Knižná recenzia: Sedem slonov

• Recenzent knihu čítal: 3,5 hodiny
  • Počet strán: 328
  • ISBN: 9788089822935
  • Originálny názov: Mind Games

Vrah, ktorý svoje plány predstaví verejnosti vo forme básne…

Keď sa verejnosť vďaka investigatívnemu novinárovi dozvie, že behaviorálna analytička FBI, Kaely Quinnová, je dcérou slávneho sériového vraha, jej kariére to veľmi neprospeje.

Je preradená na inú pozíciu v mestečku, kde sa toho veľa nedeje. Až do momentu, kedy novinárovi, ktorý zničil jej kariéru, nepríde list, v ktorom je báseň a v nej poeticky vyjadrený plán siedmich vrážd. Poslednou obeťou má byť Kaely…

Začína sa tak lov na vraha, ktorému po krku ide nielen polícia, ale aj Kaely so svojím novým pracovným parťákom Noahom. Keď sa prvá vražda udeje presne podľa opisu v básni, každému je jasné, že tentokrát nešlo o žiaden žart…

„Doma som si sadla k stolu a predstierala, že večeriam s niektorým z tých vrahov. Tak ako vtedy s otcom. Začalo to fungovať. Začala som ich vidieť. Odrazu sa predo mnou tí vrahovia ukazovali.“Nancy Mehl
Sedem slonov - Nancy Mehl - ukážka
...

Príbeh má množstvo prvkov, ktorými čitateľa dokáže ohúriť – poetické znázornenie vraždy, analytička FBI, ktorej otca preslávila séria vrážd, jej zvláštne postupy pri vyšetrovaní, kedy sa rozpráva sa s imaginárnym páchateľom… To všetko a niekoľko ďalších elementov vytvárajú príbeh, ktorý má potenciál nielen upútať, ale aj dlho zostať v pamäti a nestratiť sa v spleti iných prečítaných kriminálok.

Druhou stránkou veci je však jazykové spracovanie knihy. Náročnému čitateľovi neunikne, že dialógy sú strojené, umelé a chýba im autentickosť. Rozhovory medzi jednotlivými postavami pôsobia chvíľami školácky a znižujú čitateľský pôžitok z inak dobrého a pomerne originálneho námetu. Ak ste však zvyknutý čítať niektorých slovenských autorov, prípadne si na jazykovom spracovaní až tak veľmi nezakladáte, laické dialógy nebudú mať na váš zážitok žiaden vplyv.

Sedem slonov - Nancy Mehl - ukážka1

Otázka viery a časté spomínanie Boha predstavujú ďalší, pomerne kontroverzný prvok, ktorý niektorých čitateľov buď úplne odradí, alebo prinajmenšom znechutí. Hlavná postava Kayle je totiž veriaca a často sa obracia k Bohu, pričom nie raz svoj vzťah k nemu vysvetľuje aj iným charakterom. Pre čitateľa, ktorý v Boha neverí, prípadne s ním nemá hlbší vzťah, pôsobí tento element trochu čudne a v krimi žánri aj nevítane a nevhodne.

Komu sa kniha bude páčiť? Skalným fanúšikom kriminálok, ktorí prelúskali celé série od Keplera, Nesba či Larssona pravdepodobne nie. Teda určite nie vtedy, ak ju budú otvárať s očakávaním, že tu nájdu príbeh vyšperkovaný po všetkých stránkach. Pre skutočne náročného čitateľa bude Sedem slonov pôsobiť amatérsky, a to predovšetkým po jazykovej rovine. O niečo väčší úspech však kniha zožne u tej časti čitateľov, ktorí s krimi žánrom nemajú veľa skúseností. Tým pádom ich pár laických prvkov nebude nútiť, aby knihu neustále porovnávali s majstrovskými dielami v rovnakom žánri.

Príbeh ako taký má potenciál čitateľa osloviť – analytička je dcéra sériového vraha, páchateľ na svoje plánované vraždy upozornil vo forme básne… To všetko sú prvky, ktoré pôsobia atraktívne a sú zapamätateľné ešte dlho potom, ako sa prečítaná kniha odloží späť na poličku. Avšak spracovanie má svoje slabé miesta, ktoré autorke náročný čitateľ neodpustí. Tak či onak, Sedem slonov za skúšku stojí. My knihe udeľujeme priemerné hodnotenie, a to predovšetkým za nezvládnuté a umelo pôsobiace dialógy.

• pre čitateľov, ktorí sa chcú oboznámiť s krimi žánrom, no zatiaľ si netrúfajú na velikánov, ako sú Lars Kepler či Jo Nesbo
  • ak hľadáte ľahkú a nenáročnú kriminálku, pri ktorej nemusíte premýšľať nad každým detailom
  • pre veriacich

• zaujímavý námet
  • rýchle a nenáročné čítanie
  • minimum drastických a násilných opisov
  • dej dokáže upútať
  • v príbehu je množstvo zapamätateľných prvkov

• strojené dialógy, ktorým chýba autenticita a spontánnosť
  • autorka často do príbehu pridáva úvahy o Bohu, čo nie každému môže byť sympatické

• Kaely Quinnová, Noah Hunter
    • Solomon
  • Témy: sériový vrah, vražda

Ohnivá búrka - Nancy Mehl - cena

Ohnivá búrka

Keď profilérku FBI Kaely Quinnovú jej brat požiada, aby mu pomohla starať sa o ich chorú matku, Kaely sa hneď vydá na cestu do Darkwateru v Nebraske. Po príchode však zistí, že malé mesto bojuje so sériou požiarov. Zatiaľ čo veliteľ hasičov je presvedčený, že ich príčinou je nesprávne používanie elektrických ohrievačov v chladných zimných mesiacoch, Kaely odhalí vzorec, ktorý v nej vyvolá podozrenie, že nejde o nehody…čítať viac

Do polnoci doma

Connor je bezproblémový šestnásťročný chalan, a predsa sa oslava ukončenia školského roku so spolužiak mi nepredvídateľne zvrtne. Spočiatku to vyzerá, že viacerí neprišli po oslave domov, no nakoniec ostane nezvestné iba jedno dievča. Connor spolupracuje s políciou len neochotne a nechce nič prezradiť o večernom výlete piatich spolužiakov do lesa. …čítať viac

Ťaživé ticho - Robert Bryndza - cena

Ťaživé ticho

Maggie je úspešnou lekárkou a s manželom Willom žije presne taký život, o akom vždy snívali. Jedného dňa však do nemocnice privezú postreleného muža v povedomom oblečení. Maggin život sa najprv zastaví a potom otočí hore nohami. Napriek všetkej snahe sa Willa nepodarí zachrániť a Maggie je presvedčená, že sa stal obeťou vlámania. Policajná správa však znie jasne: spúšť potiahol Will sám.? Maggie je zdrvená od žiaľu…čítať viac

Hlbina - Jozef Karika - cena

Hlbina

Zima 1963. Do mesta v liptovských horách prichádza skúsený dôstojník obávanej Štátnej bezpečnosti, aby dohliadal na vyšetrovanie beštiálneho zločinu. Rýchlo však zistí, že páchateľom nie je človek, ale nesmierne vynaliezavý a zlomyseľný fenomén. Uprostred storočnej zimy pribúda obetí, ako aj zvláštnych a desivých úkazov. Napätie stúpa, schyľuje sa k zrážke bezpečnostných zložiek štátu. Majstrovský mix kriminálneho trileru a hororu zasadený…čítať viac

Konečne normálna vražda - Dominik Dán - cena

Konečne normálna vražda

Na jeseň 2008 rozohral detektív Krauz špionážno-detektívnu hru netušiac, kedy a ako sa skončí. Čakal na odozvu z Viedne, čakal a premýšľal ako pomôcť demotivovanému kolegovi hnijúcemu v kúte kancelárie. Riešenie prišlo samé od seba – šéf oddelenia ich poslal preveriť bizarný nález mŕtvoly mladého dievčaťa visiaceho na strome. Chosé sa potešil, okamžite sa chopil iniciatívy. Čokoľvek mu bolo odrazu dobré, len aby sa nemusel rýpať v starých…čítať viac