Lucy Foley, Zoznam hostí - knižná recenzia ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Zoznam hostí

Autor: Lucy Foley

• Vydavateľstvo: Tatran
  • Recenzent knihu čítal: 2 hodiny
  • Počet strán: 256

Dokonalá svadba s nedokonalými hosťami…

Odľahlý ostrov, ktorý poskytuje súkromie, luxusná svadba, celebritný ženích, úspešná nevesta, nadšení svadobčania a stovky hodín príprav. Môže takáto udalosť dopadnúť zle? Hm, môže… Dokonca pomerne jednoducho. Úplne postačí, ak sa stretnú tí, ktorých ovplyvňuje minulosť. Práve tá sa vyplaví na povrch vo chvíľach, kedy by ste to očakávali najmenej, a dokáže rozbiť všetko, čo je obalené do pozlátka dokonalosti.

Neveste Jules ide o to, aby ohúrila. Berie si za muža známu celebritu Willa, ktorý sa momentálne objavuje na televíznych obrazovkách ako hlavná postava dobrodružnej show. Rozhodne sa pre svadbu na odľahlom ostrove pri Írskom pobreží a výdavky pre ňu nie sú problémom. O to viac ju prekvapuje, ak už v prvý deň nejdú veci podľa jej predstáv.

Svadobčania sa správajú zvláštne, jej sestra Olivia robí trochu problémy a Willových kamarátov, ktorí sa nevedia správať dôstojne, by najradšej vyškrtla zo zoznamu hostí. Do toho celého sa ešte pridá aj počasie, ktoré je zodpovedné za krátkodobé výpadky elektriny. Prostredie, z ktorého mala dýchať tajomná romantická atmosféra, sa mení na nehostinnú scénu, v ktorej by sa pokojne mohol odohrať aj boj o prežitie. A presne to sa tam stane – keď sa ostrovom rozoznie výkrik, každému je jasné, že sa stalo niečo, s čím nepočítali ani v najhoršom sne. A tak sa veľmi rýchlo stane, že medzi svadobčanmi bude čitateľ hľadať vraha.

Zvonku sa ozve nový zvuk. Znie takmer ako vietor, no je čoraz ostrejší a hlasnejší, až kým je nezameniteľne povedomý. Hostia zmeravejú. Zízajú jeden na druhého. Znova ich premôže strach, ešte väčší, ako keď zhasli svetlá. Všetci ten zvuk poznajú. Je to výkrik hrôzy.Lucy Foley

Tajuplná scéna, kde hosteska počas svadobného večierka objaví čosi strašidelné, sa čitateľovi naskytá už na prvých stránkach knihy. Keď sa však dej prehupne o pár hodín dopredu, naskytá sa možnosť spoznať všetkých svadobčanov a pochopiť ich vzťahové väzby, ktoré sú v mnohých prípadoch omnoho viac zamotané, ako by sa mohlo zdať. Chvíľu teda potrvá, kým sa v knižke opäť vyskytne napätie, na ktoré čitateľa autorka navábila hneď na začiatku. Pre nedočkavú časť publika môže byť zdĺhavejšie vyobrazenie pocitov trochu trápením.

...

Pozíciu rozprávača si prehadzujú jednotliví svadobčania, vďaka čomu sú aj kapitoly pomerne krátke. K slovu sa tak dostávajú nielen nevesta so ženíchom, ale aj Hannah, manželka dobrého priateľa nevesty, nevestina sestra a družička Olivia, ženíchov svedok Johnno či organizátorka svadby Aoife. Každý z nich dokáže sprostredkovať iný pohľad na blížiacu sa udalosť a odhalí nielen svoj strach z nadchádzajúcich hodín. Plynulým, no na niekoho vkus nie príliš rezkým tempom posúvajú dej dopredu a zároveň dávajú čitateľovi možnosť lepšie spoznať hlavné postavy či zaregistrovať ich vzájomné vzťahové prepojenia.

Zaujímavým javom v tomto príbehu je fakt, že sympatie voči niektorým postavám majú skutočne „krátke trvanie.“ Postupným odhaľovaním niektorých okolností čitateľ totiž prichádza na to, že nie každý, kto sa javí dokonale, takým v skutočnosti aj je, a že jeho maska priateľského človeka len prekrýva špinu minulosti.

Pri tejto práci sa dozviete všetky tajomstvá. Vidíte veci, ktoré nikto iný nevidí. Dozviete sa všetky klebety, o ktoré by sa hostia trhali. Ako organizátorka svadieb si nemôžete dovoliť niečo prehliadnuť. Musíte si všímať každú maličkosť, aj tie najjemnejšie víry pod hladinou. Ak si ich nevšimnem, jeden z nich môže prerásť v obrovský a nebezpečný prúd, ktorý mi zničí všetky plány. Naučila som sa, že niekedy tie najjemnejšie prúdy sú tie najsilnejšie.Lucy Foley

Zoznam hostí dokáže zaujať. To, čo si bude vedieť aj udržať čitateľovi pozornosť, je už vecou vkusu a očakávaní. Každopádne ide o knihu, ktorú určite treba skúsiť. Je plná ľudí, ktorých minulosť sa pomaly derie na povrch, a luxusu, ktorý je len zásterkou pre množstvo špiny. Zaujímavá zápletka, nepredvídateľný dej, množstvo prekvapení… Ak milujete ľahké trilery a radi nakúkate knižným postavám do mysle i srdca, Zoznam hostí nesmiete v kníhkupectve obísť!

• pre milovníkov spoločenskej prózy s ľahkými prvkami krimi
  • pre ľudí, ktorí chcú v knihe nájsť napätie, no neznesú drastické a krvilačné scény
  • ak vás baví pozorovať charakter postáv
  • pre mužov aj pre ženy, ktorí radi hádajú, ktorá z postáv za celým problémom stojí

• rýchle čítanie, počas ktorého čitateľ nevie, ako sa dej bude vyvíjať
  • zaujímavé postavy, ktoré toho majú za ušami viac, ako čitateľ spočiatku predpokladá
  • ľahká spoločenská dráma s prvkami trileru, ktorá nesie špecifické znaky
  • dej sa nedá predvídať a mnoho momentov dokáže prekvapiť
  • skvelé prepletenie minulosti jednotlivých postáv a náhod, ktoré sa na ostrove udejú

• nedočkavého čitateľa bude kniha v niektorých miestach nudiť

Odporúčané knihy od autorky Lucy Foley

Cena: od 14,16 €

Zoznam hostí

Na írsky ostrov neďaleko pobrežia prichádzajú hostia na neobyčajnú svadobnú hostinu. Príťažlivý ženích je vychádzajúca televízna hviezda, nevesta zase inteligentná a ambiciózna vydavateľka časopisov. Starí priatelia sa po čase stretnú a na povrch vyplávajú skryté tajomstvá. Sotva rozkrojili svadobnú tortu, jedného z hostí nájdu mŕtveho. A keď búrka znásobí svoju zúrivosť, všetci zostanú uväznení na ostrove. Jeden z nich je mŕtvy. Otázkou je, kto z nich je vrah…čítať viac

Cena: od 11,39 €

Apartmán v Paríži

Všetci sú susedia. Všetci sú podozriví. A všetci niečo taja. Jess potrebuje začať odznova. Je osamelá, bez peňazí a práve prišla nie práve najšťastnejším spôsobom o prácu. Jej nevlastný brat Ben síce nebol nadšený, keď ho požiadala, či môže uňho chvíľu bývať, no nepovedal nie. Koniec koncov, v Paríži bude všetko vyzerať ružovejšie. Jess príde do krásneho apartmánu a je ním ohúrená – naozaj si ho Ben môže dovoliť? Po bratovi sa však zľahla zem….čítať viac

Cena: od 17,81 €

Štvanice

Skupina bývalých spolužáků z Oxfordu, nyní třicátníků, se tak jako každý rok od ukončení studia setkává o vánočních prázdninách, aby spolu přivítali nový rok. Tentokrát pro svou silvestrovskou oslavu zvolili idylické, odlehlé sídlo na Skotské vysočině dokonalé místo, kde si s přáteli odpočinout od civilizace a spěchu každodenního života. Na místo dorazí 30. prosince, krátce předtím, než dům odřízne od okolního světa dlouho nevídaná sněhová vichřice…čítať viac

Aktualizované: 24. 10. 2023