Knižná recenzia: Dieťa noci

Autorka: Karen McQuestion

• Vydavateľstvo: Cosmopolis
  • Počet strán: 352
  • ISBN: 9788080903251
  • Originálny názov: The Moonlight Child

Prečo by mal niekto dôvod popierať, že mal na návšteve malé dievčatko?

Deň predtým, ako sa k dôchodkyni Sharon na istý čas prisťahuje osamelá dievčina Niki, zbadá Sharon v susednom dome čosi zvláštne. Vďaka nezastretému oknu, v ktorom sa svieti, uvidí malé dievča, ako umýva riad. Možno by na tom neboli nič zvláštne, no Flemmingovci, ktorý bývajú vedľa, žiadne dievčatko v predškolskom veku nemajú.

Správanie pani Flemmingovej takisto vzbudzuje nedôveru – k dievčaťu bola hrubá a nepríjemná. Kto je to malé dievčatko? Prišla k nim len návštevu alebo sa v tomto dome skrýva temné tajomstvo? Ako je možné, že Sharon dievča nikdy predtým nevidela a prečo rodina popiera, že by k nim niekedy dievča zavítalo? Sharon, našťastie, na tieto myšlienky nie je sama. Niki, ktorá pochádza z problémového sociálneho prostredia, je jej krvná skupina, a tak sa oba rozhodnú, že vypátrajú pravdu…

V prvom rade musíme napísať, že nejde o napínavý triler v pravom zmysle slova, hoci anotácia Dieťa noci takto prezentuje. Rozprávanie často odbočuje k spomienkam a príhodám, ktoré s hlavnou zápletkou nemajú nič spoločné. Na druhej strane však knihu stále možno označiť za príjemné a mnohokrát i úsmevné čítanie – postava Sharon je dobrákom od kosti a scény, v ktorých sa objavuje, sú nesmierne ľudské a čitateľovi sympatické.

„Sharom pochopila, čo sa za tými slovami skrýva. Táto smutná poznámka ju zasiahla až do hĺbky duše. Pár slov, ktoré prezradili viac, ako Niki možno chcela. Považovať obyčajný akt láskavosti za to najlepšie, čo sa jej kedy stalo? Sharon však bola šťastná, že môže hrať tak dôležitú úlohu v živote iného človeka. Ako často sa naskytne takáto príležitosť? Asi nie ža tak často. Alebo ju možno len nehľadala.“Karen McQuestion

Autorka nedala čitateľovi veľa priestoru na to, aby pri čítaní zapojil svoju fantáziu. V príbehu sú tri dejové línie a striedajú sa v ňom skupiny postáv, na ktoré sa rozprávanie zameriava. Okrem Sharon a Niki sa do centra pozornosti dostáva aj rodina Flemmingovcov, ktorá pred čitateľom skutočne nič neskrýva. Dôsledkom toho je o každej novinke čitateľ informovaný ihneď, bez toho, aby mal možnosť spriadať si v hlave vlastné teórie. Po celý čas sa takpovediac necháva unášať dejom, ktorý mu všetko podstatné predostrie rovno popod nos. Žiadne prekvapivé zvraty, kedy by si publikum mohlo povedať, že autorka prekonala aj jeho najodvážnejšie hypotézy, sa nekonajú. Mnohokrát sa teda môže stať, že sa pristihnete pri tom, ako podvedome očakávate, kedy príbeh konečne začne byť napínavý. Okrem úplného konca, ktorý je trochu akčnejší, sa však daného momentu, žiaľ, nedočkáte.

Karen McQuestion je americkej autorka, ktorá pochádza z Wisconsinu v Spojených štátoch. Jej prvé dielo bola kniha Rozptýlený život „A Scattered Life“, ktorá vyšla v roku 2009 a stala sa bestsellerom. Bolo z nej dokonca natočené aj filmové spracovanie.

Najlepším románom McQuestion sa stal „The Long Way Home“, ktorý vyšiel v roku 2011 a získal pozitívne recenzie od čitateľov a kritikov. Vydala tiež množstvo ďalších kníh, vrátane „Ask Me Anything“ (2013), „Where We Belong“ (2014) a „The Distance to Home“ (2018).

McQuestion píše knihy rôznych žánrov, vrátane romance, ženskej beletrie a súčasnej beletrie. Jej príbehy sú často plné emócií a sústredia sa na vzťahy medzi postavami a ich osobné výzvy. Jej písanie je známe svojou  schopnosťou vytvoriť reálne a uveriteľné postavy, ktoré čitatelia môžu s láskou sledovať počas ich príbehov.

Karen McQuestion autorka

Karen McQuestion autorka

Idea príbehu vôbec nie je zlá. Skôr je nedotiahnuté, či skôr nezvládnuté jej spracovanie. Stačilo by, ak by autorka popremýšľala nad tým, ako bude čitateľovi nové informácie podsúvať a ktorá postava v príbehu ich odkryje. Ak by túto zodpovednosť prenechala na Sharon a Niky a nové informácie ohľadom záhadného dievčaťa by odhaľovali ony, čitateľ by mal pocit väčšieho napätia či drámy. V skutočnosti je však všetko podstatné a dôležité podané veľmi priamočiaro a jednoducho, bez toho, aby to čitateľa prekvapilo alebo ohúrilo.

Škoda tej zavádzajúcej prezentácie knihy, dôsledkom ktorej je Dieťa noci označované ako triler či detektívka. Nesprávne zaradenie do žánru spôsobuje, že sa príbeh dostane do tých nesprávnych rúk a svoje publikum, očakávajúce napätie a drámu, iba zbytočne sklame. Ten, kto po prečítaní anotácie uverí, že si kúpil napínavý psychotriler, bude počas čítania úplne frustrovaný, no pritom príbeh sám osebe vôbec nie je zlý. Má zaujímavú zápletku, pekne vyprofilované postavy a ľahučko plynuci dej, ktorý napriek tomu, že v ňom absentuje tajomno, predsa len má čosi do seba. Dieťa noci preto odporúčame pre tých, ktorí si chcú pri knihe oddýchnuť, nie sa báť. V skutočnosti ide o spoločenskú prózu s krimi motívom, ktorého prvky autorka veľmi nerozvinula.

• ak hľadáte jednoduchý príbeh s ľahkými krimi prvkami
  • ak si chcete pri knihe oddýchnuť, no netúžite po romantike

• napriek deficitu napätia ide o ľahký a dobre sa čítajúci príbeh