Knižná recenzia: Ako nevychovať malých tyranov

Autor: Melinda Wenner Moyer

• Vydavateľstvo: Motýľ
  • Recenzent knihu čítal: 4 hodín
  • Počet strán: 376
  • ISBN: 9788081642838

Keď sa predstava o rodičovstve líši od reality…

Kedy môže mať dieťa vlastný mobil? Je zlé, ak už v predškolskom veku začína klamať a pomaly šperkuje svoju stratégiu? Ako zvládať výbuchy hnevu a prečo sa občas zdá, že si dieťa povedalo, že nám zničí deň? Toto sú otázky, ktoré si kladie každý rodič.

A povedzme si pravdu, občas sa každý z nás pýta, keď mu prasknú nervy, kde urobil chybu… Veď deti nášho suseda, najlepšej kamarátky a či kolegyne sú malí anjelici a určite nechcú v amoku rozkopať polku bytu, ak im rodičia nedovolia zjesť už piatu čokoládu. Vychovali ste malého tyrana? Vôbec nie… A táto kniha vám vysvetlí, prečo…

Melinda Wennerová Moyerová pracuje ako novinárka a za svoju kariéru preštudovala množstvo vedeckých štúdií o výchove detí, urobila desiatky rozhovorov s vplyvnými odborníkmi, no čo je najdôležitejšie – sama je matkou dvoch detí, ktoré, ako sama hovorí, hoci dostali rovnakú výchovu, sú úplne iné. Denne rieši problémové správanie svojho syna i dcéry a často je konfrontovaná beznádejou. A presne tak vznikla táto kniha, v ktorej sa prelínajú odbornosť s ľudskosťou, úprimnosť s vtipom a informácie s praxou.

Autorka sa najprv ponorí do konkrétneho problému, spomenie zážitky s vlastnými deťmi alebo s deťmi svojich známych a potom pomocou rád prináša konkrétne riešenia. Čitateľ sa tak dozvie, ako reagovať, ak dieťa chytí záchvat hnevu, ak sa súrodenci začnú klbčiť alebo ak majú „dospelácke“ otázky ohľadom vlastného tela. Takisto poskytuje iný pohľad na každodenné situácie a prináša rady, ako v deťoch budovať zdravé sebavedomie, motivovať ich k lepším výsledkom alebo minimalizovať. Často poukazuje na to, že nie každé správanie, ktoré rodič vyhodnotí ako problémové, skutočne problémom aj je. Občas môže ísť o prirodzenú reakciu detského mozgu, prípadne o reakciu, ktorá je pre jeho vývojový stupeň úplne normálna.

V centre záujmu však nie je iba dieťa. Mnohokrát autorka sústredí svoju pozornosť aj na rodiča – ako na osobu, ktorá má stále potenciál množstvo situácií korigovať a usmerňovať dieťa k želaným výsledkom. Rovnako citlivo prihliada aj na rodičovské zlyhania, pričom sama uznáva, že nie vždy v záplave každodenných povinností a stresu koná tak, ako by sa žiadalo a ako sama radí. Tento úprimný postoj dodáva rodičovi sebavedomie, pretože vie, že nie je jediný, kto počas dňa túži po oddychu alebo nemá energiu neustále niečo vysvetľovať.

„Na moje vlastné zdesenie som samu seba často prichytila pri tom, ako reagujem na rôzne situácie spôsobom, ktorý priamo odporuje poznatkom, nad ktorými som v predošlý deň strávila celé hodiny. Deti začali na seba jačať, a hoci som práve prelúskala osem štúdií o najúčinnejších spôsoboch riešenia súrodeneckých konfliktov, počula som sa, ako na ne štekám, aby sa konečne prestali hádať.“Melinda Wenner Moyer

Napriek tomu, že kniha nepatrí medzi tie najhrubšie, má pomerne široký tematický záber. V jednotlivých kapitolách sa venuje detskému sebectvu, šikane, klamaniu a nadávaniu, nevhodnému správaniu, súrodeneckej rivalite či budovaniu zdravého sebavedomia, pričom ponúka aj trochu citlivejšie témy – rasizmus, sexualitu a postoj vo výchove k moderným technológiám. Odpovede na svoje otázky tu tak teda nájde každý rodič, bez ohľadu na to, či má doma batoľa alebo pubertiaka. Nespornou výhodou knihy je, že v nej možno vyhľadať konkrétnu kapitolu, ktorá vás práve zaujíma a nie je potrebné čítať ju chronologicky ako celok.

„Keď výskumníci z Univerzity v New Hampshire robili prieskum medzi deťmi a rodičmi, zistili, že 31 percent piatakov priznalo, že sa druhým posmieva či im cielene robí zle, no iba 11 percent rodičov si myslelo, že ich deti niečo také občas robia. Práve rodičia detí, ktoré robili druhým zle, zvyčajne takéto podozrenie nemali. Inými slovami, rodičia malých tyranov si väčšinou vôbec nemyslia, že ich deti bývajú kruté.“Melinda Wenner Moyer

Melinda Wenner Moyer je americká vedecká novinárka, ktorá pravidelne prispieva do Scientific American a Slate. Žije v New Yorku, je matkou dvoch detí a kniha Ako nevychovať malých tyranov je jej knižným debutom.

Melinda Wenner Moyer autorka

Melinda Wenner Moyer

Vo svete, kedy sú rodičia vystavení neustálej kritike a čelia informačnému pretlaku, pôsobí táto kniha ako balzam na dušu. V čitateľovi nezanecháva výčitky, ale povzbudenie a pocit spolupatričnosti, pričom mu stále dokáže odovzdať cenné rady, aby sa nepríjemným situáciám so svojím dieťaťom v budúcnosti vyhol. Uznáva, že zlyhanie je normálne, vďaka čomu každej matke či každému otcovi odľahne, že v tom nie je sám. Navyše poskytuje iný pohľad na detskú psychicku a zmýšľanie, vďaka čomu sa rodič na svoje dieťa prestane hnevať, ak ho opakovane stavia pred situácie, z ktorých ide zošalieť. Ako nevychovať malých tyranov je síce jednoduchá, no o to viac unikátna kniha, ktorá má potenciál prinášať vo výchove konkrétne výsledky.

• pre každého rodiča
  • pre budúcich rodičov, aby sa dokázali pripraviť na to, čo ich pri výchove čaká
  • ak vaše dieťa opakovane robí niečo, čo vás vyvádza z miery
  • ak si nie ste istí sami sebou a svojou výchovou, ktorú deťom poskytujete
  • pre každého, kto pracuje s deťmi

• vedecky overené postupy, ako s dieťaťom správne komunikovať a motivovať ho
  • napriek odborným poznatkom stále ide o rýchle a nevyčerpávajúce čítanie
    jednoduché vysvetlenie vedeckých poznatkov
  • množstvo príkladov z praxe
  • autorka poskytuje konkrétne rady na konkrétne problémy
  • nie je nutné čítať kapitolu za kapitolou
  • široký záber tém v oblasti výchovy
  • autorka rešpektuje individualitu dieťaťa, no zároveň k nim pristupuje aj kriticky a neidealizuje ich
  • kniha pomáha dospelákovi lepšie pochopiť detský svet a detské zmýšľanie
  • zameriava sa na menšie deti i deti v pubertálnom veku
  • čítanie dáva rodičovi istotu, že nie je sám, kto rieši podobné problémy

Knihy o výchove detí

Päť jazykov lásky pre deti 2. vydanie Gary Chapman, Campbell Dr. Ross - cena

Cena: od 13,31 €

Päť jazykov lásky pre deti 2. vydanie

Svetový bestseller z oblasti rodinného poradenstva. Každé dieťa vyjadruje a prijíma lásku rôznymi komunikačnými štýlmi. Jazyk lásky rodiča môže byť úplne iný ako jazyk lásky dieťaťa. To prináša zranenia a nedorozumenia. Objavte primárny jazyk lásky vášho dieťaťa a naučte sa….čítať viac

Psychológia pre milujúcich rodičov cena

Cena: od 22,48 €

Psychológia pre milujúcich rodičov

Druhé vydanie mimoriadne obľúbenej publikácie, doplené o dve kapitoly. Tri psychologičky, vedkyne a mamy detailne rozoberajú prvý rok bábätka. Venujú sa témam, ktoré sú s týmto obdobím úzko späté – vzťahová väzba, temperament, plač a spánok bábätka…čítať viac

Cena: od 11,00 €

Toto mali čítať naši rodičia Philippa Perry

Všetci sme raz boli deťmi. A všetci sme si mysleli, že keď vyrastieme, budú z nás tí najlepší a najtolerantnejší rodičia. Ale naozaj sme sa poučili z vlastných skúseností?…..čítať viac