Knižná recenzia: Rodina v podkroví

Autorka: Lisa Jewell

• Vydavateľstvo: Tatran
  • Počet strán: 312
  • ISBN: 9788022211086
  • Originálny názov: The Family Upstairs

Dedičstvo, ktoré rozpletie zamotanú a neistú minulosť…

Tri mŕtve telá a desaťmesačné dieťa, ktoré prežilo – aj takáto scéna sa pred viac ako dvadsiatimi rokmi naskytla v dome, ktorý dnes zdedila mladá žena Libby Jonesová. O tom, že je adoptovaná, vie. Avšak jej predstavy o rodine, z ktorej pochádza, sa značne líšia od reality, ktorá sa postupne vynára na povrch po tom, ako tento honosný domisko v luxusnej štvrti Londýna zdedí.

Prvotná radosť z toho, že dedičstvo zachráni jej finančnú situáciu, je vystriedaná zvedavosťou a zimomriavkami. Aký je jej pôvod a čo sa vlastne v dome odohralo? Vie verejnosť všetky podrobnosti o tom, čo sa tam stalo? Prečo sa toľké roky čakalo, kým ju kontaktoval právnik a odovzdal jej tento zanedbaný dom?

„Libby pomaly vychádza po schodoch a vojde do spálne. Nazrie za roh do tej malej izbietky. A tam bola! Zlatučká, akoby sa nič nedialo. Tak sa vyjadril policajt Robbin. Keď zbadá maľovanú postieľku, mierne sa zachveje. Prekoná však nepríjemný pocit a prinúti sa pozerať na ňu, až kým si nezvykne. … Predstaví si dvoch mladých policajtov, ako do nej zhora nazerajú. Predstaví si aj seba v snehobielom detskom pyžamku.“

Hneď na začiatku sa pred čitateľom rozprestiera množstvo ľudských osudov z minulosti aj súčasnosti. Jednotlivé kapitoly stavajú do centra pozornosti tri postavy – Libby, ktorá znenazdajky prišla k veľkému domu, Lucy, ktorá sa so svojimi dvomi deťmi ocitla bez domova, a Henryho, dospievajúceho chlapca, ktorý žije v roku 1988 v zámožnej rodine. Všetky tri dejové línie sú natoľko čitateľsky atraktívne, že je ťažké nájsť si medzi postavami svojho favorita. Zatiaľ čo kapitoly, v ktorých centre je Libby, odhaľujú čoraz viac otáznikov ohľadom vraždy, ktorá sa udiala rokmi, zvyšné dva charaktery postupne prinášajú neisté odpovede. Predovšetkým postava Henryho je tou, ktorá čitateľovi približuje mrazivé okolnosti, ktoré viedli k rodinnej tragédii.

„Možno by som aj bol rešpektoval Davida a Birdie, ich silné odhodlanie chrániť planétu, ale prekážalo mi, že David od každého očakával, že bude žiť presne podľa jeho pravidiel. Nestačilo mu, že na matraci na zemi spí on s Birdie, všetci sme tak museli spávať. Málilo sa mu, že oni dvaja sa vzdali áut, aspirínu a rybích prstov, všetci sme ich museli zavrhnúť. … Zdalo sa mi, že už nie sme slobodní.“Lisa Regan

Časté striedanie krátkych kapitol a časových rovín môže najmä na začiatku príbehu spôsobiť, že sa nepozorný čitateľ bude v deji trochu strácať. Aj z tohto dôvodu je dobré, ak sa do knihy ponoríte s odhodlaním vstrebávať všetky detaily. Vyhnete sa tak zmätku v menách a vzťahových väzbách, ktoré sú pre príbeh v niektorých miestach kľúčové.

Dej napreduje plynulo, no predovšetkým spočiatku trochu pomalším tempom. Hoci tu nie sú „hluché“ miesta plné opisov alebo zbytočných scén, občas sa nedočkavý typ čitateľa môže pristihnúť pri tom, ako si v duchu praje, aby sa príbeh konečne poriadne rozbehol. Každá kapitola síce odkrýva ďalší malý kúsok skladačky, no niekomu toto tempo stačiť nemusí. Ak ste zvyknutí na drsné a skutočne napínavé trilery, nemusí vás Rodina v podkroví úplne uspokojiť.

Lisa Jewell je anglická spisovateľka, ktorá je známa predovšetkým svojimi psychologickými trilermi a rodinnými drámami. Získala množstvo ocenení za svoju tvorbu, vrátane ceny Cosmopolitan Award for New Writer of the Year za svoj debut „Ralph’s Party“ a ceny British Book Awards za román „The House We Grew Up In“. Jej knihy sú prekladané do viac ako 30 jazykov a boli bestsellery v mnohých krajinách po celom svete.

Knihy od autorky Lisa Jewell

Lisa Jewell autorka

Lisa Jewell autorka

Rodina v podkroví je krásnou ukážkou knihy, pri ktorej veľmi záleží, s akými očakávaniami sa do nej čitateľ púšťa. Nejde o klasický triler či kriminálku, no i tak dokáže príbeh navodiť pocit napätia. Ak sa vyhýbate drastickým scénam, no napriek tomu si chcete prečítať príbeh, ktorý dokáže prekvapiť, Rodina v podkroví je skvelý tip. Číta sa rýchlo, nájdete v nej zaujímavý príbeh, akých na knižnom trhu nie sú stovky, a niektoré detaily vám dlho zostanú v pamäti.

• ak vás zaujíma téma sekty
  • pre ženy, ktoré sa vyhýbajú drastickým trilerom, no napriek tomu ocenia v príbehoch napätie
  • ak sa chcete ponoriť do originálneho príbehu