Hypotéza lásky - Ali Hazelwood - knižná recenzia

Knižná recenzia: Hypotéza lásky

Autorka:  Ali Hazelwood

• Počet strán: 368
  • ISBN: 9788056629765
  • Originálny názov: The Love Hypothesis

Láska je plná (ne)správnych hypotéz…

Olive Smithová je nádejná mladá vedkyňa, ktorej však vlastné sebavedomie neraz podkopáva nohy. Jej jedinou oporou je jej priateľka Anh, ktorú to začalo ťahať k Olivínmu bývalému priateľovi Jeremymu. Anh sa však tejto lásky štíti, pretože začať si s ex svojej najlepšej priateľky predstavuje chôdzu po tenkom ľade, navyše ak si nie je istá, či Olive k Jeremymu stále niečo necíti.

Aby jej Olive nestále v ceste za láskou, rozhodne sa urobiť šialenú vec – chce jej dať dôkaz, že je z rozchodu s Jeremym úplne zahojená a jej vzťahový život sa uberá úplne iným smerom. Bez rozmyslu teda pobozká Adama, vyučujúceho na ich fakulte, ktorý má povesť tyrana, čo už mnohokrát spôsobil, že sa študenti pre jeho prísnosť rozhodli štúdium ukončiť. Stále by na tom nebolo nič zvláštne, ak by sa bozk neodohral za bizarných okolností – Olive ho prekvapí na chodbe, keď si je istá, že sa Anh pozerá jej smerom, a Adam sa tak stáva náhodnou obeťou je podivuhodného plánu. Až keď sa od seba odtrhnú, Olive zisťuje, koho vlastne pobozkala a najradšej by sa prepadla pod zem. Adamova reakcia je viac ako rozpačitá, no neskôr ju tento mladý muž opäť prekvapí a spoločne rozohrajú hru, v ktorej láska síce nemá miesto, no obaja z nej môžu veľa vyťažiť.

„Na druhej strane muž, s ktorým sa bozkávala, stál priamo pred ňou, pery mal pootvorené, hruď sa mu dvíhala a v očiach sa mu niečo zvláštne ligotalo – a to bola presne tá chvíľa, keď na ňu doľahla váha toho, čo práve spravila. Koho práve… No doriti. No… doriti. Pretože Adam Carlsen bol vychýrený kretén.“Ali Hazelwood

Do deja hypotézy lásky vhupnete oboma nohami – už v prvých kapitolách sa totiž odohrá bizarná scéna, počas ktorej Olive pobozká nič netušiaceho Adama. V podobnom duchu sa nesie aj celá kniha – situácie majú humorný podtón a emocionálny náboj, vďaka čomu sa čitateľova pozornosť nezameriava len na jeden prvok, a to na samotnú romantickú zápletku. Okrem vzťahového života hlavnej hrdinky je v príbehu rozobratých aj množstvo iných elementov, ktoré celý príbeh osviežujú a dodávajú mu na atraktivite. Dej graduje ľahučko, každá situácia mu udáva ďalší smer, a tak nie je priestor pre nudu či rozčarovanie z toho, že by sa čitateľ ocitol vo fáze, kedy sa na stránkach knihy už dlhší čas nič podstatné nedeje.

Postavy v tomto príbehu nie sú len plochými nosičmi dialógov. Disponujú svojimi strachmi, snami, postojmi a pohľadmi na život, ktoré z nich robia nesmierne sympatické bytosti. Tento fakt vo veľkej miere ovplyvňuje samotné vnímanie celého príbehu – po prečítaní knihy má čitateľ pocit, že k nemu preniklo omnoho viac, ako len jedna dejová línia s niekoľkými ľúbostnými a humornými situáciami.

„Situácia bola depresívne jednoduchá. Olive bola na svete sama. Platilo to dlho, už od strednej. Naučila sa nerobiť okolo toho veľký cirkus, koniec-koncov, bola si istá, že nie po svete chodí veľa ľudí, ktorí sa ocitli v situáciách, keď museli do kolónky núdzový kontakt uviesť vymyslené meno a telefónne číslo.“Ali Hazelwood

Ali Hazelwood je pseudonym talianskej profesorky neurovedy a spisovateľky romantických románov. Jej príbehy sa točia okolo žien vo vedeckých odboroch  a akademickej sfére. Jej debutový román Hypotéza lásky sa stal New York Times bestsellerom.

Ali Hazelwood sa narodila a vyrastala v Taliansku a žila v Japonsku a Nemecku predtým, ako sa presťahovala do Spojených štátov amerických, aby mohla pokračovať v doktorandskom štúdiu v neurovede. Počas svojho postgraduálneho štúdia Hazelwood skúmala simuláciu mozgu a kognitívnu neurovedu.

V súčasnosti pracuje na plný úväzok ako profesorka. Má manžela a dve mačky.

Ali Hazelwood autorka

Ali Hazelwood autorka

Za originálne možno považovať aj prostredie, v ktorom je príbeh zasadený – ide akademickú pôdu, vďaka ktorej čitateľ spoznáva aj odvrátené stránky vedy a študentského života. Autorka nenúteným a pre príbeh úplne prirodzeným spôsobom poukazuje na problémy, s akými sa mladé mozgy potýkajú a ako im občas škola či štát kladú prekážky pod nohy, napríklad tým, že im na ich prácu neposkytnú dostatočný rozpočet. Okrem toho je tu skvelo zobrazené aj konkurenčné študentské prostredie a prehnaný nátlak, ktorý je mladých ľudí vyvíjaný, aby vynikli. Táto skutočnosť je nielen zaujímavá, ale zaslúži si aj pochvalu. V ľahkej romantickej literatúre určenej predovšetkým pre mladú časť publika, sa len málokedy stáva, že má príbeh aj akúsi sekundárnu pridanú hodnotu.

Hypotézu lásky možno označiť za príjemné čítanie, ktoré dokáže milo prekvapiť. Príbeh má hlavu a pätu, okrem lásky zobrazuje aj nástrahy študentského života či problémy mladých vedcov. Jednoduchý príbeh o láske je podčiarknutý humorom a charizmou originálneho prostredia, v ktorom sa odohráva. Ak hľadáte oddychovku, no už ste sa prejedli naivných ľúbostných zápletiek, Hypotéza lásky vás nesklame.

• pre mladšie dievčatá aj pre dospelé ženy
  • pre každého, kto hľadá jednoduchý, no nie naivný príbeh
  • ak túžite po nenáročnom čítaní, ktoré zhltnete za jeden či dva dni