Posledný dom na zbytočnej ulici – Catriona Ward – recenzia

Posledný dom na zbytočnej ulici Catriona Ward - knižná recenzia

Knižná recenzia: Posledný dom na zbytočnej ulici

Autorka: Catriona Ward

• ISBN: 9788055185064
  • Originálny názov: The Last House on Needless Street

Príbeh, v ktorom nik nie je tým, ako si spočiatku myslíte…

Na konci Zbytočnej ulice, v úplne poslednom dome žije Ted Bannerman, podivín, ktorý dom zdieľa so svojou mačkou Oliviou a občas k nemu prichádza aj jeho dcéra Lauren, ktorú však nikto nikdy nevidel. V minulosti bol Ted podozrivý z únosu malého dievčatka Lulu, ktoré sa doposiaľ nepodarilo nájsť.

A hoci bol zbavený obvinenia a počas domovej prehliadky sa u neho nenašli žiadne stopy, k nálepke čudáka sa pridala aj nálepka podozrivého. Zmiznutie malej Lulu však aj po 11tich rokoch trápi jej sestru Dee, ktorá sa po smrti svojich rodičov rozhodne presťahovať sa do domu, ktorý susedí s Tedovým. Pozorujúc Teda a jeho zvláštne zvyky však vo svojej minulosti nachádza čoraz viac stôp, ktoré by viedli k rozuzleniu celého prípadu. Je čudák Ted skutočne vrahom? Prečo žije v dome, ktorý má na oknách dosky a prečo si doteraz dokázal vybudovať vzťah len so svojou mačkou? A skutočne je on jedinou postavou, ktorá niečo skrýva?

„Laura Waltersová, šesťročná, hnedé vlasy, orieškovohnedé oči. Má oblečené plavky, džínsové nohavice a červené tielko.´ Až keď sa zotmelo a park sa vyprázdnil, začalo Dee dochádzať, že v ten deň Lulu nenájdu. Trvalo jej oveľa dlhšie, kým pochopila, že ju nenájdu už nikdy. Odišla nevedno kam ani s kým a nevrátila sa. O niekoľko týždňov našla istá rodia z Connecticutu o mnoho kilometrov ďalej vo svojich veciach, ktoré nosili na pláž, bielu žabku. Nikto nevedel vysvetliť, ako sa tam dostala, ani či patrila Lulu. Objavila sa v bielizni spolu s ich oblečením.“Catriona Ward

Kniha vás nemusí osloviť ihneď. Zmiznutie mladého dievčaťa, ktoré sa ani po rokoch nepodarilo vypátrať, je pomerne častým prvkom v psychotrileroch či v kriminálkach, avšak v tomto prípade je jeho spracovanie vskutku netradičné. Nejde o klasické pátranie po vinníkovi, skôr sa hneď na začiatku pozornosť sústredí na Teda – podivína, okolo ktorého je až príliš veľa otázok. Hľadanie zmiznutého dievčaťa, ktoré by dnes po toľkých rokoch bolo na prahu dospelosti, sa dostáva do úzadia.

Spočiatku dej pôsobí trochu bizarne či chaoticky, a preto je náročné preniknúť nielen do mysle hlavnej postavy, ale aj sa naplno zžiť s dejom. Neustále sa v jednotlivých kapitolách objavujú prvky, ktoré v príbehu jednoducho nesedia, a takisto sa hromadia otázky, na ktoré akoby v prvej polovici neprichádzajú odpovede. Takisto je potrebné čítať knihu pozorne a všímať si i tie najmenšie detaily. Nejde teda o žiadnu oddychovku, pri ktorej čitateľ vypne myseľ a nechá sa pasívne unášať dejom. Práve naopak – ak si chce príbeh skutočne vychutnať, je potrebné mať oči neustále na stopkách.

Príbehom sa nesie čudná a mierne ťaživá, no vskutku jedinečná atmosféra. Kniha má obrovský potenciál preniesť na čitateľa množstvo pocitov, avšak úplne iným spôsobom, ako je zvyknutý. Väčšinou sa atmosféra prehlbuje v pasážach, ktoré sú plné opisov.

„Sníva sa jej o spaľujúcom slnku a strachu zo straty. Rodičia v sne kráčajú ruka v ruke po púšti pod hviezdnou oblohou. Dee sa pozerá čo najdlhšie, ale potom priletia červené vtáky a obloha je zrazu biela. Mávajúce krídla znejú ako tiché a jemné škriabanie. Potme sa posadí a srdce jej prudko bije. Po chrbte a medzi prsami jej steká pot. Akýsi zvuk ju vyrušil zo sna. Znovu k nej dolieha, prichádza z prízemia. Dee počuje, že to nie sú krídla, ale škrabot. Ako keď niekto ťahá dlhým nechtom po dreve.“Catriona Ward

Zaujímavosťou je, že pozíciu rozprávača si tu prehadzujú štyri postavy. Najviac čitateľa sprevádzajú príbehom Ted a jeho mačka Olivia, ktorá opisuje svoj pohľad na dané skutočnosti mačacou optikou. Po čase sa k nim pridáva aj Dee, sestra zmiznutej Lulu, a Lauren, z ktorej pohľadu je príbeh vyrozprávaný až v poslednej tretine knihy. Až na úplnom konci čitateľ pochopí, že toto netradičné zoskupenie rozprávačov má omnoho väčší význam, ako by sa mohlo zdať.

Catriona Ward je britská spisovateľka a autorka hororových románov. Jej prvá kniha „Rawblood“ bola nominovaná na cenu Edgar Allan Poe Award. Jej druhá kniha „Little Eve“ bola nominovaná na cenu Shirley Jackson. Wardovej knihy sú považované za napínavé a originálne a boli preložené do mnohých jazykov po celom svete. Okrem toho je Wardová aj úspešnou esejistkou a novinárkou. Jej práce boli publikované v mnohých prestížnych médiách, ako napríklad The Guardian, The Sunday Times a The New York Times.

Catriona Ward autorka

Catriona Ward autorka

Posledný dom na Zbytočnej ulici je skvelým príkladom, že na dobré sa oplatí počkať. Ak sa budete radiť medzi čitateľov, ktorí spočiatku z príbehu nebudú veľmi nadšení, určite nad knihou nelámte palicu a dajte jej šancu. Možno prídu pasáže, ktoré sa vám budú čítať ťažšie, no môžete si byť istí, že na úplnom konci vás čakajú prekvapenia, ktoré budú kompenzáciou aj nejasného a chaoticky pôsobiaceho úvodu. Kniha je skutočne originálna a jej spracovanie síce nemusí oceniť každý, no na druhej strane aj osobitý štýl písania a podsúvania nových faktov je súčasť osobitého čitateľského zážitkého.

• pre čitateľov, ktorí nebažia po oddychovom príbehu, pri ktorom by nemuseli premýšľať
  • pre každého, kto rád uvažuje nad dejom a možnými scenármi, ktoré ho na nseldujúcich stránkach môžu čakať
  • ak hľadáte originálny príbeh s nepredvídateľnou zápletkou