Knižná recenzia: Severka

Autor: Nina Špitálniková

• Vydavateľstvo: NLN s.r.o.
  • Pôvodný názov: Severka
  • Počet strán: 240
  • ISBN: 9788074229350

Skutočný príbeh, ktorý vás proti svojej vôli stavia do roly sudcu…

Nie je nič ľahšie než nad niekým vyniesť rozsudok… Až kým nezistíme, že každá minca má dve strany. V tomto príbehu je nesmierne ťažké jednoznačne uviesť, kto je obeťou a kto páchateľom. Prečo? To uvidíte sami…

Ak ste sa už s tvorbou Niny Špitálnikovej stretli, Ri Jo-Čong si možno budete pamätať. Ide o jednu z množstva respondentov a respondentiek z knihy Svedectvo o živote v KĽDR, konkrétne o mladú ženu z bohatej rodiny a dobrých pomerov, ktorá mala v živote šťastie a kórejský režim jej ukázal len svoju „láskavejšiu tvár“. Rovnako jej však dovolil, aby svetu predstavila svoju dravú a neľudskú stránku, dôsledkom čoho zničila niekoľko ďalších životov. Severka ponúka jej životnú cestu omnoho podrobnejšie a spolu s ňou tu možno nájsť aj príbeh inej osoby, ktorý bude už navždy spätý s krokmi Ri Jo-Čong.

Ri Jo-Čong sa narodila v Severnej Kórey ako dieťa pomerne vplyvných rodičov. Na rozdiel od tisícok iných ľudí, ju netrápila zima ani hlad, mala možnosť študovať a ovplyvnená povinnou ideológiou, ktorú nasávala odmala, milovala svojho vodcu a vlasť. Udávala ľudí, pričom sama potajomky porušovala pravidlá, a užívala si to, čo ostatní krajania nikdy nemali. Na jednej strane poslušne žila z lásky k režimu, na strane druhej žila sebecky a neohľaduplne. Dnes sa nachádza v Južnej Kórey, kam ju bez jej vedomia poslal jej otec, aby ju tak zachránil. A ona? Dlho sa za to na neho hnevala, no až vďaka nemu pocítila, čo je to sloboda.

...

Severka predstavuje titul, ktorý našincovi rozširuje obzory a umožňuje mu precítiť hrôzy i absurdity režimu KĽDR. V prípade, že ste si o tejto problematike už čo-to načítali, nebude na vás kniha pôsobiť tak silno a prekvapujúco, ako na čitateľa, ktorý o pomeroch v Severnej Kórey doposiaľ nič nevedel. No i človeku znalému všetkých podrobností prináša niečo, čo iné tituly nie – konkrétne možnosť pozrieť sa aj pod povrch všetkých zverstiev a pochopiť, že škály dobra a zla nie sú vždy jednoznačne vymedzené.

V anotácii sa píše, že ide o kaleidoskopický príbeh a lepší prívlastok rozhodne nemožno nájsť. Nielenže sa tu zvykne striedať pozícia rozprávača a forma sa občas mení na rozhovorovú schému, ale premenlivý je aj fokus na konkrétne osoby. Zatiaľ čo na jednej strane čitateľ spoznáva príbeh Ri Jo-Čong a vidí, aké výhody jej režim poskytoval, o pár strán neskôr spoznáva obeť jej donášania. Tá sa dostáva do pracovného tábora, prežíva v nehostinných podmienkach a čelí ponižovaniu, šikane a neľudskému zaobchádzaniu. A to všetko len preto, že Ri Jo-Čong chcela ukázať, aká je oddaná svojmu režimu a „páchateľku“ nahlásila za to, že nosila úzke nohavice.

„Já, Ri Jo-Čong, zplnomocněnka Kim Il-songova svazu socialistické mládeže, na základě direktivy Velkého soudroha Kim Il-songa a Drahého soudroha Kim Čong-ila nahlašuji tímto Kim Čok-U za následujúcí prohřešky: Opakované nošení úzkých kalhot, které se velmi podobají americkým imperialisticým džínům. Možná to dokonce i džíny jsou. Pryč s tímhle kapitalistickým barbarstvím!“Nina Špitálníková

Kniha pomerne jednoducho, no efektívne vykresľuje striktné pomery v Severnej Kórey. Čitateľ tu často nachádza prekvapivé a zarážajúce pasáže, ktorých reálnosť je mnohokrát až ťažko uveriť. Ak by ste žili v Severnej Kórey, mohli by ste zabudnúť na zahraničné filmy či hudbu, nemohli by ste veriť ani vlastnej rodine a trest by ste dostali i za to, že ste sa málo poklonili soche vodcu…

• nielen pre tých, čo radi spoznávajú cudzie kultúry
  • povinné čítanie na rozšírenie obzorov
  • pre milovníkov skutočných príbehov

• autentické čítanie
  • množstvo zarážajúcich a prekvapivých detailov
  • zaujímavá forma – hovorený text sa prelína so schémou rozhovoru
  • príbeh, ktorý otvára oči a navádza k tomu, aby čitateľ našiel hranicu medzi dobrom a zlom
  • dej sa sústreďuje na dve postavy – nahlasovateľku zločinu a jeho páchateľku

Severku si prečítajte, aj keď vás jej nosná téma na prvý pohľad nezaujala. Ide o dielo, ktoré v našich končinách nemá konkurenciu, a to ani ako svojou formou, tak ani obsahom. Dominuje svojou surovosťou a prienikom k čitateľovi, ktorého k ničomu nenavádza, no ponecháva mu priestor na spracovanie všetkých informácií. Postoj k prečítaných riadkom už musí zaujať sám, len v spoločnosti vlastných myšlienok, ktoré v ňom kniha zanechá.

Svedectvo o živote v KĽDR Nina Špitálníková cena

Svedectvo o živote v KĽDR

Dianie v Severnej Kórei ostražito sledujú médiá a politici po celom svete, aj napriek tomu sa k nám z tejto krajiny dostáva len veľmi obmedzené a cenzurované množstvo informácií. Kniha koreanistky Niny Špitálnikovej, ktorá prináša sedem rozhovorov so severokórejskými utečencami, preto predstavuje mimoriadne cenný a unikátny príspevok k poznaniu jedného z najtuhších autokratických….čítať viac

Rebel a kráľovstvo - Bradley Hope - cena

Rebel a kráľovstvo

Na prelome tisícročí bol Adrian Hong tichým študentom Yalovej univerzity, ktorý hľadal svoje miesto vo svete. Po tom, čo si prečítal desivú správu o živote v Severnej Kórei, Uvedomil si, že našiel zmysel existencie, ktorý sa ohlasoval tak naliehavo, že bol rozhodnutý venovať mu aj svoj život. To, čo sa začalo ako bezpečná cesta po vychodených chodníčkoch, sa čoskoro zmenilo na niečo nebezpečnejšie….čítať viac

Nie je čo závidieť - Demick Barbara - cena

Nie je čo závidieť

Severná Kórea je dokonalým zhmotnením orwellovskej antiutópie z románu 1984. Milióny Kórejčanov a Kórejčaniek však žije túto surreálnu realitu ako svoju každodennosť a navyše – mnohí z nich sú presvedčení o tom, že zvyšku sveta naozaj nemajú čo závidieť. Pretože sami žijú v raji. A presne o tom je táto kniha. Režim Kórejskej ľudovodemokratickej republiky nastolený v roku 1945 je nepochybne najtvrdším…čítať viac

knihyprekazdeho.skPrejsť do eshopu