Knižná recenzia: Anjelik

Autor: Mary Kubica

• Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 368
  • ISBN: 9788022023979
  • Originálny názov: Pretty Baby

Keď ten, čo pomáha iným, sám potichu kričí o pomoc…

Heidi Woodová pracuje v organizácii, ktorá pomáha ľuďom bez domova a imigrantom, ktorý sa v Chicagu dostali do tiesne. Jedného dňa uvidí na stanici stáť mladé dievča s bábätkom na rukách. Má pri sebe len jeden ošúchaný kufor a stojí nepohnuto v daždi. Onedlho prichádza na to, že žena s najväčšou pravdepodobnosťou nemá bývanie a žije s malým dieťaťom na ulici.

Keď sa tento scenár opakuje, Heidi sa ju rozhodne osloviť a ponúknuť jej pomoc. Zájde však až tak ďaleko, že ju privedie k sebe domov, čo sa nestretáva s pochopením jej manžela Chrisa a dospievajúcej dcéry Zoe. Ich rodinný život sa razom od základov zmení a predovšetkým Chris zisťuje, že majú doma niekoho, kto pred nimi skrýva čosi závažné. Avšak to ešte netuší, ako málo pozná svoju manželku a že jej trauma z dávnej minulosti ju v konaní značne ovplyvňuje i dnes. Až keď je jasné, že Heidi s mierou svojej pomoci neustriehla zdravé hranice, prichádza Chris na to, že je trochu neskoro čokoľvek zmeniť…

„Chvíľu váham, mám pocit, že by bolo treba niečo urobiť, ale potom nastúpim s ostatnými ľahostajnými ľuďmi, sadnem si a dívam sa na ňu cez okno. Dvere sa zavrú, vlak sa pohne – dievča s bábätkom v náručí ďalej stojí v daždi na peróne. Celý deň mi neschádza z mysle.“Mary Kubica

Tak ako to je u tejto autorky zvykom, aj tentokrát je príbeh vyrozprávaný z troch pohľadov – z perspektívy Heidi, jej manžela Chrisa a mladej ženy Willow. Každá postava sprostredkuje čitateľovi svoj pohľad na práve sa odohrávajúce udalosti a Willow navyše prevedie publikum aj svojou minulosťou. Práve vďaka tomu sa čitateľ postupne dozvedá fakty, ktoré sú pred Heidi a Chrisom zatajované.

Množstvo čitateľov dozaista zaujme hra s charaktermi postáv. Približne v druhej polovici totiž možno zistiť, že viac nie je dobré spoliehať sa na svoje prvé dojmy. Chris, ktorý spočiatku pôsobil najmenej sympaticky, neskôr koná v súlade so svojím najlepším svedomím, a okolo Heidi sa nesie čoraz viac silnejší opar tajomstva. Rovnako je na tom aj postava Willow – čitateľ jednoducho nevie, aký postoj má k nej zaujať a časom sa jeho dojmy z tejto postavy menia.

...

V knihe je zobrazených hneď viacero spoločenských problémov – bezdomovectvo, fanatická náboženská viera, nedôsledná psychologická pomoc, problematika náhradnej rodičovskej starostlivosti či nezáujem spoločnosti tieto problémy riešiť. Na tak rozsahovo priemernú knihu sa môže zdať, že tých tém obsahuje až priveľa, no ku podivu príbeh nepôsobí prekombinovane. Príčina tu vždy plynulo vyústi do ďalšieho dôsledku, vďaka čomu príbeh pôsobí prirodzene.

Dejový spád je na žáner psychologického trileru priemerný, hoci samotný dej okrem spomienok Willow na jej detstvo obsahuje úplne banálne situácie. Nie sú tu prekvapivé zvraty, dôsledkom ktorých by ste spadli z nôh, no napriek tomu si kniha dokáže neustále konštantne udržovať čitateľovu pozornosť. Vo výsledku ide o dobre štruktúrovaný román so zaujímavou zápletkou a postavami, pri ktorých nie je ľahké rozhodnúť sa, či im možno veriť.

Ťažká téma podaná jednoduchým, do čitateľsky atraktívnym spôsobom. Okrem flashbackov z minulosti sa dej odohráva na krátkom časovom horizonte, a tak je možné, že časť čitateľov bude očakávať väčšiu dynamiku. No väčšine milovníkov trilerov či psychologických drám táto kniha dozaista sadne. Ak ste už od autorky Mary Kubica niečo čítali, dozaista viete, do čoho idete. Jej rukopis má špecifické prvky, ktoré si zachováva vo všetkých svojich knihách. Od nás si kniha vyslúžila vysoké hodnotenie – dokáže prekvapiť, šokovať a poukázať na spoločenské problémy bez toho, aby čítanie človeka vyčerpalo.

• pre milovníkov psychologických drám
  • ak hľadáte mierne napínavé oddychové čítanie

• zaujímavá zápletka
  • nepredvídateľný charakter postáv
  • kniha dokáže čitateľa pohltiť
  • niekoľko prvkov, ktoré čitateľ neočakáva

• miestami je dejový spád pomalší

• manželia Heidi a Chris,
    • dcéra Zoe,
    • mladá žena Willow
  • Miesto: Chicago
  • Žáner: triler
  • Téma: únos, bezdomovectvo, sociálna práca, sexuálne násilie, psychické ochorenia, náhradná starostlivosť, náboženský fanatizmus,

Mary Kubica momentálne žije v Chicagu so svojím manželom a dvomi deťmi, no jej korene siahajú až na Slovensko – je potomkom slovenských vysťahovalcov v Amerike. Vyštudovala americkú literatúru a históriu a istý čas pôsobila ako učiteľka dejepisu na strednej škole. Debutovala knihou Dobré dievča, z ktorého sa naprieč celým svetom predalo viac ako milión výtlačkov. Medzi jej ďalšie romány patria Neplač, miláčik, Neznáma žena, Keď zhasnú svetlá alebo Anjelik.

Mary Kubica autorka

Mary Kubica autorka

Knihy od autorky Mary Kubica

Cena: od 15,15 €

Anjelik

Heidi Woodová celý život rada pomáha druhým. Pracuje pre neziskovú organizáciu poskytujúcu pomoc bezdomovcom, imigrantom a utečencom a stará sa o túlavé mačky. Napriek tomu jej manžela Chrisa a dvanásťročnú dcéru Zoe nepríjemne zaskočí, keď jedného dňa privedie domov mladé dievča so štvormesačným bábätkom na rukách…čítať viac

Cena: od 13,21 €

Dobré dievča

Raz večer v bare sa mladá učiteľka Mia Dennettová dá do reči s tajomným neznámym. Colin Thatcher jej zo začiatku pripadá ako ideálny kandidát na vzťah na jednu noc, no neskôr sa ukáže, že odísť s ním domov bolo najhoršie rozhodnutie jej života….čítať viac

Neplač, miláčik Mary Kubica cena

Cena: od 10,90 €

Neplač, miláčik

Jedného nedeľného rána mladá žena Esther Vaughanová zmizne bez stopy zo svojho bytu v centre Chicaga. Keď jej spolubývajúca Quinn Collinsová nájde medzi priateľkinými vecami záhadný list adresovaný Miláčikovi, jej obavy o ňu ešte vzrastú a začne si klásť otázky, ako dobre ju pozná a kto v skutočnosti Esther je….čítať viac

Aktualizované: 20. 10. 2023