Knižná recenzia: Noc, keď zmizla

Recenzent knihu čítal: 6 hodín
Počet strán: 400
Rok vydania: 2022
ISBN: 9788022213165
Originálny názov: The Night She Disappeared

Keď ľudí spájajú city, ktoré nie sú také, ako sa javili na začiatku.

Na noc, kedy zmizla Kimina dcéra Tallulah, jej matka do smrti nezabudne. Po dlhom čase si Tallulah vyšla večer konečne von spolu so svojím priateľom Zachom, s ktorým majú ani nie ročného syna. Keď Kim ráno zistila, že sa ani jeden z nich domov nevrátil, okamžite vedela, že sa stalo čosi strašné, hoci každý ju chlácholil historkou, že si dvojica tínedžerských rodičov chce len oddýchnuť od starostlivosti o dieťa.

Ani Tallulah, ani Zach sa po roku nenašli a v tomto čase sa do mestečka sťahuje mladá spisovateľka Sophie. V jej románoch sa to kriminalitou len tak hemží, a preto sa o prípad zmiznutia dvoch mladých ľudí zaujíma omnoho viac ako jej priateľ. Odkedy sa v mestečku zjavila, prípad sa začína trochu hýbať, no časom zisťuje, že na to, aby sa spoločnosť dozvedela nové indície, niekto využíva situácie z jej kníh. Pred očami sa jej tak odohráva niečo, o čom doteraz len fantazírovala. Keď sa k tomu pridá Kimin pocit, že jej priatelia jej dcéry, ktorí s ňou strávili poslednú noc, nehovoria všetko, každému je jasné, že sa vtedy udialo čosi, s čím nikto nepočítal…

„Pocíti krátky nával mrzutosti. Vie, že povedala Tallulah, nech zostane, dokedy bude chcieť, ale toto je šialené. Nájde Tallulahino číslo a vytočí ho. Hovor sa automaticky prepne do hlasovej schránky, a tak nájde Zachovo číslo a prezvoní ho. Znovu hlasová schránka.“Lisa Jewell

Na to, že v knihe vystupuje pomerne veľký počet postáv, sa čitateľ s príbehom rýchlo žije. Tento jav možno pripísať viacerým faktorom – každá postava je svojská, má svoju povahu a inak vníma a reaguje na udalosti, ktoré sa stali; rovnomerná dejová gradácia; a pútavý začiatok bez akejkoľvek vaty, v ktorom autorka rovno opisuje noc, keď dvaja mladí ľudia zmizli.

V knihe sa často striedajú časové roviny – autorka skáče zo súčasnosti do minulosti, a hoci ide o prvok, ktorý príbehu a jeho napätiu prospieva, niektorých čitateľov to môže mierne rušiť. Pred začiatkom každej kapitoly je teda dobré sa uistiť, aké obdobie nasledujúce riadky pokrývajú. Postupne si však čitateľ na prelínanie minulosti a prítomnosti zvyká – hlavne v druhej polovici knihy, keď už má v hlave vlastné hypotézy a je zoznámený so všetkými postavami.

Noc, keď zmizla jednoznačne dokáže prekvapiť. Rozuzlenie a zistenie, čo sa v danú noc stalo, je do poslednej tretiny veľmi ťažké predvídať. Tento pocit zlepšuje čitateľský zážitok a neustále človeka motivuje k tomu, aby knihu ešte neodložil a ďalej čítal. Takisto nemožno zabudnúť na autorkin rozprávačský talent – jednoduchou formou bez zbytočných opisov poskytuje čitateľovi autentický pohľad na toxický vzťah a nebezpečné charakterové rysy niektorých postáv. Navyše sa v príbehu neustále vynárajú nové skutočnosti, takže priestor na to, aby sa pri čítaní niekto nudil, tu skutočne nie je.

Ak ste mali z Rodiny v podkroví rozporuplné pocity, predsa len dajte tejto autorke ešte šancu. Noc, keď zmizla predstavuje omnoho lepší čitateľský pôžitok. Napätie sa neustále zakráda okolo všetkých postáv, dejový spád je plynulý a hlavné charaktery po čase odhaľujú čoraz viac zo svojej minulosti, ktorá je chvíľami nesmierne zaujímavá. Knihu musíme len odporučiť!

• do deja neustále vstupujú nové skutočnosti
  • originálny a autenticky pôsobiaci príbeh
  • dobrá profilácia charakterov
  • do poslednej tretiny je ťažké uhádnuť, ako sa zápletka rozuzlí
  • zručne napísaná a čitateľsky atraktívna psychologická dráma

• niektorému čitateľovi môže chvíľu trvať, kým si zvykne na časté striedanie časových rovín

• Zach a Tallulah
    • Kim, Sophie
    • Shaun, Scarlett
  • Miesto: londýnske predmestie
  • Témy: zmiznutie, pátranie, historické usadlosti, spisovateľ, toxický vzťah, únos

Lisa Jewell je anglická spisovateľka, ktorá je známa predovšetkým svojimi psychologickými trilermi a rodinnými drámami. Získala množstvo ocenení za svoju tvorbu, vrátane ceny Cosmopolitan Award for New Writer of the Year za svoj debut „Ralph’s Party“ a ceny British Book Awards za román „The House We Grew Up In“. Jej knihy sú prekladané do viac ako 30 jazykov a boli bestsellery v mnohých krajinách po celom svete. V roku 2008 získala cenu Melissa Nathan za komédiu Romance za román 31 Dream Street. Jewell sa narodila v Londýne a študovala na katolíckom gymnáziu St. Michael’s Catholic Grammar School vo Finchley v severnom Londýne. V súčasnosti žije vo Swiss Cottage v Londýne so svojím manželom Jaschom a dcérami Amelie Mae (nar. 2003) a Evie Scarlett (nar. 2007).

Lisa Jewell autorka

Lisa Jewell autorka

Noc keď zmizla - Lisa Jewell- cena

Noc, keď zmizla

Na očarujúcom anglickom predmestí je príjemný letný večer a Tallulah so Zachom sa po prvý raz od narodenia svojho synčeka vyberú von. Majú len devätnásť a večierok vo veľkom vidieckom sídle novej spolužiačky z vysokej školy sa zdá byť skvelým spôsobom, ako vypnúť, ale keď príde ráno, mladí rodičia sa nevrátia domov. Tallulahina mama Kim sa zo všetkých síl snaží zistiť, čo sa v tú noc vlastne stalo. Podarí sa jej skontaktovať s dcérinými priateľkami, na otázky však odpovedajú  ….čítať viac

...

Aktualizované: 24. 10. 2023