Knižná recenzia: Dievča A

Autorka: Abigail Dean

• Vydavateľstvo: Slovart
  • Počet strán: 360
  • ISBN: 9788055651330
  • Originálny názov: Girl A

Keď spracovanie príbehu nie je ani zďaleka tak dobré ako jeho myšlienka…

Lex sa už nikdy nezbaví prezývky Dievča A. Vo svojom detstve bola totiž väznená v rodičovskom dome, kde ju aj jej bratov a sestry ich despotický otec týral. Keď sa jej podarilo z domu nečakane utiecť a privolať pomoc, každý zo súrodencov sa dostal do inej rodiny a boli vychovávaní oddelene.

Niekoľko rokov po tom, keď ich matka umrela vo väzení, sa všetci stávajú dedičmi majetku, ktorý po nej zostal. Ide o menší finančný podiel a dom, v ktorom ako deti prežili hrôzostrašné a traumatizujúce situácie. Práve skutočnosť, ako s domom naložia, ich opäť spojí a Lex sa postupne stretáva s každým zo svojich súrodencov. A žiaľ, nie vždy ide o príjemné stretnutie, ktoré by neotvorilo staré rany…

„V priebehu prvého zlé roka sme sa o úteku iba rozprávali. To bolo ešte v čase spútavacích dní, keď nás otec zväzoval iba na noc a zľahka mäkkými tkanivami. Spali sme v Evie v jednej posteli, každá priviazaná za zápästie k stĺpku, a držali sme sa za ruky.“Abigail Dean

Rozprávačom príbehu je Lex – Dievča A, pričom v každej kapitole sa pozornosť sústreďuje na ďalšieho z jej súrodencov. Dej sa z veľkej časti skladá zo spomienok na detstvo, Lexiných terapeutických sedení a stretnutí súrodencov zo súčasnosti, vďaka čomu čitateľ postupne dostáva ucelený obraz o súrodeneckých vzťahoch, ich charakteroch a o tom, kam sa Lexini bratia a sestry postupom času posunuli a aké na nich ich detstvo zanechalo následky. Rozprávanie nie je chronologické, často skáče z minulosti do súčasnosti a ani samotná minulosť nie je vyrozprávaná v chronologických úsekoch. Všetko podstatné, napríklad i dôvod, čo viedlo k despotického otca k tomu, aby na svojich deťoch páchal všetky zverstvá, sa čitateľ dozvedá až pred koncom knihy.

Začiatok príbehu má potenciál osloviť čitateľa, avšak postupne tento záujem klesá. Príbeh obsahuje príliš veľa spomienok a situácií, ktoré dej nikam neposúvajú a čitateľ sa mnohokrát ocitá v takzvanom mŕtvom bode, kedy zvažuje, či má pokračovať alebo to s knihou úplne vzdať. Až na malé momenty tvoria 75% knihy nesmierne nudné a rozťahané pasáže, ktoré vo výsledku nikam nevedú, iba predlžujú rozsah príbehu.

Na konci síce prídu nečakané udalosti, no ide o pár desiatok posledných strán a len máloktorý čitateľ si povie, že ohromujúci záver skutočne stál za tú tortúru predtým. Nemožno povedať, že kniha nedokáže nadchnúť istú časť publika, no spôsob, akým je príbeh spracovaný a vyrozprávaný, túto skupinu čitateľov značne zužuje.

Hoci je v príbehu spracovaná ťažká téma – týranie a väznenie detí, môžu ho čítať aj citlivejšie povahy. Na to, že je kniha prezentovaná ako triler, sú tu aj násilie a kruté zaobchádzanie znázornené pomerne citlivo, i keď stále realisticky a bez príkras, ktoré by ich prvoplánovo zjemňovali. No napriek tomu ani zďaleka nejde o najdrastickejšie opisy, ktoré tento žáner už knižnému svetu ponúkol.

Fantastický námet, no jeho spracovanie by potrebovalo šikovný zásah editora. Ak sa nenecháte odradiť rozťahanými pasážami, a predsa len sa prehryziete až na úplný koniec, dozaista si poviete, že knihy je veľká škoda. Skvelá myšlienka schopná osloviť široké publikum je tu znegovaná rozvláčnym dejom, ktorý potrápi aj trpezlivejšieho čitateľa. Nejde o triler a už vôbec nie mrazivý, preto Dievča A odporúčame tým, ktorí viac ako akciu a permanentné napätie vyhľadávajú atmosféru a prešpekulované psychologické profily. A ako koniec ukáže, autorka sa s čitateľom poriadne pohrala, no knihe pre jej nie práve atraktívne spracovanie udeľujeme priemerné hodnotenie. Hoci myšlienka by si, žiaľ, zaslúžila viac.

• pre trpezlivých čitateľov, ktorým neprekáža, že 90% zaujímavých pasáží je koncentrovaných na posledných stranách

• skvelý námet
  • posledných pár desiatok pár strán bolo prekvapivých a dramatických

• množstvo spomienok a situácií, ktoré dej nijako neovplyvňovali
  • príliš veľa rozťahaných pasáží
  • nejde o mrazivý triler, hoci je tu spracovaná ťažká téma
  • čitateľ sa občas musí premáhať, aby knihu neodložil

• Alexandra, Ethan, Delilah
    • Evie, Noah, Gabriel
  • Prostredie: Hollowfield
  • Témy: týranie detí, náboženská sekta, detstvo, útek, nový život, minulosť, psychické ochorenie, trauma

Knihu Dievča A od autorky Abigail Dean môžete zakúpiť vo forme

Abigail Dean je britská spisovateľka žijúca v južnom Londýne. Abigail sa narodila v Manchesteri, vyrastala v dedine Heyfield v západnej časti Národného parku Peak District. Po štúdiu anglistiky na Cambridgeskej univerzite začala študovať právo a popri škole si privyrábala ako predavačka v kníhkupectve. Päť rokov pracovala v právnickej firme v Londýne. V roku 2021 debutovala románom Dievča A (Girl A), ktorý sa krátko po vydaní stal absolútnou senzáciou, absolútnym bestsellerom, literárna kritika knihu označila za najlepší debutový triler minulého roka. Práva na vydanie sa predali takmer do 40-tich krajín. Autorka v súčasnosti pracuje ako právnička pre spoločnosť Google a píše druhý román.

Abigail Dean autorka

Abigail Dean autorka

Dievča A cena

Dievča A

Lex Gracieová prežila kruté detstvo. Sadistickí rodičia ju aj jej piatich súrodencov neprestajne týrali, držali v dome o hlade, zväzovali reťazami, zamykali potme v špinavých nevykúrených izbách so zatemnenými oknami. Nečudo, že po vyslobodení sa dlho vyhýbala všetkému, čo ju spájalo s touto temnou časťou života. Po smrti matky sa však vracia do rodného Anglicka, aby prevzala zdedený rodičovský dom – dom hrôzy – a spolu so súrodencami rozhodla o jeho osude. Staré rany sa otvárajú a na  ….čítať viac

...

Aktualizované: 20. 10. 2023