Knižná recenzia: Náměsíční vrazi

• Vydavateľstvo: BIZBOOKS
  • Pôvodný názov: Náměsíční vrazi
  • Počet strán: 200
  • Edícia: Skutečné zločiny
  • ISBN: 9788026511854

O reálnych zločinoch, ktoré sa udiali v spánku. Alebo to bolo inak?

Ak milujete true crime, Youtube kanál Krimi příběhy vám nemusíme predstavovať. Stanislava Veselá už niekoľko rokov so železnou pravidelnosťou prináša svojmu publiku skutočné príbehy, v ktorých hlavnú úlohu zohráva zločin v rôznych formách. Po rokoch pôsobenia na Youtube scéne sa rozhodla vydať aj knihu, ktorá sa venuje zločinom spáchaným v stave námesačnosti. Oplatí sa ju prečítať?

Náměsíční vrazi predstavuje súbor rôznorodých príbehov, ktoré spája spoločný menovateľ – vraždy alebo iné zločiny vykonali ich páchatelia v spánku. Čitateľ tak má možnosť spoznať niekoľko ľudských osudov, ktoré sa väčšinou skončili tragicky a súdne pojednávania boli pomerne komplikované. Dokázať, že vrah v danom čase nezodpovedal za svoje činy, je poriadne ťažké… Nájdu sa tu teda ľudia, ktorí boli oslobodení od obvinení, no i takí, ktorí s najväčšou pravdepodobnosťou využili námesačnosť ako výhovorku a na súde im to jednoducho neprešlo.

„Krátce před pátou hodinou ranní dne 24. května 1987 přijel na policejní stanici v kanadském Torontu viditelně rozrušený muž. Vstoupil dovnitř celý od krve. Službukonající policista si všiml, že muž vypadá, jako kdyby byl něčím omámený. Většina lidí by předpokládala, že se příchozí stal obětí nějakého násilného útoku. Ale bylo tomu jinak.“Stanislava Veselá
...

Kniha obsahuje viac ako 10 samostatných skutočných príbehov. Väčšine z nich je venovaný širší priestor, niektoré sú zasa spomenuté v menšom rozsahu v rámci spoločnej kapitoly. Rozsiahlejšie zločiny sú tu popísané dopodrobna a zachytávajú okrem samotného kriminálneho prípadu aj rodinné a sociálne zázemie páchateľa, jeho minulosť či špecifické povahové črty. Výsledkom je vskutku podrobný obraz o osobe, ktorá v spánkovom opojení vykonala násilný trestný čin.

Súčasťou knihy sú aj odbornejšie pasáže, vďaka ktorým sa čitateľ naplno ponorí do problematiky spánkových porúch či účinkov vybraných liekov na predpis. Rovnako sú tu rozobraté jednotlivé fázy spánku a ich dopad na ľudský organizmus. Hoci sa určite nájde časť čitateľov, ktorej tieto úseky nebudú po chuti, je potrebné uvedomiť si, že bez detailnejšieho výkladu by mnoho faktov v niektorých príbehoch tak nevyniklo, prípadne by publikum tému spánkových porúch spoznalo len povrchne.

Výkladové pasáže však rozhodne nie sú rozsiahle a najviac sa vyskytujú v prvých kapitolách knihy. Nejde o typické odborné vysvetľovanie, ktoré by pre laikov a širšiu verejnosť bolo ťažšie pochopiť. Stále je tu použitý jazyk ľudu, i keď niekoľkým odborným termínom sa, samozrejme, vyhnúť nedalo.

Kriminálne prípady sú prerozprávané rétorikou, ktorá je fanúšikom autorkinho Youtube kanálu dôverne známa. Je poznať, že za uceleným textom stoja hodiny rešeršu a pátrania po detailoch. Niekoľkokrát sa v texte vyskytne citácia zo zahraničného televízneho programu alebo podcastu. Čitateľ tak dostáva veľký obnos informácií, ktorý by za iných okolností niekoľko dní zhromažďoval sám.

• pre fanúšikov true crime dokumentov
  • ak pravidelne sledujete YT kanál Krimi příběhy
  • ak vás zaujíma téma námesačnosti a spánkových porúch

• rýchle a pútavé čítanie
  • zaujímavý námet – námesačnosť nie je častým motívom v true crime dokumentoch
  • ucelený komplex informácií
  • dobrý rozprávačský talent

• v texte sa často vyskytujú chyby

Náměsíční vrazi odporúčame všetkým milovníkom true crime. Číta sa rýchlo a ľahko a v prípade, že vás niektorý z prípadov dostatočne nezaujme, môžete ho jednoducho preskočiť a začítať sa do ďalšieho zločinu. Kniha vyniká nielen svojou témou, ale i dôkladnosťou a hĺbkou spracovania, ktorá konkuruje aj niekoľkým zahraničným titulom.

Opravdové zločiny 3 - Lucie Bechynková - cena

Opravdové zločiny 3

Do třetice všeho krvavého! Další pokračování bestselleru podle oceněného podcastu. Brutální i záhadné případy opět ožívají v nervydrásající sbírce příběhů. Lucie Bechynková, jedna z tvůrkyň podcastového fenoménu Opravdové zločiny, vás provede ponurými událostmi z různých koutů světa. Čeká vás jeden z nejhorších sériových vrahů německé historie, francouzský zabiják spalující své oběti v kamnech…čítať viac

Psychológia sériových vrahov Andrej Drbohlav

Psychológia sériových vrahov

200 skutočných prípadov brutálnych činov sériových vrahov súčasnosti. Kniha predstavuje základy psychológie a behaviorálnej patológie sériových vrahov. Ako ukážku rôznych podôb tohto patologického fenoménu uvádza stručné príbehy tých najbrutálnejších sériových vrahov dnešných čias od ich detstva až do aktuálneho štádia vyšetrovania ich násilných činov. Publikácia je určená…čítať viac

Markovič - Lovec přízraků - cena

Lovec přízraků

Byly to výjimečné a výjimečně kruté případy. Když kriminalisté poprvé stáli na místech vražd, nad zuboženými těly obětí, připadal jim neznámý pachatel jako vzdálený přízrak. Jako monstrum s nepochopitelným myšlením a ještě zvrácenějším konáním… Jaká byla realita? Profesionální dráha policejního vyšetřovatele a šéfa pražské mordparty Jiřího Markoviče je lemována především sexuálními vraždami. Případ pětinásobného…čítať viac