šachy má poněkud jiný ráz. Garri Kasparov se tentokrát snaží nejpopulárnější intelektuální hru světových dějin a metody uvažování, které vyžaduje…čítať viac

Restorio.skPrejsť do eshopu
Every Move Must Have a Purpose: Strategies from Chess for Business and Life - Bruce Pandolfini - cena

Every Move Must Have a Purpose: Strategies from Chess for Business and Life

From the world-renowned chess teacher, a guide to applying the principles of the game to beating the competition in any endeavor. Fluid and elegant, yet rigorous and rule-bound, chess is a game that seduces, confounds, and hooks. Now, world-renowned chess master and Fortune 500 business consultant Bruce Pandolfini shows readers how chess principles can be simply and logically applied to any business or life situation.