Knižná recenzia: V službách zla

• Vydavateľstvo: Plus
  • Recenzent knihu čítal: 7 hodín
  • Počet strán: 512
  • Rok vydania: 2016
  • ISBN: 9788025905296

Hranica medzi pracovným a osobným životom je nesmierne krehká…

Pocit, že vás má niekto poriadne v zuboch a vy sa neviete dopátrať dôvodu, nie je práve najpríjemnejší… Ako sa brániť voči niekomu, koho identita nám nie je známa, no robí všetko preto, aby nám znechutil pobyt na tomto svete?

Jedného dňa odovzdá kuriér Robin Ellacotovej balíček. Keď ho so záujmom otvorí, okamžite ju paralyzuje strach i odpor. V balíku je totiž ľudská noha. Kto je odosielateľ a o čo mu ide? A prečo odseknutú končatinu poslal práve asistentke známeho detektíva Cormorana Strikea? Nemal byť príjemcom práve on? Odhliadnuc od osobných problémov, ktoré oboch členov tejto dvojky ťažia, sa spoločne púšťajú do pátrania. Je za tým niekto z Cormoranovej minulosti? Alebo ide psychopata, ktorého kvári nuda? Pátranie síce prináša aké-také ovocie, no zároveň objavujú aj skutočnosti, ktorým nik z nich nechcel pôvodne čeliť.

„Robinin výkrik sa odrazil od okien. Cúvla od stola, nespúšťajúc zrak z tej odpornej veci, ktorá na ňom ležala. Noha bola hladká, štíhla a bledá, a keď otvárala balíček, nechtiac sa o ňu ošuchla prstom. Pokožka bola na dotyk ako studená guma.“Robert Galbraith
...

Úvod knihy je poriadne ostrý a autorka so zápletkou na nič nečakala – podala ju čitateľom ihneď, ako si prečítali prvú kapitolu. Príbeh dokáže svoje publikum perfektne navnadiť a možno i vďaka tomu je ochotné prečkať i zdĺhavejšie pasáže, ktoré príde o niečo neskôr. Policajné vyšetrovanie sa ťahalo viac, ako by si väčšina čitateľov priala, no šok zo zážitku, ktorý prekvapí v úvode, dokáže pretrvať aj naďalej a aspoň sčasti tak ovplyvniť či zosvetliť menej akčné kapitoly. Neskôr však dej opäť naberá spád, i keď je viac-menej kolísavý, no tento jav sa dá vzhľadom na hrúbku knihy očakávať.

Hoci je príbeh sústredený na zločin, ktorý sa odohral, čitateľ má možnosť prežiť spolu s hlavnými postavami aj dôležité etapy z ich súkromného života. Kniha vďaka tomu dokáže vzbudiť osobnejší dojem a čitateľ sa do príbehu zahĺbi viac, ako v prípade, že by sa dej zameriaval „len“ na kriminálnu zápletku. Navyše – V službách zla je v poradí treťou knihou zo série Cormaran Strike a jej fanúšikovia majú k postavám vytvorené citové puto ešte skôr, ako prečítajú prológ.

„Robin nemala v úmysle vyrozprávať Strikeovi celý príbeh, no dnes večer všetky jej predsavzatia plávali v mori alkoholu, ktorým nasýtila svoje hladné a vyčerpané telo. Čo na tom záleží, ak mu to povie? Bez tejto informácie nezíska úplný obraz o situácii a nebude jej vedieť poradiť, ako ďalej.“Robert Galbraith

Naskytá sa nám teda otázka, či je prečítanie prvých dvoch dielov potrebné k plnohodnotnému zážitku z tretej časti. Hoci kriminálny prípad siaha do Cormoranovej minulosti, všetky dôležité a kľúčové fakty sa čitateľ dozvie v tejto časti. Súkromný život hlavných hrdinov je tu takisto načrtnutý uspokojivo, vďaka čomu sa riziko, že by sa čitateľ v príbehu stratil, značne znižuje.

V službách zla má svoju unikátnu atmosféru, ktorá v dnešných časoch, kedy je trh zaplavený detektívkami zo severských krajín, pôsobí ako balzam na dušu. I keď je tu akcia, dráma i množstvo tajomstiev, ktoré je potrebné rozlúsknuť, kniha nepôsobí príliš násilne a drasticky. Na svedomí to má viacero faktorov – skutočnosť, že hlavnou postavou je detektív, nie policajný vyšetrovateľ; na väčšinu záhad sa príde na koreň vďaka sedliackemu rozumu, a rovnako za to môže aj štýl autorky. Vyznieva pokojne, časté dialógy dodávajú príbehu potrebnú dynamiku a aj napriek tomu má čitateľ pocit, že hoci pociťuje neskonalú túžbu dozvedieť sa viac, nie je sa kam ponáhľať.

Robert Galbraith je pseudonym anglickej spisovateľky J. K. Rowling. Po prvýkrát ho využila pri knihe Volanie kukučky, ktorá predstavuje prvý diel série prípadov Cormorana Strikea. Ďalej nasledujú časti: Hodvábnik, V službách zla a Smrtiaca biela. V septembri 2022 vychádza v českom jazyku aj piaty diel s názvom Neklidná krev.

J. K. Rowlingová - Robert Galbraith

J. K. Rowlingová pod pseudonymom Robert Galbraith

V službách zla dokáže prekvapiť rovnako skalných fanúšikov série, ako aj nových čitateľov. Súkromie prelínajúce sa s profesijným životom, menšie i väčšie drámy, ktoré sužujú hlavné charaktery dodávajú knihe atmosféru, ktorá je neoceniteľná. Odporúčame pre milovníkov kriminálok, zvlášť pre tých, ktorí sa prejedli mrazivej severskej atmosféry a chcú sa z plných pľúc nadýchnuť sviežeho anglického vzduchu.

• pre milovníkov kriminálok, ktorí hľadajú knihu, ktorá by im „vydržala“ niekoľko večerov
  • ak zvyknete čítať severské kriminálky a chcete zmenu

• pútavý úvod – zápletka sa začína už v 1. kapitole
  • časté dialógy
  • zobrazené súkromie hlavných hrdinov
  • výrazné napätie

• niektoré pasáže môžu pôsobiť zbytočne zdĺhavo

Robert Galbraith séria Prípady Cormoran Strikea

Cena: od 10,85 €

Volanie Kukučky – Cormoran Strike 1

Vzrušujúci detektívny román, ktorý pod pseudonymom Robert Galbraith napísala J. K. Rowlingová. Keď sa slávna modelka Lula Landry vrhne dolu z balkóna v londýnskej štvrti Mayfair, vyšetrovatelia usúdia, že šlo o samovraždu. Lenže jej brat má stále pochybnosti – a aby zistil pravdu o jej smrti, najme si súkromného detektíva. Cormoran Strike je vojnový veterán, ktorý opustil službu v Afganistane. Počas riešenia prípadu preniká do sveta módy a mediálnych celebrít, londýnskej smotánky, ale aj spodiny….čítať viac

Hodvábnik - Cormoran Strike 2 Robert Galbraith, Joanne K. Rowling cena

Cena: od 14,72 €

Hodvábnik – Cormoran Strike 2

Pútavý kriminálny román s množstvom zvratov.
Hodvábnik je druhým pokračovaním uznávanej série kníh o svojskom detektívovi Cormoranovi Strikeovi a jeho dôvtipnej mladej asistentke Robin. Keď spisovateľa Owena Quinea vyhlásia za nezvestného, jeho manželka sa obráti na súkromného detektíva Cormorana Strikea. Najskôr si myslí, že sa len na niekoľko dní vytratil, aby mohol byť osamote ako to už v minulosti urobil a tak od detektíva chce len, aby ho našiel a priviedol domov….čítať viac

Cena: od 13,43 €

V službách zla – Cormoran Strike 3

Predstavte si, že jedného dňa dostanete balíček s odseknutou nohou… Neohrozenú Robin Ellacottovú, asistentku súkromného detektíva Cormorana Strikea, tento záhadný balík na smrť vydesí. Jej šéf je síce zvyknutý na všeličo, ale túto výstrahu neberie na ľahkú váhu. Spomenie si na štyri osoby z minulosti, ktoré sa neštítia ani najhoršieho násilia a mohli by mať tento odporný zločin na svedomí. Polícia sa zamerala na jedného z podozrivých, ale Strike čoraz väčšmi pochybuje, že práve on je vinník. Spolu s Robin začnú pátrať na vlastnú päsť a ponoria sa do temného a zvráteného sveta ostatných troch podozrivých. Ďalšie hrozné zločiny však obom sťahujú slučku okolo krku….čítať viac

Smrtiaca biela - Cormoran Strike 4 cena

Cena: od 18,99 €

Smrtiaca biela – Cormoran Strike 4

„Videl som, ako zabili dieťa!“ S týmito slovami vtrhne dezorientovaný mladý muž do kancelárie súkromného detektíva Cormorana Strikea a núti ho, aby vyšetroval zločin, svedkom ktorého sa stal ako malé dieťa. Billy je evidentne psychicky narušený a Strike netuší, že jeho prípad sa skončí vraždou ministra a odhalením temných rodinných tajomstiev. Vyšetrovanie zavedie Strikea a jeho spoločníčku v detektívnej agentúre Robin Ellacottovú z ošumelých ulíc Londýna…čítať viac

Neklidná krev Robert Galbraith cena

Cena: od 27,07 €

Neklidná krev

Soukromého detektiva Cormorana Strika osloví s prosbou o pomoc žena, jejíž matka před čtyřiceti lety zmizela za podivných okolností. I přes malou šanci na objasnění odloženého případu se Strike a jeho parťačka Robin Ellacottová pouštějí do vyšetřování. Záhy pochopí, že před sebou mají ďábelsky složitou záhadu související s tarotovými kartami, pochybnými svědky a psychopatickým sériovým vrahem. A zjistí, že i případy staré desítky let mohou být smrtící…čítať viac