Knižná recenzia: Záhrobná kniha

Autor: Neil Gaiman

• Rok vydania: 2009
  • Pôvodný názov: The Graveyard Book
  • Počet strán: 272
  • ISBN: 9788055120102

Keď sa stretnú svety živých a mŕtvych…

Cintorín ani zďaleka nie je ideálnym miestom na výchovu dieťaťa. No čo robiť, ak to tak život zariadil? Prelud Owens je jediným členom rodiny, ktorý prežil. Jeho rodičov a súrodencov totiž niekto zavraždil a zachránil sa len on. Ako batoľa sa pomaly a nič netušiac odplazil k cintorínu, kde sa ho ujali zosnulé duše, ktoré mu nahrádzajú to, o čo ho chladnokrvný vrah pripravil.

Prelud Owens časom rastie a spoznáva rozdiely medzi svetom živých a mŕtvych. Do príbehu sa zapletajú ďalšie postavy a on postupne vstrebáva nové zážitky a poznatky, ktoré mu okolité duše dávkujú. Dramatický začiatok časom ústi do radostného a optimistického príbehu. I keď sa dej odohráva na cintoríne, paradoxom je, že bol plný života. Sirota, ktorej chladnokrvne zabili rodinu, je ústrednou postavou knihy, ktorá je popretkávaná láskou a jemnými citlivými momentmi…

„V tej chvíli sa dieťa prebudilo a otvorilo oči, akoby ho zavolali po mene. Obzeralo sa okolo seba a vpíjalo pohľady mŕtvych, mesiac, hmlu. Pri Silasovi sa zastavilo. Uprene a bez mihnutia oka naň hľadelo. ,Kto to kedy videl, aby sa dieťa volala Prelud.´“Neil Gaiman
...

Čitateľov na úplnom začiatku príbeh privíta nie práve ľahkou a rozprávkovou situáciou. Paradoxom však je fakt, že autor, ktorý svoju knihu otvoril trochu chladnokrvne a drasticky, ju neskôr dokázal krásne a jemne rozvinúť. Výsledkom je príbeh, ktorý sa dá označiť ako rozprávka pre dospelých.

Hoci je kniha naozaj magická a jej hlavný motív je viac ako unikátny, nie u každého čitateľa zožne úspech. Ak očakávate typické dielo od Neila Gaimana a vopred sa zžijete s vidinou fantastického zážitku, aký dokáže ponúknuť vo svojich iných dielach, budete pri strete s realitou trochu sklamaní. Záhrobná kniha je totiž úplne odlišná a namiesto napätia ponúka skôr atmosféru. Nie malej čitateľskej základni sa teda kniha môže zdať nudná či rozťahaná s deficitom akéhokoľvek náboja.

• pre tínedžerov i dospelákov, ktorých láka tajomný svet fantázie
  • pre každého, kto vie hľadať v príbehu poskrývané odkazy
  • pre skalných fanúšikov Neila Gaimana, ktorí si chcú od neho prečítať aj trochu iné dielo

• čarovný a netradičný príbeh
  • realita sa plynulo prelína s fantáziou
  • autor na pozadí dramatických okolností vybudoval radostný príbeh plný lásky a mágie
  • príbeh je vyrozprávaný farbisto a hravo
  • kontrast drastického motívu a citlivého hravého spracovania

• jednoduchá dejová línia
  • viac ako na akciu sa autor sústredil na vykreslenie atmosféry

Gaimanova ilustrovaná kniha určite nesadne každému. Ak však viete, že je dôležité občas zahodiť masku dospeláka a pripomenúť si, aké to bolo, keď ste boli dieťaťom, potom vás Záhrobná kniha poteší i prekvapí. Zamysleli ste sa niekedy nad tým, kedy sa končí detstvo? Podľa mňa v momente, keď mu my sami dovolíme odísť…

Odporúčané knihy od autora Neil Gaiman

Severská mytológia - Neil Gaiman - cena

Severská mytológia

Neil Gaiman sa pri písaní už dlho inšpiruje dávnymi príbehmi a mýtmi. Pri tejto knihe však obrátil pozornosť priamo na ich zdroj a bravúrne spracoval veľké ságy ďalekého severu. Verne opisuje panteón hlavných nordických bohov: Odina, najvyššieho z najvyšších, jeho syna Thora, neuveriteľne silného, no nie najmúdrejšieho, a Lokiho, syna obra, Odinovho pokrvného brata, švindliara…čítať viac

Oceán na konci uličky - Neil Gaiman - cena

Oceán na konci uličky

Svoje dětství si pamatuji živě… Věděl jsem strašlivé věci. Ale věděl jsem, že se rodiče nesmí dozvědět, že o nich vím. Vyděsilo by je to.Pro našeho vypravěče to všechno začalo před čtyřiceti lety, když byl sedmiletý chlapec. Tehdy ukradl podnájemník jeho rodičům auto a spáchal v něm sebevraždu, čímž probudil prastaré síly, které je lépe nechat na pokoji. Temné bytosti z míst za hranicemi reality…čítať viac

Nikdekoľvek - Neil Gaiman - cena

Nikdekoľvek

Pod ulicami Londýna sa rozprestiera svet, o ktorom väčšina z nás nikdy nepočula. Je to svet príšer, svätcov, vrahov a anjelov, rytierov v lesklej zbroji aj bledých diev v čiernom zamate. Svet tých, ktorí doň prepadli štrbinami z nášho, horného sveta. Richard Mayhew žil ako celkom obyčajný človek, až kým nezachránil dievča, čo sa pred ním zrazu objavilo zranené na ulici. Ani sa nenazdal a ocitol sa vo svete…čítať viac