Knižná recenzia: Nevinná hra

• Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
  • Recenzent knihu čítal: 4 hodiny
  • Počet strán: 376
  • ISBN: 99788022022903
  • Originálny názov: Playdate

Minulosť nemožno úplne pochovať…

Keď malá školáčka, 7-ročná Lucia, poprosí svoju mamu Elisu, či by nemohla stráviť popoludnie u svojej spolužiačky, Elisa nemá dôvod nesúhlasiť. Matka Luciinej spolužiačky pôsobí dokonale a vyžaruje z nej nenútená elegancia. Dievčatá sa napokon zabávajú natoľko, že Lucia zostane u spolužiačky nocovať. Keď sa však Lucia ani na druhý deň nehlási a telefón spolužiačkinej mamy je nedostupný, Elisa začína tušiť, že čosi nie je v poriadku.

Dom, v ktorom sa naposledy so svojou dcérou rozlúčila, je prázdny a jeho majiteľom je muž, ktorý ho poskytuje na krátkodobý prenájom. Kam zmizla Lucia? Kto bola tá žena, ktorá sa vydávala sa matku jej spolužiačku. A prečo jej tvrdila, že sú Lucia s Josie nerozlučné kamošky, keď sa poznali len pár dní? Prvé stopy nasvedčujú, že ide o únos organizovaný zločineckou skupinou.No časom sa čitateľ dozvedá, že minulosť Luciiných rodičov skrývy viacero tajomstiev, dôsledkom ktorých sa hypotéza o zločineckej skupine javí čoraz menej pravdepodobne.

„Zajtra s nami budú Fredrikove dve staršie sestry s manželmi a deťmi. Budeme jesť pečený bravčový bôčik s chrumkavou kožkou a počúvať, ako sa deti vo vedľajšej miestnosti hrajú s novými hračkami, no ja budem počuť len mlčanie dieťaťa, ktoré tam chýba.“Alex Dahl

Kniha má potenciál pohltiť čitateľa už od prvej strany. V úvode nenachádza žiadne opisy ani zdĺhavé sa zoznamovanie s prostredím či postavami. Hneď od prvých strán sa čosi neustále deje, a tak má človek po chvíli pocit, že sa v príbehu „cíti ako doma.“ Rovnaký dojem zostáva počas celého čítania – autorka rovnomerne dávkuje nové informácie a odhaľuje postupne nové okolnosti, ktoré spôssobujú, že knihu nie je také ľahké odložiť.

Postavy, na ktoré sa dej jednotlivých kapitol zameriava, sa postupne striedajú. Do centra pozornosti sa vďaka tomu dostáva pomerne širší okruh charakterov – okrem Elisy, matky zmiznutého dievčatka, sa príbeh sústreďuje na Selmu – novinárku, ktorá sa prípadu únosu venuje, unesenú Luciu a neskôr sa k nim pridávajú aj Marcus – muž sediaci vo väzení, a žena, ktorá za únosom stojí.

Alex Dahl je nórska autorka, ktorá sa narodila a vyrástla v prímorskom meste Arendal. Študovala literatúru a tvorivé písanie na Univerzite v Bergene. Od začiatku roku 2000 sa kariere spisovateľky venuje  profesionálne.

Jej prvá kniha, psychologický thriller s názvom „Chlapec pri dverách,“ bola vydaná v roku 2014 a rýchlo sa stala bestsellerom v Nórsku. Odvtedy vydala ďalšie romány v tom istom žánri, vrátane „The Never List,“ „The Memory of You,“ a „The Butterfly Garden.“

Zaujímavosťou zo života autorky Alex Dahl je, že je vyškolená učiteľka jogy a často zahŕňa prvky jogy a mindfulness do svojho písania a každodenného života. Tiež je vášnivou cestovateľkou a navštívila mnoho rôznych krajín po celom svete, čo ovplyvnilo a inšpirovalo jej písanie na mnoho spôsobov.

Alex Dahl autorka

Alex Dahl autorka

Spočiatku by sa mohlo zdať, že je tých postáv až príliš, no ku podivu v nich čitateľ nemá zmätok a všetky dejové línie sú zreteľné a jasné. Navyše, každá postava sa potýka s vlastnými problémami, vďaka čomu má čitateľ možnosť sledovať nielen podrobnosti ohľadom únosu, ale aj vnútorné prežívanie každej postavy. Je samozrejmé, že si medzi týmito charaktermi nájdete svojho obľúbenca a skutočnosť, že sa k slovu dostáva iná postava, vás nemusí veľmi potešiť, no dobrou správou je, že kapitoly sú pomerne krátke, a tak ani tieto pasáže nebudete vnímať ako premrhaný čas.

„Je skoré ráno, myseľ sa mi vyjasňuje. Sadnem si a urobím si menší prieskum. Než sa porozprávam s Fredrikom a políciou, potrebujem si utriediť fakty. Svoj život dostanem späť iba vtedy, ak budem čeliť minulosti. Len ju musím trocha upraviť.“Alex Dahl

Nevinnej hre skutočne niet čo vytknúť. Hoci už nepatrí medzi knižné novinky, nemáme inú možnosť, len ju odporúčať pre tých čitateľov, ktorí milujú napätie a doposiaľ tento príbeh ešte neprelúskali. Dej nie je predvídateľný ani chaotický, neustále v ňom pribúdajú nové okolnosti, a hoci ide o únos dieťaťa, nezaskočí ani citlivejšieho čitateľa žiadnou drastickou scénou.

• ak sa už dlho neviete do žiadnej knihy začítať a po čase vás každý príbeh prestane baviť
  • ak hľadáte krimi príbeh, no nemáte chuť na klasickú detektívku, v ktorej by bol hlavnou postavou vyšetrovateľ
  • ak hľadáte knihu, ktorá vás nepustí, kým ju nedočítate