Smrtiaca posadnutosť – Alex Dahl – knižná recenzia

Knižná recenzia: Smrtiaca posadnutosť

Autorka: Alex Dahl

• Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 360
  • ISBN: 9788022023795
  • Originálny názov: Cabin Fever

Hoci Kristina Mossová dochádza na terapiu, sama je psychoterapeutkou a medzi svojimi klientmi má aj známu spisovateľku Leah Iversonovú. Práve ona jedného dňa dorazí na sedenie a už na prvý pohľad s ňou čosi nie je v poriadku. Elegantná vizáž je minulosťou, má na sebe modriny a správa sa pomätene.

Prosí Kristinu, aby za ňou prišla na jej chatu, ktorá sa nachádza ďaleko od civilizácie. Ona však niečo taká odmieta, no Leah jej neustále vŕta v hlave, hlavne keď sa s ňou už dlhší čas nemôže spojiť a dozvedá sa o nej, že je tehotná. Nemala by niečo také ako jej psychoterapeutka vedieť? Skrýva pred ňou Leah viac dôležitých skutočností? Keď jej po niekoľkých dňoch Leah pošle zvláštny email, Kristina sa predsa len odhodlá ísť za ňou na chatu. A práve tam sa dozvedá, že v skutočnosti nepozná nikoho, o kom sa nazdávala, že jej je blízky. Vrátane samej seba…

„Desať minút po druhej, a Leah stále nikde. Vytiahnem telefón, chcem jej zavolať – určite sa prihodilo niečo nečakané –, no práve v tej chvíli sa v čakárni otvoria dvere. Zhlboka sa nadýchnem a vyčistím si myseľ, aby som mohla Leah venovať plnú, ničím nerušenú pozornosť celých štyridsať minút, zostávajúcich do konca nášho sedenia. Ale to nie je Leah – teda aspoň nie Leah, ktorú vídam pravidelne každý piatok posledné tri roky. Je to ktosi úplne iný, iba duch ženy, ktorú poznám.“Alex Dahl

Veľkú časť knihy je rozprávačom Kristina, avšak postupne, predovšetkým v druhej polovici, sa jednotlivé kapitoly sústreďujú aj na iné postavy. V centre pozornosti je tak Leah a aj postava Elisabeth, Kristininej dávnej priateľky, ktorej charakter sa dostáva k slovu až pred koncom príbehu. Veľmi krátke kapitoly prispievajú k tomu, aby čitateľ preletel knihou pomerne rýchlo, a paradoxne tu nepôsobia rušivo ani spomienkové návraty do minulosti. Príbeh sa číta nesmierne ľahko a rýchlo.

Ak ste od Alex Dahl čítali aj iné tituly, napríklad Nevinnú hru, pravdepodobne začnete túto knihu čítať s viacerými očakávaniami, ktoré sa však nemusia všetky do bodky naplniť. Tento príbeh má na rozdiel od tých predošlých trochu dlhší rozbeh a čitateľ si chvíľu počká, kým to pravé napätie príde. Prvá tretina príbehu spočíva v tom, že sa publikum oboznamuje s jednotlivými postavami, ich minulosťou, strachmi a vzájomnými vzťahmi. Ruka v ruke sa tým vynárajú aj niekoľké tajomstvá, ktoré sa však ozrejmia až na úplnom konci knihy.

Rovnako, žiaľ, je pomerne jednoduché odhadnúť priebeh príbehu a jeho rozuzlenie. Skúsený čitateľ, ktorý už mal už v rukách desiatky trilerov, si všimne aj malé indície, ktoré ho dovedú k rozlúsknutiu niekoľkých udalostí ešte skôr, ako sa na to podujme autorka. Napätie v knihe značne kolíše, lepšie pasáže striedajú rozvláčnejšie, avšak na konci knihy príbeh naberá na obrátkach.

Smrtiaca posadnutosť nepredstavuje ten najlepší titul, ktorým Alex Dahl osviežila knižný svet. Skutočne náročnému čitateľovi bude prekážať dlhší úvod a dozaista aj predvídateľná dejová linka, ktorá vo výsledku prekvapí len maličkosťami. No ak máte chuť na napínavý kúsok, od ktorého priveľa neočakávate, kniha vás určite nesklame. Nie je zlá, v istých miestach dokáže skutočne pohltiť, no autorka už napísala aj lepšie trilery.

• kniha sa nesmierne rýchlo číta
  • čitateľ nemá zmätok v menách a časových obdobiach
  • zaujímavý námet

• príbeh má dlhší rozbeh
  • trochu predvídateľný dej
  • nejde o najlepšiu knihu od autorky

Alex Dahl je nórska autorka, ktorá sa narodila a vyrástla v prímorskom meste Arendal. Študovala literatúru a tvorivé písanie na Univerzite v Bergene. Od začiatku roku 2000 sa kariere spisovateľky venuje  profesionálne.

Jej prvá kniha, psychologický thriller s názvom „Chlapec pri dverách,“ bola vydaná v roku 2014 a rýchlo sa stala bestsellerom v Nórsku. Odvtedy vydala ďalšie romány v tom istom žánri, vrátane „The Never List,“ „The Memory of You,“ a „The Butterfly Garden.“

Zaujímavosťou zo života autorky Alex Dahl je, že je vyškolená učiteľka jogy a často zahŕňa prvky jogy a mindfulness do svojho písania a každodenného života. Tiež je vášnivou cestovateľkou a navštívila mnoho rôznych krajín po celom svete, čo ovplyvnilo a inšpirovalo jej písanie na mnoho spôsobov.

Alex Dahl autorka

Alex Dahl autorka

Smrtiaca posadnutosť cena

Smrtiaca posadnutosť

Kristina je úspešná psychoterapeutka s vlastnou praxou v centre Osla. Žije v luxusnom byte a má bohatého manžela so sľubne sa rozbiehajúcou politickou kariérou. Jej pokojný život však vážne narušia nečakané udalosti. Všetko sa začne vtedy, keď sa jej prominentná klientka – slávna spisovateľka Leah Iversonová – dostaví na sedenie v stave krajného rozrušenia a prosí ju, aby za ňou prišla na jej chatu v odľahlých horách Telemarku. Kristina z pochopiteľných dôvodov odmietne, no keď Leah nepríde ani na ďalšie dve sedenia a všetko na ….čítať viac

...