Knižná recenzia: Do polnoci doma

• Vydavateľstvo: Tatran
  • Počet strán: 416
  • ISBN: 9788022213844
  • Originálny názov: The Curfew

Knihu nájdete v eshope:

O rodičoch, deťoch a nebezpečných tajomstvách…

Koniec školského roka, partia mladých ľudí a oslava, ktorá sa zjavne vymkla spod kontroly… Nasledujúce ráno sa mnoho rodičov prebudí do nepeknej reality – vyzerá to, že sa domov nevrátilo viac tínedžerov, avšak ako čas postupuje, nezvestná zostane len Emily, dcéra známej herečky.

V domácnosti Andrewa a Laury sa tak hromadí množstvo nezodpovedaných otázok a ich syn Connor sa s odpoveďami neponáhľa. Jeho neochota spolupracovať s políciou vzbudzuje dojem, že nemá čisté svedomie, no jeho otec si tieto pochybnosti nepripúšťa.

Je len zaslepený rodičovskou láskou, a preto dôveruje svojmu synovi? Prečo Connor nechce o udalostiach danej noci nič povedať a kde bol celú noc? Kryje niekoho? Ak áno, koho? Seba alebo iného tínedžera, ktorého nechce dostať do problémov? Ako sa príbeh pomaly rozpletá, každému začína byť zjavné, že Emily sa prihodilo niečo, s čím nik nepočítal. Alebo to naopak ktosi plánoval?

„Mal som vedieť, že sa niečo deje. Mal som to vycítiť. To ťaživé ticho v ovzduší ako nahromadený tlak pred búrkou. Koniec koncov, som jeho otec. Jeho prvá obranná línia. A aj posledná. No v tejto chvíli, pár minút po tretej hodine ráno, viem len to, že bdiem.“T. M. Logan
...

Rozprávačom drvivej časti príbehu je Andrew, otec Connora. Až v neskorších kapitolách sa občas objavia dôležité udalosti písané z pohľadu tretej osoby. Andrew je rovnako aj pomyselným „mozgom“ celého deja – jeho postava pátra po nových skutočnostiach a rozpletá zamotanú sieť klamstiev, pretvárky a nejasných situácií. V prípade, že hľadáte príbeh s kriminálnou zápletkou, ktorú sa nesnaží rozlúsknuť profesionálny vyšetrovateľ so svojskými charakterovými črtami, Do polnoci doma bude presne pre vás.

Hoci má kniha svoje muchy, jedno jej nemožno uprieť – neustálu dejovú gradáciu. Na čitateľa tu čaká minimum opisov a dejových odbočení, ktoré by tempo príbehu len spomaľovali. Neustále sa niečo deje, prichádza nové zistenie, objaví sa ďalšie a ďalšie podozrenie. Viacero postáv začína pôsobiť tak, akoby nemali úplne čistý štít, a tak je ťažké prísť na to, kto čo skrýva a kto sa čím previnil. Vďaka tomu sa kniha číta rýchlo, ľahko a nenútene.

Do polnoci doma – T. M. Logan – knižná recenzia

Rovnako je to aj so samotnou zápletkou – nie je možné ju odhadnúť. Aj keď si každý čitateľ vytvorí vlastné domnienky a hypotézy, dovolíme si tvrdiť, že pred koncom knihy sa jej tajomstvá nepodarí odhaliť skutočne nikomu. Príbeh je zamotaný, množstvo vedľajších postáv vzbudzuje podozrenie, a tak nie je ťažké nalepiť im na chrbát nálepku vraha či vinníka Emilinho zmiznutia.

To, čo už náročného čitateľa zvyknutého ponoriť sa do skutočne prepracovaných príbehov poteší menej, je jazyková stránka knihy. Niektoré pasáže, predovšetkým dialógy pôsobia strojene, umelo a neprirodzene. Občas sa dokonca vyskytne pár fráz, ktoré sú príliš umelecké či zastarané a do danej situácie tieto jazykové prostriedky vôbec nezapadajú. Ak často čítate romány od slovenských autorov alebo jednoduchšie oddychové (aj ľúbostné) príbehy, vyjadrovacie prostriedky vás nijako zarážať nebudú. Zaskočia len skúsených čitateľov, ktorí sú zvyknutí, že kniha exceluje nielen príbehom, ale aj jazykom.

Rozpačité pocity môže vyvolať aj nelogické konanie postáv. Hoci nie je úplne časté, predsa len v náročnejšom čitateľovi zanechá nepekné dojmy. Občas totiž niektoré scény pôsobia tak, akoby ich autor napísal len preto, že sa potreboval v deji niekam posunúť, no nezamyslel sa nad tým, či takto vytvorená situácia nebude vnímaná amatérsky alebo nedôveryhodne.

Do polnoci doma má potenciál upútať aj prekvapiť. Je to jeden z tých lepších príbehov, v ktorých po pravde nepátra vyšetrovateľ, ale obyčajný človek, ktorého život zrazu skrížila nečakaná udalosť. Náročnejšieho čitateľa môžu iritovať neprirodzené výrazové prostriedky či miestami trochu absurdné konanie hlavných postáv. Ak ale nečakáte dokonalý knižný skvost, ktorý je prepracovaný ako po obsahovej, tak i formálnej rovine, určite kúpu Do polnoci doma nebudete ľutovať. Príbeh je zaujímavý a nie je ľahké odhaliť jeho podstatu skôr, ako nám ju autor predostrie.

• pre mladých ľudí aj starších čitateľov
  • ak máte chuť na kriminálnu zápletku, v ktorej ako hlavná postava nefiguruje profesionálny vyšetrovateľ

• príbeh okamžite zaujme
  • minimum opisov alebo pasáží, ktoré by spomaľovali dejový progres
  • nepredvídateľná dejová línia
  • každá z postáv vzbudzuje istú mieru podozrenia
  • kniha sa číta nesmierne ľahko a rýchlo

• pár absurdných situácií, ktoré pôsobia neprirodzene
  • jazyková rovina nie je excelentná a dialógy pôsobia umelo

• rodičia Andrew a Laura,
    • súrodenci Connor a Harriet
    • synovec Zac, tínedžeri Emily, Olivia, Drew
  • Miesto: Veľká Británia
  • Témy: zmiznutie, únos, podozrenie, tínedžeri, tajomstvo

Do polnoci doma

Connor je bezproblémový šestnásťročný chalan, a predsa sa oslava ukončenia školského roku so spolužiak mi nepredvídateľne zvrtne. Spočiatku to vyzerá, že viacerí neprišli po oslave domov, no nakoniec ostane nezvestné iba jedno dievča. Connor spolupracuje s políciou len neochotne a nechce nič prezradiť o večernom výlete piatich spolužiakov do lesa. …čítať viac

Ťaživé ticho - Robert Bryndza - cena

Ťaživé ticho

Maggie je úspešnou lekárkou a s manželom Willom žije presne taký život, o akom vždy snívali. Jedného dňa však do nemocnice privezú postreleného muža v povedomom oblečení. Maggin život sa najprv zastaví a potom otočí hore nohami. Napriek všetkej snahe sa Willa nepodarí zachrániť a Maggie je presvedčená, že sa stal obeťou vlámania. Policajná správa však znie jasne: spúšť potiahol Will sám.? Maggie je zdrvená od žiaľu…čítať viac

Hlbina - Jozef Karika - cena

Hlbina

Zima 1963. Do mesta v liptovských horách prichádza skúsený dôstojník obávanej Štátnej bezpečnosti, aby dohliadal na vyšetrovanie beštiálneho zločinu. Rýchlo však zistí, že páchateľom nie je človek, ale nesmierne vynaliezavý a zlomyseľný fenomén. Uprostred storočnej zimy pribúda obetí, ako aj zvláštnych a desivých úkazov. Napätie stúpa, schyľuje sa k zrážke bezpečnostných zložiek štátu. Majstrovský mix kriminálneho trileru a hororu zasadený…čítať viac

Konečne normálna vražda - Dominik Dán - cena

Konečne normálna vražda

Na jeseň 2008 rozohral detektív Krauz špionážno-detektívnu hru netušiac, kedy a ako sa skončí. Čakal na odozvu z Viedne, čakal a premýšľal ako pomôcť demotivovanému kolegovi hnijúcemu v kúte kancelárie. Riešenie prišlo samé od seba – šéf oddelenia ich poslal preveriť bizarný nález mŕtvoly mladého dievčaťa visiaceho na strome. Chosé sa potešil, okamžite sa chopil iniciatívy. Čokoľvek mu bolo odrazu dobré, len aby sa nemusel rýpať v starých…čítať viac