Recenzia na knihu: Beštia, Dominik Dán ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Beštia

Autor: Dominik Dán

• Vydavateľstvo: Slovart
  • Počet strán: 302
  • Rok vydania: 2006

Najznámejší slovenský vrah, ktorý sa zapísal do dejín…

Vrah vyčíňajúci v Našom meste, ktorý nemá žiadne zábrany. Ľudia si zo strachu pred ním v prízemných bytoch zatvárajú okná a vyšetrovateľom z neho padajú vlasy. Koľko ľudí ešte musí zabiť, aby po sebe zanechal stopu, vďaka ktorej ho vypátrajú?

V kalendári je rok 1990, vyspelé vyšetrovacie metódy ešte len čakajú na svoje schválenie, v dôsledku revolúcie sa otvorili hranice i brány väzníc. Na slobodu sa tak dostali väzni, ktorí pre spoločnosť stále znamenajú hrozbu a nebezpečenstvo. Medzi nimi je i Ondrej, neposedné chlapčisko, ktoré vyrástlo v mocného muža a občas počúvne tajomný Hlas. Ten sa v jeho hlave ozve najmä vtedy, ak zacíti pach krvi. Scenár, ktorý nasleduje potom, si iste viete predstaviť – zviera poháňané svojimi pudmi vraždí hlava-nehlava a svoje obete necháva zmasakrované a znásilnené napospas bezradným vyšetrovateľom. Prečo vždy na mieste činu po sebe zanechá ponožku – jednu alebo dve, čiernu či bielu? Ide o jeho podpis, alebo sa za tým ukrýva niečo celkom iné?

Aj tieto otázky si kladú detektívi z Oddelenia vrážd. Krauz, Burger či ich kolegovia zo zahraničia, pretože vrah sa spočiatku pohybuje za hranicami a k nám prichádza až neskôr. Príbeh je o to viac mrazivejší, ak vieme, že autor čerpal z reálnych zdrojov a knihu vytvoril na podklade prípadu Ondreja Rigu, ktorý len donedávna za svoje skutky sedel za mrežami, až kým si nevypočul ďalší nekompromisný rozsudok v podobe smrti.

V knihe sa nachádza nemálo podrobných opisov, ktoré nám približujú Ondrejovo vyčíňanie. Nerovný zápas medzi ním a jeho obeťami, Hlas, ktorý mu našepkáva, čo má ďalej urobiť, obrazy znásilňovania či kaličenia čoraz väčšmi pribúdajúcich koristí… Myslím, že každý, kto sa púšťa do kriminálky, vie, čo ho čaká a viac-menej s týmito opismi vopred ráta, no môže sa stať, že pri niektorých pasážach od zhrozenia či hnusu trochu zvraštíte čelo. V porovnaní so severskými kriminálkami, ktoré nemajú problém odhaliť nám všetky drsné podrobnosti týkajúce sa vrážd či vyšetrovania, sú však tieto opisy zanedbateľné. Ak ste zvyknutí na brutalitu od zahraničných autorov, táto kniha vám žalúdok dozaista nezdvihne.

„Zodvihol drevený kôl dlhý ako noha a udrel. Chlapec sa mykol a hlava na vankúši sa neprirodzene ohla nabok. Druhý úder zlomil nalomené väzy a už sa ani nepohol. Z rozbitej hlavy sa vyvalila krv a vankúš jej bol v momente plný. Rubíny na zasneženej pláni.“Dominik Dán

Nebyť svojských vyšetrovateľov, prišli by sme o mnoho zábavy a úsmevných situácií. V texte nájdete pomerne dosť dialógov, ktoré vás zodvihnú kútiky úst a ktoré budete vnímať ako odľahčujúci či osviežujúci prvok. Vtipné postrehy či vzájomné podpichovanie sa vyšetrovateľov sa stali pred Dánovu tvorbu povestnými.

„,Prepáč, ale je ti to prd platné, či si kapitán, alebo nie, mám ťa odviezť do domova dôchodcov… sadaj.!´
,Mám dvadsaťosem, nezmýlili ste sa?´
,Fóriky ťa prejdú, keď to uvidíš… inak, medzi nami, nezávidím ti tvoj flek, také svinstvo som už dávno nevidel, aspoň zarobíte, na tých vraždách?´
Nezarobili a humor ho naozaj prešiel. Bola rozbitá.”Dominik Dán

Beštia je v poradí treťou knihou od Dominika Dána. Hoci má dnes na konte viac ako tridsať kníh, jeho spisovateľské začiatky tu vôbec nie sú badateľné. Práve naopak, občas sa zdalo, že si túto knihu vychutnáme viac, ako tie, ktoré prišli neskôr. Nevieme, či to je príbehom, či tým, že sa kniha čítala o čosi dlhšie ako tie, ktoré vyšli po nej. V každom prípade – od Beštie očakávajte napätie, skvelú prácu niekoľkých vyšetrovateľov, brutalitu miešajúcu sa s humorom a postavu vraha, s ktorou by ste sa za nič na svete nechceli stretnúť zoči-voči. Ak by ste si mali prečítať iba jednu knihu od Dominika Dána, výberom Beštie nič nepokazíte.

• pre milovníkov kriminálok, ktorí si potrpia na zimomriavkach a napätí
  • pre tých, ktorí si chcú prečítať aj inú ako severskú detektívku

• napínavá kriminálka zasadená do slovenského prostredia
  • postava vraha nie je výplodom autorovej fantázie
  • autentické scény
  • vyšetrovatelia, ktorí svojimi dialógmi vnášajú do ponurého textu humor

• žiadne

Knihy od Dominika Dána

Cena: od 13,99 €

Tajomný závoj

Niektoré z temných stránok nového demokratického režimu – drogy a prostitúcia – na seba nedali dlho čakať, prejavili sa krátko po revolúcii. Chlapci z oddelenia vrážd sa s nimi stretávali bežne aj predtým, no v menej drastickej podobe. Dnes nemali šťastie, vrah sa činil, nešetril ani ich, ani ju – mladú pouličnú prostitútku dopichal, podrezal a naaranžoval jej mŕtvolu tak, akoby ležala vystavená na márach. …čítať viac

Cena: od 13,26 €

Červený kapitán

Pri rekonštrukcii starého cintorína v centre Nášho Mesta vykopú robotníci truhlu s pozostatkami bývalého kostolníka z kostola svätej Barbory. Nešetrným zaobchádzaním sa truhla náhodou otvorí a chlapi zistia, že v lebke je zatlčený klinec. Na miesto záhadného nálezu privolajú začínajúceho detektíva z oddelenia vrážd Richarda Krauza a jeho staršieho kolegu Eduarda Burgera….čítať viac

Dominik Dán je pseudonym slovenského autora, ktorý potvrdil, že pôsobil v radoch kriminalistov. Momentálne má na konte 34 kníh, pričom sériu s vyšetrovateľmi Richardom Krauzom, Jozefom Fischerom a Edom Burgerom zahájil titulom Popol všetkých zarovná, ktorý vyšiel v roku 2005.

Aktualizované: 21. 10. 2023