Knižná recenzia: Slepá nenávisť

Autorka: Barbara Abel

• Recenzent knihu čítal: 3,5 hodiny
  • Počet strán: 304
  • ISBN: 9788056634509
  • Originálny názov: Derriere la haine

Občas je ťažké odhadnúť, kto je skutočnou obeťou…

Dve mladé rodiny, jeden dvojdom a jedno krásne priateľstvo… Znie to až príliš, idylicky, že? No v skutočnosti to až taká idylka nie je. Hlavne ak vedľa seba žijú dva mladé páry s odlišným sociálnym zázemím a rozdielnou minulosťou.

Keď sa susedia David, Letícia, Sylvian a Tifany dozvedia, že sa im narodia deti len tri mesiace po sebe, je to pre nich nesmierne radostná správa – dvaja chlapci budú vyrastať takmer ako súrodenci a rodičia si zároveň v starostlivosti o nich môžu navzájom pomáhať. Veď tak tomu bola aj doteraz – dva mladé páry delil v dvojdome iba jeden živý plot a jedna spoločná stena. Každodenné návštevy, zdieľanie radostí aj starostí a drobná susedská výpomoc pretrvávajú aj po narodení detí, Mila a Maxima. Až kým jeden z chlapcov tragicky neumrie a nezačne sa tiché ukazovanie prstom, kto má na tom aký podiel viny.

Smrť jedného z chlapcov naruší nielen vzťahy medzi dvoma rodinami, no aj rovnako životy v oboch domácnostiach. Do ich domovov sa votrú podozrenie, výčitky, vzájomná nedôvera, hádky a strach, čoho môže byť tá druhá rodina schopná. Chcú sa Tifany a Sylvain pomstiť za smrť ich syna alebo ide len o paranoju matky, ktorá sa snaží chrániť svoje dieťa? Ak im ide o pomstu, aký je ich zámer?

„Ešte v ten večer, keď uložili Mila, sa Letícia rozhodla, že sa Davidovi zdôverí so svojím podozrením a dôvodmi, ktoré ju k nemu vedú. Predošlé dva dni nad tým dlho premýšľala a už vôbec nepochybovala, že ich suseda siahla Milovi na život vedome. Po Maximovej smrti ju bolesť pripravila o zdravý rozum.“Barbara Abel
Slepá nenávisť - Barbara Abelová - ukážka
...

V úvode príbehu čitateľ sleduje scénu, ktorá zobrazuje hádku medzi dvoma rodinami. Kapitola, ktorá potom nasleduje, sa venuje obdobiu spred deviatich rokov, kedy sa mladé rodiny ešte len zoznámili a ich životy sa začínajú sústrediť na rodičovstvo. Zvyšok knihy je už chronologický a žiadne prelínanie minulosti a prítomnosti sa viac nekoná. Začiatok knihy je svižný, pútavý a napomáha k tomu, aby sa čitateľ v deji rýchlo zorientoval a udomácnil sa v ňom.

Napätie v rôznej miere pretrváva takpovediac počas celej knihy. Niektoré kapitoly majú dynamiku väčšiu, iné zasa zachytávajú všednejšie udalosti, no v každom prípade sa nenaskytá moment, kedy by čitateľ túžil knižku odložiť, pretože ho zrazu prestala zaujímať. Životy dvoch rodín sa vyvíjajú (pre ne) nechceným smerom a každá z postáv pôsobí na publikum viac či menej podozrievavo. Vďaka tomu nie je také ľahké sa od knihy odpútať.

Zaujímavý je aj rozprávačský štýl autorky. Ide o nezávislého rozprávača, teda žiadna z postáv nezobrazuje príbeh zo svojho osobného pohľadu – tým pádom je čitateľ ušetrený od subjektívnych myšlienok a môže na príbeh nazerať zo svojej optiky. Autorka navyše volí miestami mierne poetický a teatrálny štýl rozprávania, a to predovšetkým v častiach, v ktorých sa venuje opisu atmosféry a myšlienok. Ide o pomerne zaujímavý prvok, ktorý knihu odlišuje od stoviek ďalších titulov nachádzajúcich sa v rovnakom žánri.

Koniec príbehu nie je prvoplánovo predvídateľný, no rovnako sa nekoná ani dychberúce odhalenie. Ide o nejaký stred, ktorý rozhodne neurazí a dokáže aj prekvapiť. To najlepšie sa však koná až na posledných stránkach knihy, čo možno niektorý čitateľ bude vnímať ako menšie negatívum.

Slepá nenávisť predstavuje oddychovku, ktorá dokáže prekvapiť. Zvláštne postavy, u ktorých až do konca nie je jasné, čo od nich možno čakať, prepracovaná dejová línia, permanentne plynúci dej a prekvapenie na záver… Nejde o ten najdokonalejší psychologický triler, no milovníkom tohto žánru by Slepá nenávisť rozhodne nemala ujsť.

• pre všetky vekové kategórie
  • ak sa vám páčili knihy ako Niekedy klamem, Verity či Tichá pacientka
  • ak obľubujete psychologické trilery, v ktorých do poslednej chvíle neviete, kto má čo za lubom

• pútavý úvod, ktorý okamžite strhne čitateľovu pozornosť
  • čitateľ sa rýchlo oboznámi s dejom a jeho postavami
  • svižné, jednoduché a pohodové čítanie
  • istá dávka napätia pretrváva naprieč celým príbehom
  • pár premyslených detailov, ktoré v závere do seba pekne zapadajú
  • každá z postáv dokáže v istú chvíľu vzbudiť podozrenie
  • originálny rozprávačský štýl autorky

• všetko dôležité sa odohrá na posledných stranách

• David a Leticia + syn Milo
    • Tifany a Sylvain + syn Maxime
  • Miesto: Francúzsko, Paríž
  • Témy: napätie, strata, úmrtie, náhoda, susedia

Knihy od autorky Barbara Abel

Do polnoci doma

Connor je bezproblémový šestnásťročný chalan, a predsa sa oslava ukončenia školského roku so spolužiak mi nepredvídateľne zvrtne. Spočiatku to vyzerá, že viacerí neprišli po oslave domov, no nakoniec ostane nezvestné iba jedno dievča. Connor spolupracuje s políciou len neochotne a nechce nič prezradiť o večernom výlete piatich spolužiakov do lesa. …čítať viac

Ťaživé ticho - Robert Bryndza - cena

Ťaživé ticho

Maggie je úspešnou lekárkou a s manželom Willom žije presne taký život, o akom vždy snívali. Jedného dňa však do nemocnice privezú postreleného muža v povedomom oblečení. Maggin život sa najprv zastaví a potom otočí hore nohami. Napriek všetkej snahe sa Willa nepodarí zachrániť a Maggie je presvedčená, že sa stal obeťou vlámania. Policajná správa však znie jasne: spúšť potiahol Will sám.? Maggie je zdrvená od žiaľu…čítať viac

Hlbina - Jozef Karika - cena

Hlbina

Zima 1963. Do mesta v liptovských horách prichádza skúsený dôstojník obávanej Štátnej bezpečnosti, aby dohliadal na vyšetrovanie beštiálneho zločinu. Rýchlo však zistí, že páchateľom nie je človek, ale nesmierne vynaliezavý a zlomyseľný fenomén. Uprostred storočnej zimy pribúda obetí, ako aj zvláštnych a desivých úkazov. Napätie stúpa, schyľuje sa k zrážke bezpečnostných zložiek štátu. Majstrovský mix kriminálneho trileru a hororu zasadený…čítať viac

Konečne normálna vražda - Dominik Dán - cena

Konečne normálna vražda

Na jeseň 2008 rozohral detektív Krauz špionážno-detektívnu hru netušiac, kedy a ako sa skončí. Čakal na odozvu z Viedne, čakal a premýšľal ako pomôcť demotivovanému kolegovi hnijúcemu v kúte kancelárie. Riešenie prišlo samé od seba – šéf oddelenia ich poslal preveriť bizarný nález mŕtvoly mladého dievčaťa visiaceho na strome. Chosé sa potešil, okamžite sa chopil iniciatívy. Čokoľvek mu bolo odrazu dobré, len aby sa nemusel rýpať v starých…čítať viac