Recenzia na knihu: Krv na snehu Keď zabíjate ľudí, ťažko sa s niekým zblížite Jo Nesbo

Recenzia na knihu: Krv na snehu Keď zabíjate ľudí, ťažko sa s niekým zblížite Jo Nesbo ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Krv na snehu

Autor: Jo Nesbo

• Počet strán: 168
  • Rok vydania: 2015

Keď Nesbo zmení taktiku…

Výmena pozícií niekedy môže padnúť na úžitok. Tiež máte dosť detektívok, kde sa vyšetrovatelia neúnavne snažia dolapiť vraha, ktorý po sebe zanecháva nepatrné stopy a z diaľky sleduje vyšetrovateľov, ktorí ich s potom na čele krok po krôčiku zbierajú? Ak áno, možno práve pre vás je tu Krv na snehu – Nesbovka bez legendárneho Harryho Hola.

Hlavný hrdina tentokrát nie je (ne)typicky kladná postava naháňajúca pravdu a spravodlivosť. Olav je na strane zločinu a pravidelne stretáva smrť – pôsobí totiž ako nájomný vrah. Zdá sa, že nemá problém s ničím, až do chvíle, kým nepríde ďalšia požiadavka. Novou obeťou má byť manželka Olavovho šéfa a po chvíli prichádza na to, že s touto zákazkou má osobný problém. Čo sa stane, ak to odmietne urobiť? Zastúpi ho niekto iný alebo sa Olav do celej veci zapletie viac, ako by bolo potrebné?

„Fajn. Posledná vec. Prostitúcia. V podstate o tom istom. Nemám problém, keď si dievčatá zarábajú, ako vedia, a keď chlap – napríklad ja – dostane tretinu peňazí, aby im umožnil vykonávať svoje remeslo. Vždy som tvrdil, že dobrý pasák je hoden každej koruny. Problém je, že sa rýchlo zaľúbim a prestávam myslieť na biznis.“Jo Nesbo

Myšlienka má veľký potenciál, veď náhľad do kriminálneho príbehu „z druhej strany“ (teda z pozície zločinca a nie policajta či vyšetrovateľa) je pre čitateľov nesmierne lákavý. Namiesto sľubovanej zmeny, ktorá by pôsobila ako spestrenie už tak trochu stereotypných severských kriminálok, však môže prísť sklamanie. Autor sa svojím rozhodnutím obral o možnosť podržať čitateľov v napätí, a hoci sa to snažil zachrániť niekoľkými prvkami, ktoré spočiatku zneli sľubne, žiadny z nich nevyužil naplno.

Postavy v príbehu sú nesmierne plytké a ich konanie je viac ako prehľadné. Vystupujú tak v príbehu, na ktorý chtiac-nechtiac vrhajú negatívny tieň a pretvárajú ho do banálnej, priamočiarej a jednoduchej línie, ktorá na priemerného čitateľa severských kriminálok zapôsobí ako rozprávka. Profil hlavnej postavy je vypracovaný veľmi zľahka a nedbalo – miestami jeho rozprávanie pôsobí ako denníkový zápis nejakého tínedžera.

Spočiatku sa mohlo zdať, že autor iba zbiera materiály, ktoré má v pláne neskôr spojiť do jedného celku, no všetky náznaky tohto procesu iba načrtol a nedotiahol do konca. Samotársky Olav, ktorý trpí dyslexiou a je poznačený svojím nedokonalým detstvom, pôsobí sprvoti zaujímavo, ale v polovici knihy sa tento efekt vytráca, nakoľko nenastáva žiadne funkčné využitie jeho profilu.

„Traja popravení. Človek musí byť poriadne chladnokrvný obchodník, aby sa nechcel pomstiť mužovi, ktorý mu zabil troch ľudí. Nezostávalo mi než veriť, že moja ponuka ho presvedčí a že je taký chladnokrvný, ako si myslím. Ani nevie, ako sa volám.“Jo Nesbo

Dejová línia je oproti titulom zo série Harry Hole jednoduchá až triviálna. Prepracovanú zápletku, nečakané zvraty, spleť mnohorakých postáv, skladačku indícií alebo napätie, ktoré čitateľom nedovolí pravidelne dýchať, tu čakať nemožno. Príbeh je prvoplánový a priamočiary, nejaví žiadne znaky originality a už vôbec nie geniality, ako to je u Nesba zvykom.

Kniha v porovnaní s inými titulmi autora prípomína rozsahom skôr novelu. Počtom strán nemôže ani len konkurovať Pancierovému srdcu či Polícií, keďže Krv na snehu sa dá bez problémov zvládnuť v priebehu dvoch či troch hodín. Príbeh navyše neobsahuje žiadne zapamätateľné prvky, takže na celú zápletku, vrátane mien postáv čitateľ zabudne do niekoľkých dní od prečítania poslednej strany.

Jediným prvkom, ktorí ako-tak pripomínal klasickú Nesbovku, bolo vytvorenie atmosféry. Kniha aj napriek jednoduchej zápletke a postavám, ktoré sú nemastné-neslané, má svojho ducha. Autor dokázal aj na malom priestore opísať jednotlivé situácie tak, aby neboli zdĺhavé, no zároveň mali svoje vyžarovanie.

Severského autora kriminálnych príbehov Jo Nesboa nemusíme čitateľom veľmi predstavovať. Vďaka legendárnej krimi sérii Harry Hole sa vyšplhal medzi absolútnu špičku krimi autorov. Málokto však vie, že napísal aj knihy pre deti, ktorej hlavnou postavou je doktor Proktor. Jo Nesbo žije v Nórsku a iba v jeho rodnej krajine sa doposiaľ predalo viac ako dva milióny výtlačkov.

Jo Nesbo autor

Očakávania, s ktorými sa človek do kníh púšťa, vedia poriadne zmariť výsledný dojem, čo je hlavným kameňom úrazu v tomto príbehu. Ak by ste nikdy od Nesba neprečítali ani čiarku, možno by ste sa na titul pozerali úplne inak. Každopádne, autor si hodil záchranné lano v podobe pokračovania príbehu, kde možno rozvinie prvky, ktoré tu nedostali patričný priestor. Krv na snehu však odporúčame čitateľom, pre ktorých je tradičná severská detektívka priveľkým sústom a majú chuť skôr na niečo kratšie a ľahšie, čo sa rozsahu a štruktúry týka.

• ak máte chuť na jednoduchšie krimi, ktoré nebudete čítať dva týždne
  • ak sú pre vás ostatné severské kriminálky príliš veľké sústo
  • pre čitateľov hľadajúcich kriminálku, ktorú zhltnú za jeden večer

• hlavnou postavou nie je vyšetrovateľ, ale kriminálnik
  • rýchle čítanie

• jednoduchá zápletka
  • prvoplánový profil hlavnej postavy
  • v porovnaní s ostatnými Nesbovými knihami pôsobí Krv na snehu ako „odfláknutá práca“

Knihy od autora Jo Nesbo

Cena: od 9,41 €

Snehuliak 2. vydanie

V Osle napadol prvý sneh. Jonas ráno vstane a zistí, že jeho matka zmizla. Prípad rieši Harry Hole, ktorý nedávno dostal tajomný list s podpisom Snehuliak. Harry zisťuje, že za posledných jedenásť rokov sa vždy presne v deň, keď napadol prvý sneh, stratila jedna žena. Filmová adaptácia krimi bestsellera sa do kín dostane v októbri 2017….čítať viac

Cena: od 12,34 €

Spasiteľ

Spasitel je šestým románem volné série případů nekonvenčního vyšetřovatele Harryho Holea. Píše se srpen 1991. Na letním táboře Armády spásy je znásilněna čtrnáctiletá dívka. O 12 let později…..v Oslu panuje nejen adventní atmosféra, ale také největší mráz za posledních čtyřiadvacet let. Armáda spásy pořádá na náměstí bratří Egerových tradiční předvánoční pouliční koncerty a rozdává z velkého kotle polévku potřebným….čítať viac

Cena: od 11,34 €

Pancierové srdce

Nórskymi médiami sa šíria poplašné správy. Našli sa dve mŕtve ženy utopené vo vlastnej krvi. Vrah po sebe nezanechal stopy, policajné vyšetrovanie sa nehýbe z miesta a Harry Hole, jediný človek, ktorý by mohol pomôcť, zmizol. Ukrýva sa v špinavých ópiových brlohoch Hongkongu, aby unikol nielen veriteľom, ale najmä traume zo svojho posledného prípadu. Len čo sa vráti do Osla, vrah udrie znova. Navonok sa zdá, že obete nemajú nič spoločné…čítať viac

Aktualizované: 21. 10. 2023