Dobré dievča Mary Kubica knižná recenzia

Dobré dievča, Mary Kubica - knižná recenzia ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Dobré dievča

Autor: Mary Kubica

• Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 336

Príbeh, v ktorom nič nie je tak, ako sa na prvý pohľad zdá…

Keď sa Mia Dennetová, učiteľka výtvarnej výchovy, jedného dňa neobjaví v práci, vzbudí to u jej blízkych rôznorodé reakcie. Zatiaľ čo jej najbližšia kolegyňa a mama sú strachom bez seba, jej sestra a otec to pripisujú Miinmu ďalšiemu výstrelku.

O tri mesiace neskôr je Mia konečne doma a trpí výpadkom pamäti – na to, čo sa s ňou stalo, si spomína len veľmi matne, a správa sa tak, že jej nik z jej rodiny nerozumie. Kde celý čas bola a čo všetko tam prežila? Kto za jej únosom stojí a aký bol vlastne únoscov zámer?

Dobré dievča má veľmi špecifický typ zápletky – zatiaľ čo v iných trileroch alebo drámach sa obeť vypátra až na úplnom konci knihy, v tomto prípade je to inak, pretože rozprávanie nie je chronologické. Mia je nájdená po niekoľkých kapitolách, a tak by sa mohlo zdať, že veškerému napätiu je koniec. Na čitateľa však ďalej čaká príbeh, v ktorom sa prelína minulosť so súčasnosťou a postupne sa objavujú detaily nielen ohľadom únosu, ale aj vzdialenej minulosti všetkých zúčastnených postáv, ktorá má na prítomnosť nie celkom pozitívny vplyv.

„,To nie je pravda, mama,´ protestuje Grace. Pozriem sa na ňu a čakám. Právnici sa radi počúvajú. ,Už päť- či šesťkrát zmizla z domu. A strávila noc bohviekde a bohvie s kým.´ Áno, vravím si v duchu, Grace Dennetová je mrcha. Má tmavé vlasy po otcovi. Aj stavu tela. Po matke len nižšiu postavu. Nie je to najšťastnejšia kombinácia. Dobroprajnejší pozorovateľ by možno povedal, že má postavu ako presýpacie hodiny, no podľa mňa je jednoducho tučná.“Mary Kubica
...

Pozíciu rozprávača si v tejto knihe prepožičiavajú tri postavy. Miina matka Eve, ktorá je konfrontovaná vlastnými spomienkami a výčitkami vyplývajúcich z toho, že sa jej nie vždy podarilo byť tak dobrou matkou, ako by chcela. Únosca Collin zasa spočiatku do príbehu prináša akciu, no neskôr aj on čitateľovi odhaľuje svoje súkromie. Poslednou postavou, ktorá vykresľuje svoj pohľad na celú udalosť, je vyšetrovateľ Gabe, ktorý sa snaží prísť na to, kto Miu uniesol a aké pohnútky sa za týmto činom skrývali. Jednotlivé kapitoly sú pomerne krátke, a tak je striedanie uhlov pohľadu veľmi časté, vďaka čomu sa má čitateľ stále na pozore.

Kniha má stále čosi do seba a jej potenciál čitateľa pohltiť jej nemožno uprieť. Avšak ten, kto sa sústredí iba na akciu a neprahne po zápletke vyskladanej z pocitov, ľudských osudov, príčin a dôsledkov, sa bude v druhej polovici knihy trochu nudiť. Autorka sa totiž v tejto časti sústredila na to, aby čitateľovi podala obraz o minulosti hlavných postáv, a to prostredníctvom spomienok, úvah a často i výčitiek. Publikum tak viac spoznáva rodinu Dennetovcov, v ktorej sa emócie veľmi nenosili a zisťuje, že autoritatívny otec si viac potrpí na spoločenské postavenie sudcu ako na šťastie svojej rodiny. Únosca Collin zasa už odmala zápasil s tým, že sa narodil do rodiny nachádzajúcej sa na periférii spoločnosti. Detektívovi Gabeovi pre zmenu celý prípad únosu a hľadanie pravdy spôsobujú značný citový diskomfort.

„Rozhodne som nebola matka roku. O tom vôbec nemá zmysel diskutovať. Ale na druhej strane som Miu nepriviedla na svet s tým, že pre ňu budem zlou matkou. Jednoducho sa to stalo. Naraz sa ukázalo, že byť zlou matkou je brnkačka oproti snahe byť skvelou mamou, čo je nikdy neutíchajúci boj. … Ešte dlho potom, ako som obe dievčatá uložila do postele, som sa mučila výčitkami, čo som behom celého dňa, keď sme boli spolu, mohla urobiť inak.“Mary Kubica

Hlavná postava Mia je v týchto pasážach knihy odsunutá na vedľajšiu koľaj a len pasívne čaká, kým vyniknú charaktery nachádzajúce sa vôkol nej. Tieto časti samy osobe veľa drámy neprinášajú, no možno v nich nájsť pár citlivých momentov, ktoré prehlbujú autenticitu a ľudskosť celého príbehu. Spomenuté momenty však neocení ten, kto uveril anotácii a myslel si, že sa začítal do trileru. Dobré dievča totiž nie je psychologickým trilerom, skôr akousi drámou, ktorá predstavuje mix mnohých žánrov akoby nedotiahnutých do konca.

Napriek všetkým výhradám sa však oplatí počkať na koniec – práve záverečné kapitoly prinášajú povestnú čerešničku na torte, ktorú mnoho čitateľov už ani neočakáva. Príbeh sa končí veľkým prekvapením a práve tento prvok vylepší dojem z knihy aj u tej časti publika, ktorá sa pri čítaní trochu trápila.

Mary Kubica momentálne žije v Chicagu so svojím manželom a dvomi deťmi, no jej korene siahajú až na Slovensko – je potomkom slovenských vysťahovalcov v Amerike. Vyštudovala americkú literatúru a históriu a istý čas pôsobila ako učiteľka dejepisu na strednej čase. Debutovala knihou Dobré dievča, z ktorého sa naprieč celým svetom predalo viac ako milión výtlačkov. Medzi jej ďalšie romány patria Neplač, miláčik, Neznáma žena, Keď zhasnú svetlá alebo Anjelik.

Mary Kubica autorka

Mary Kubica autorka

Dobré dievča je vskutku zaujímavou knihou, do ktorej sa napriek všetkým výhradám oplatí pustiť. Príbeh je iný, ako čitateľ očakáva, hodnoverne zobrazuje pocity jednotlivých postáv a párkrát dokáže príjemne prekvapiť. Síce sa podstatné udalosti publikum dozvedá už na začiatku knihy, na úplnom konci každý pochopí, že to najlepšie na neho predsa len iba čakalo. Nie je to napínavý triler, skôr dráma s jemnými prvkami psychologického trileru a záverom, ktorý spôsobí, že na knihu tak skoro nezabudnete.

• pre čitateľov, ktorí si chcú oddýchnuť od napínavých psychologických trilerov, no predsa sa od tohto žánru nechcú veľmi vzdialiť
  • ak vás baví pozorovať pohnuté osudy postáv
  • ak viete počkať na úplný koniec, kým príde to najlepšie

• pozíciu rozprávača si striedajú 3 postavy
  • zaujímavý štýl zápletky
  • minulosť sa prelína so súčasnosťou
  • kniha má potenciál čitateľa pohltiť
  • hodnoverné zobrazenie pocitov
  • nečakaný koniec, ktorý vynahradí aj nezáživnejšie pasáže

• v druhej polovici knihy chýba poriadne napätie

Knihy od autorky Mary Kubica

Cena: od 15,15 €

Anjelik

Heidi Woodová celý život rada pomáha druhým. Pracuje pre neziskovú organizáciu poskytujúcu pomoc bezdomovcom, imigrantom a utečencom a stará sa o túlavé mačky. Napriek tomu jej manžela Chrisa a dvanásťročnú dcéru Zoe nepríjemne zaskočí, keď jedného dňa privedie domov mladé dievča so štvormesačným bábätkom na rukách…čítať viac

Cena: od 13,21 €

Dobré dievča

Raz večer v bare sa mladá učiteľka Mia Dennettová dá do reči s tajomným neznámym. Colin Thatcher jej zo začiatku pripadá ako ideálny kandidát na vzťah na jednu noc, no neskôr sa ukáže, že odísť s ním domov bolo najhoršie rozhodnutie jej života….čítať viac

Neplač, miláčik Mary Kubica cena

Cena: od 10,90 €

Neplač, miláčik

Jedného nedeľného rána mladá žena Esther Vaughanová zmizne bez stopy zo svojho bytu v centre Chicaga. Keď jej spolubývajúca Quinn Collinsová nájde medzi priateľkinými vecami záhadný list adresovaný Miláčikovi, jej obavy o ňu ešte vzrastú a začne si klásť otázky, ako dobre ju pozná a kto v skutočnosti Esther je….čítať viac