Knižná recenzia: Sídlo hrůzy

• Vydavateľstvo: Fobos
  • Recenzent knihu čítal: 4 hodiny
  • Počet strán: 320
  • ISBN: 9788027704538
  • Originálny názov: Haunted: Perron Manor

Hrôzostrašné dedičstvo – tvárou v tvár diabolskej moci…

Chloe a jej mladšia sestra Sarah zdedia starý dom, ktorého veľkosť možno prirovnať k rozsiahlemu panstvu. Jeho minulosť je však poriadne temná – sama Chloe tu prežila šialenú noc, počas ktorej tam zomrelo niekoľko ľudí. Obe ženy sú však napriek tomu presvedčené, že dom môže byť dobrým miestom pre život.

Sarah, staršia zo sestier sa tam nasťahuje s malou dcérou a manželom Andrewom, ktorý z nového domova vôbec nie je nadšený. Nadovšetko ich navštívi akýsi podivín, aby ich upozornil, že v dome robil výskum na paranormálne javy, a tak je viac ako isté, že môžu byť v nebezpečí. Zvláštne vidiny a situácie o niečo neskôr postretnú aj Chloe, Sarah a jej dcéru, maličkú Emu.

Prečo sa Andrew nechcel sťahovať? Koho vidí malá Ema v prázdnej miestnosti a ako dom pôsobí na sestry? Prečo muž, ktorý sa zaoberá paranormálnymi javmi, spozornie, keď zistí, že v sídle býva aj dieťa?

„Chloe proletěla vstupní halou a vystřelila po schodech vedoucích do prvního poschodí. Po celou cestu měla intenzivní pocit, jako by jí někdo dýchal hned za zády. Ochromovalo ji to natolik, že by nejraději zhroutila na zem, stočila do klubíčka začala křičet. Kdykoliv se váhavě ohlédla za sebe, nikoho tam nespatřila.“Lee Mountford
...

Sídlo hrůzy predstavuje tradičný horor, v ktorom nechýbajú všetky klišé objavujúce sa v príbehoch o strašidelných domoch. Rovnako nebude dlho trvať a čitateľ sa pristihne, ako má chuť vykríknuť: „Preboha, nechoď tam!“ Práve tieto momenty dokážu čitateľov rozdeliť na dva tábory – zatiaľ čo niekomu príde príbeh predvídateľný, všedný a možno aj trochu gýčovitý, druhá časť čitateľov sa nechá dejom pohltiť a precíti množstvo napínavých situácií. Ja osobne patrím do tej druhej skupiny – horor ma bavil a bola som zvedavá, čo nájdem v ďalšej kapitole. Všeobecne mám rada aj filmy s podobnou tematikou, preto možno povedať, že som ideálnou cieľovou skupinou.

Možno len pri opisoch nadprirodzených bytostí, ktoré začínajú svojich nových obyvateľov trýzniť, som občas nesúhlasne pokrútila hlavou, pretože mi prišli trochu pritiahnuté za vlasy. Často sa totiž strašidelnejšie javí osoba oblečená do starodávneho odevu ako netvor zo žeravých uhlíkov, ktorý vyliezal „z kamen“.

Sídlo hrůzy – Lee Mountford – recenzia

Jednotlivé kapitoly knihy sú písané buď z pohľadu Chloe, alebo Sarah. Hlavné postavy majú dobre vykreslené svoje charakterové vlastnosti, pričom niektorým čitateľom môžu byť občas až trochu nesympatické. Miestami konajú zvláštne, tak trochu v rozpore so zdravým rozumom. Dobrým príkladom sú situácie, kedy Chloe vie, že sa v dome objavujú paranormálne javy, no i tak nechá svoju dcéru spať osamote vo vedľajšej miestnosti.

Opakovanie niektorých informácií môže na množstvo čitateľov pôsobiť ako zbytočnosť. Niekoľkokrát je tu zmienené, že Sarah pôsobila v armáde, kde zažila úmrtie svojej parťáčky. V skutočnosti je však táto informácia dôležitá len z jedného ohľadu – vysvetľuje sa tým, prečo má táto postava nadpriemernú fyzickú kondíciu. Omnoho zarážajúcejšie však bolo opakovanie, že Sarah pije kávu s príchuťou lieskových orieškov, ktorú Chloe naopak neznáša. Napadá mi len jediné – táto skutočnosť možno bude dôležitá v pokračovaní, ale v tejto časti nemala žiadne opodstatnenie.

Deju sa však rozhodne nedá uprieť gradácia. Pokojná atmosféra, ktorá panuje na začiatku, kedy sa rodina sťahuje, sa postupne mení. Prerastá do napätia a vrcholí hrôzostrašnou udalosťou. Veľa čitateľov si povie, že ich záver príbehu nijako zvlášť neprekvapí, pretože s ohľadom na istú dávku predvídateľnosti si každý domyslí, ako všetko dopadne. Avšak samotný koniec sa tomuto „pravidlu“ vymyká. Zostáva síce otvorený pre ďalší diel, no úplne iným spôsobom, ako som si po celý čas myslela. Pokračovanie, ktoré vychádza v rámci série Štvanci, si preto rozhodne nenechám ujsť.

Kniha Sídlo hrůzy poteší každého, kto má rád klasický horor. No môže sklamať tú časť čitateľov, ktorí hľadajú niečo nové a očakávajú, že ich príbeh bude prekvapovať v každej ďalšej kapitole.

• pre každého, kto má rád klasickú podobu hororu
  • ak obľubujete napínavé príbehy o domoch, v ktorých sa vyskytujú nadprirodzené javy

• rýchla gradácia deja
  • jednoduchý a pútavý štýl písania
  • príbeh vie čitateľa pohltiť
  • nečakaný záver

• predvídateľnosť príbehu
  • niektoré opisy pôsobia ako gýč
  • pár klišé momentov, ktoré sa vyskytujú v takmer každom horore

Odporúčané knihy od autorky Lee Mountford – séria Štvanci

Sídlo hrůzy - Lee Mountford - cena

Sídlo hrůzy – 1. diel série Štvanci

Sestry Sarah a Chloe společně zdědí dům, o jakém se jim v životě ani nesnilo. Zní to jako pohádka, má to však jeden háček…Krátce poté, co se ženy do monumentálního sídla nastěhují, se v domě začnou dít zvláštní věci. Na různých místech po domě se objevuje odporný zápach, prudce klesá teplota, ozývají se nevysvětlitelné zvuky a majitelky mají každou chvíli pocit, jako kdyby je někdo pozoroval.K tomu všemu najdou v horním poschodí tajnou…čítať viac

Ďáblovy dveře - Lee Mountford - cena

Ďáblovy dveře – 2. diel série Štvanci

Halloweenská noc roku 1982. V Hotelu Blackwater, dříve známém jako dům Perronových, bylo brutálním způsobem zavražděno nebo zmizelo mnoho lidí. Události té noci zůstaly obestřeny tajemstvím. Až doteď… Ray a Rita Pearsonovi se společně s dcerou Chloe do hotelu přestěhují, aby pomohli s jeho renovací a slavnostním otevřením. To vše pod pozorným dohledem podivínského majitele Marcuse Blackwatera. S blížícím…čítať viac

Očistec - Lee Mountford - cena

Očistec – 3. diel série Štvanci

Duše lapené v domě trpí. Po děsivém sledu událostí, které se odehrály v domě Perronových a které vyvrcholily smrtí jedné z majitelek, byl do domu povolán tým specialistů na paranormální jevy, aby nezpochybnitelně dokázal, že v domě skutečně straší. Přeživší majitelka se pokouší přesvědčit církev, aby v domě provedla exorcismus. Je to jediný způsob, jak osvobodit duše mrtvých, které jsou uvnitř jako v očistci, odsouzené k věčnému utrpení…čítať viac

Janka Bitalová - recenzentka, redaktorka

Janka Bitalová

Jsem milovnice knih, která má sama blízko k psaní, a tak se moje studium zaměřovalo na jazykovou a literární kulturu. Od té doby však uběhla řada let, která byla plná čtení i napsání mnoha řádků na různá témata. Kromě toho ráda vyrábím různé drobnosti, peču dobroty, starám se o náš zvěřinec a poznávám nová místa.