Knižná recenzia: After: Bozk

Autor: Anna Todd

• Vydavateľstvo: YOLi
  • Recenzent knihu čítal: 7 hodín
  • Počet strán: 584
  • Rok vydania: 2015

Príbeh o tom, ako nás stretnutie s konkrétnym človekom dokáže zmeniť…

Jedno stretnutie, dvaja ľudia, jeden pohľad a svet zrazu stojí na hrane, nebezpečne balansuje a hrozí, že všetky istoty sa rozplynú a nič už nebude také ako predtým. Myslíte si, že sa vám niečo podobné stať nemôže? Ako sa hovorí – nikdy nehovor nikdy.

Tessa Youngová si to myslela tiež. Jej presne nalinajkovaný život a predstavy o budúcnosti jej nedovolili vybočiť zo svojich ideálov. Na začiatku knihy odštartuje novú životnú etapu – stáva sa z nej vysokoškoláčka, odchádza na internát a v rodnom meste necháva okrem mamy i priateľa Noaha. Prvé prekvapenie prichádza v momente, keď Tessa spoznáva svoju novú spolubývajúcu Steph. Táto dievčina je totiž pravým opakom našej hlavnej hrdinky. Zatiaľ čo Tess uprednostňuje zodpovedný život, Steph miluje večierky, hlučnú zábavu a nikdy nevie, kde sa na druhé ráno prebudí. Okrem Steph však vstupuje do Tessinho života i Hardin. Drzý, priam arogantný mladík, ktorý má ale niečo do seba. V momente, keď medzi nimi preletí prvá iskra, Tess ešte netuší, čo ju čaká. Ako môže dopadnúť vzťah dvoch tak veľmi odlišných ľudí?

„Zvyšok víkendu rýchlo utiekol a podarilo sa mi vyhýbať sa Hardinovi. V nedeľu skoro ráno som vyrazila na nákup, takže som odišla skôr, ako prišiel, a vrátila som sa, až keď bol očividne preč. Malý bielizník som zapĺňala novým oblečením, a v hlave som začula otrasný Hardinov hlas: Je ti jasné, že sa chystáme na party a nie do kostola, však?“Anna Todd

Prvých sto strán je prísľubom klasického moderného románu pre mladších tínedžerov. Vysokoškolské prostredie, mladé protikladné postavy a pár zaujímavých, no bežných situácií oslovia každého čitateľa, respektíve čitateľku. Charakter Tessy vôbec nezapadá do prostredia, v ktorom sa zrazu ocitla. Bujaré večierky, stretnutie s Hardinom a noci strávené inak než učením, z nej urobia nového človeka. Hoci si niektoré svoje vlastnosti zachováva, nové okolnosti ju predsa len formujú.

Keď sa čitateľ zoznámi s novými postavami a atmosférou, do ktorej sú vsadené, nastáva v príbehu stagnácia. Až do konca knihy sa stretávame s akýmsi pravidelne sa opakujúcim vzorcom – škola, hodiny literatúry, stretnutie s Hardinom, večierok či večer strávený mimo internátu. Dospelého čitateľa môže tento kolobeh trochu nudiť, no mladí ľudia tento stereotyp nebudú vnímať ako prekážku či spomaľovací prvok.

Jediným elementom, ktorý počas príbehu neustále vyvíja, je neistý Tessin vzťah s Hardinom. Chlapcovo nepredvídateľné správanie, Tessine výčitky, matkine protesty a prítomnosť Noaha v Tessinom živote vytvárajú labilný podklad pre nový rodiaci sa zväzok. Je veľmi diskutabilné, ktorá skupina čitateľov označí príbeh ako predvídateľný a ktorá v ňom nájde prvky napätia. Prenesie sa Tessa cez množstvo komplikácií, ktoré Hardin vyrába ako na bežiacom páse? Ak áno, ktorá sa postava sa začne kvôli vzťahu prispôsobovať? Stane sa z Hardina láskavý a citlivý človek, alebo Tessa bude tou, ktorá so svojho života vpustí nezodpovednosť?

Obrovským plusom bolo, že si autorka dala záležať na tom, aby mladým čitateľom podsunula ukážku takpovediac zodpovedného sexuálneho života. I keď to do Hardinovho životného štýlu veľmi nezapadalo, hlavné postavy nikdy nezabudli na ochranu. Autorka tak tínedžerom a tínedžerkám pripomína, že si v každej situácií treba zachovať chladnú hlavu. Túto skutočnosť ocenia najmä dospelí čitatelia, ktorí ňou môžu byť príjemne prekvapení. Vo viacerých románoch pre mladé čitateľky sa na túto skutočnosť nemálo zabúda.

„Kondómy som zatiaľ videla len v škole na sexuálnej výchove, kde sa mi videli akési tajomné. Tu a teraz som však mala chuť vytrhnúť ich Hardinovi z ruky a čo najrýchlejšie mu jeden nasadiť. Bola som vďačná, že Hardin nepočul moje neslušné myšlienky, aj keď tie jeho sú ešte oveľa perverznejšie.“Anna Todd
...

V závere knihu dochádza k akémusi rozuzleniu, ktoré nie každý čitateľ dokáže predvídať. Ako nás dokáže zmeniť láska? Sme ochotní vzdať sa kvôli nej zaužívaných pravidiel a prispôsobiť sa jej? Aké môže mať vzťah s tak odlišným človekom dôsledky? Je rozumné odhodiť všetko staré za hlavu a skočiť oboma nohami do vzťahu, v ktorom nedominujú takmer žiadne istoty?

Anna Renee Todd je americká autorka a scenáristka, ktorá najprv publikovala svoju sériu After na čitateľskej platforme Wattpad, kde sa okamžite zožala obrovský úspech. V roku 2014 vyšla prvá časť série v tlačenej forme a bola preložená do množstva svetových jazykov. Ďalšie časti série After sú: Sľub, Tajomstvo, Puto a Pred nami.

Anna Todd autorka

Anna Todd autorka

Knihe Bozk sa dostalo aj filmového spracovania. Ide o príbeh, ktorý sa vám buď okamžite zapáči, alebo sa budete čudovať, čo na ňom toľko ľudí nadchlo. After: Bozk treba jednoducho vyskúšať. Každopádne kniha je omnoho lepšia ako film, kde bolo veľa skutočností vynechaných, a preto ak sa vám film páčil a chcete vedieť, ako vyzerá knižná predloha, začítajte sa do prvej časti série After.

• pre fanúšikov filmového spracovania
  • pre mladých čitateľov

• nenáročné, jednoduché čítanie
  • kniha sa číta veľmi rýchlo
  • krátke kapitoly
  • autorka poukazuje na dôležitosť bezpečného sexuálneho styku

• množstvo opakujúcich sa situácií
  • dospelý čitateľ sa s mnohými udalosťami v knihe nezžije, budú mu pripadať detinské alebo prehnané

Séria AFTER – knihy

Cena: od 13,99 €

After 1 – Bozk

Tessa je slušne vychované dievča, ktoré randí s milým, spoľahlivým chlapcom. V živote má jasný cieľ, ambície a matku, ktorá dohliada, aby to tak zostalo. Lenže hneď v prvý deň na vysokoškolskom internáte narazí na Hardina, chalana so strapatými hnedými vlasmi, sebavedomým britským prízvukom a s pírsingom v pere a ten nabúra všetky jej ideály…čítať viac

Cena: od 9,90 €

After 2 – Sľub

Vášnivé pokračovanie Hessa romance prichádza v druhom vydaní pri príležitosti filmového spracovania, ktoré sa objaví na plátnach našich kín už 3. septembra 2020! Nový AFTER – sľub prináša naviac bonusovú kapitolu v závere. Nechajte sa zviesť!…čítať viac

After 3 - Tajomstvo Anna Todd cena

Cena: od 15,88 €

After 3 – Tajomstvo

Tessa práve urobila najdôležitejšie rozhodnutie svojho života, no vzápätí sa všetko mení. Nečakané odhalenia o rodinách Tessy i Hardina naznačujú, že skutočnosť je iná, než si obaja mysleli. Čo bude s ich budúcnosťou, o ktorú doposiaľ tak tvrdo bojovali?….čítať viac

Cena: od 14,20 €

After 4 – Puto

Život Tessy a Hardina je plný prekvapení. Ich vzťah je osudový, no každá prekážka, ktorá sa im postaví do cesty, otrasie základmi ich vzťahu aj Hardinovou nepreniknuteľnou maskou. Šokujúce pravdy o oboch rodinách, ktoré vyplávajú na povrch, nasvedčujú, že medzi oboma zaľúbencami nie je veľký rozdiel….čítať viac

Cena: od 12,52 €

After 5 – Pred nami

Nevinná kráska a potetovaný búrlivák. Tessa a Hardin. Ich vzťah bol viac ako turbulentný. Spočiatku šlo o hru, no postupne sa Tessa stala celým Hardinovým svetom a oboch ich prevalcovala skutočná, nespútaná láska. Pripomínala smršť, ktorá so sebou strhávala všetkých naokolo….čítať viac

Aktualizované: 25. 10. 2023