Knižná recenzia: Eleanor a Park

• Rok vydania: 2014
  • Pôvodný názov: Eleanor and Park
  • Počet strán: 336
  • ISBN: 9788055140469

Dvaja mladí ľudia, ktorých dovedna spojila inakosť…

Mladá láska má vždy špecifickú a neistú príchuť. Spomínate si na svoju prvú lásku, ten opantávajúci pocit, ktorý vás prekvapil vždy, keď bola milovaná osoba na dosah?

Eleanor a Park možno charakterizovať ako dvoch čudákov, ktorí sa po prvýkrát stretli počas cesty do školy. Eleanor si ako nováčik v kolektíve nesmelo prisadla k Parkovi a iné miesto v autobuse už nikdy viac nepotrebovala. Ryšavej, trochu plnoštíhlej dievčine pochádzajúcej z horších sociálnych pomerov, sa Park, mladý chlapec s ázijskými koreňmi večne zahľadený do komiksov, zapáči.

Náklonnosť je obojstranná a obaja po prvýkrát pociťujú vrúcne láskavé city. No je možné, aby ich vzťah vydržal? Eleanor trie biedu, Parkovi rodičia núdzou netrpia. On má v matke i otcovi oporu, ona je večne podceňovaným členom rodiny, ktorému otčim ubližuje. Rozdelí ich práve odlišné rodinné zázemie?

„Tá nová sa zhlboka nadýchla a vykročila uličkou. Nikto sa na ňu nedíval. Aj Park sa o to pokúšal, ale pripadal si, akoby odvracal zrak od zrážky vlaku alebo zatmenia slnka. Vyzerala presne ako niekto, komu sa stávajú takéto veci. Bola nová, veľká a nemotorná. Mala šialené vlasy – kučeravé, a ako by to nestačilo, ešte aj sýtočervené.“Rainbow Rowell
...

Príbeh síce plynie veľmi pomaličky a je vyskladaný z doslova identických obrazov a scén, no predsa tu možno pozorovať isté napätie. Rozličné rodinné zázemie prináša do deja akýsi kontrast a strana Eleanor ho zasa obohacuje o nevtieravé napätie. Postava čudáckeho, agresívneho a náladového otčima na ňu vrhá tieň nebezpečenstva a v čitateľoch vyvoláva skľučujúce pocity.

Dej pozostáva zo scén, kedy sa mladá dvojica pravidelne stretáva a bojazlivo či ustráchane si vymieňajú svoje dojmy a pocity. Nedočkavým čitateľom, ktorí očakávajú neustálu akciu a dynamiku, môže príbeh pripadať ako monotónny, ťažkopádny a nezáživný kúsok. V tomto prípade je však potrebné sústrediť sa na pocitovú časť knihy, teda jej takzvanú očami neviditeľnú stránku.

Najdôležitejším faktom v tomto príbehu je, že do pocitov čitateľ nie je násilne dotlačený. Všetky emócie – či už beznádej, strach alebo, ľahučká a nestabilná radosť vychádzajúca z niektorých prchavých momentov, sú v texte priam hmatateľné a autorka ich doň pridala bez toho, aby vyvíjala zbytočný nátlak. Podarilo sa jej tak napísať dielo, ktoré je síce menej dynamické, no akciu v ňom svojím spôsobom nahrádza práve citová stránka, ktorá je dotiahnutá do profesionálnejších rovín a nepôsobí prvoplánovo ani pateticky.

Rýchlosť, akou čitateľ textom preletí, je veľmi individuálna. Všetko závisí od miery záujmu, s ktorou sa do príbehu pustí. Slovná zásoba však nie je náročná, vetné konštrukcie sú na tom rovnako. Miestami možno spozorovať jemnú snahu autorky priblížiť sa mladším čitateľom, ktorí sú cieľovkou tejto knihy, no nie je to nič drastické ani do očí bijúce.

• pre mladšiu generáciu aj pre dospelých
  • pre dospievajúcich chlapcov aj pre dievčatá
  • ak obľubujete emotívne netradičné príbehy, ktoré vynikajú

• emotívne a autentické čítanie
  • zaujímavá hlavná myšlienka
  • množstvo netradičných prvkov, ktoré knihu odlišujú od jej žánrových konkurentov
  • široká cieľová skupina
  • autorka dokáže pocity vykresliť bez toho, aby na čitateľa vyvíjala nátlak

• dej nie je stále dynamický

Eleanor a Park predstavuje síce dejovo jednoduchú, no netradičnú oddychovku čo sa spracovania pocitov týka. Hoci kniha prostredím, postavami aj štýlom mieri na mladých ľudí, dospelí čitatelia tu takisto dokážu nájsť miesta, ktoré ich zaujmú, potrápia či prinútia zamyslieť sa. Síce sa na hlavné postavy nebudú pozerať ako na rovnocenné charaktery, no uvidia v nich skôr svojich potomkov, o to viac budú môcť vnímať emotívnu stránku príbehu. Strastiplnú cesty za láskou dvoch podivných stredoškolákov teda odporúčame vnímavým a empatickým čitateľom, ktorí nemajú problém vžiť sa do cudzej kože. Ide o výborné dielo, ktoré by nikdy nemalo upadnúť do zabudnutia.

Výzva - Elle Kennedy - cena

Výzva

Vysokú školu som považovala za svoju šancu zbaviť sa komplexu škaredého káčatka. Namiesto toho som skončila v spolku Kappa Chi s falošnými dievčatami. Nedarí sa mi medzi ne zapadnúť, preto nemôžem ich výzvu odmietnuť. Tá znie: Zviesť najsexi hokejistu z tretieho ročníka. Conor Edwards vymetá párty rovnako ako postele v dievčenských spolkoch. Zamilujete sa doňho skôr, než vám dôjde, že chalani…čítať viac

Hypotéza lásky - Ali Hazelwood - cena

Hypotéza lásky

Olive Smithová, tretiačka na doktorandskom štúdiu, neverí na dlhotrvajúce romantické vzťahy. Ale jej najlepšia priateľka áno – a práve preto sa dostane do tejto šlamastiky. Dokázať, že naozaj randí, však nebude ľahké – vedci totiž potrebujú dôkaz. Preto spanikári a pobozká prvého muža, ktorého zbadá: Adama Carlsena, ich mladého a nadaného vyučujúceho… a všeobecne známeho kreténa. Olive nedokáže…čítať viac

Knižná recenzia: Hypotéza lásky

Veľké leto - Ewald Arenz - cena

Veľké leto

Román o dospievaní od autora bestsellera Staré odrody. Friederove vyhliadky na leto nie sú práve najlepšie. Prepadá z matematiky a latinčiny, a tak ho namiesto rodinnej dovolenky čaká tvrdá príprava na reparát. To znamená stráviť šesťtýždňové letné prázdniny s mimoriadne prísnym starým otcom a záhadnou starou mamou. Našťastie má Almu, Johanna a Beate, dievča v zelených plavkách…čítať viac