Bábovky Radka Třeštíková - knižná recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Bábovky

Autor: Radka Třeštíková

• Vydavateľstvo: Motto
  • Počet strán: 328
  • Rok vydania: 2016

12 vtipno-smutných osudov pod jednou knižnou strechou…

Ako vníma milenka manželku a manželka milenku? Čo za pocity navštevujú dušu tínedžerky, ktorá síce žije v blahobyte, no chýba jej záujem zo strany rodičov? Dokáže matka rozchodiť informáciu, že jej syn je gej a čo prežíva mladá žena, ktorá sa vzdala svojho dieťaťa? A ako sa vysporiadať s pocitom, že nám na svete už nezostáva veľa času? Presne tieto otázky samovoľne vyplývajú z vtipno-melancholického príbehu Bábovky.

12 mesiacov, 12 kapitol a 12 žien, ktorých životy sú prepojené, niekedy viac, inokedy menej, i keď to tak na prvý pohľad vôbec nevyzerá. No svet je celkom malý a táto kniha je toho dôkazom. Odhaľuje čitateľom mikrosvety jednotlivých postáv, ktoré sa musia popasovať s úplne všedným problémom – vlastným životom. Každá z nich sa totiž dostala do pozície, s ktorou v kútiku duše nie je spokojná. Zatiaľ čo jednu trápi finančná otázka, druhá sa zamýšľa nad krehkosťou bytia, tretia rieši samotu a štvrtá… To by bolo nadlho. Tak či onak, v tejto zbierke príbehov elegantne splývajúcich do jedného pôsobivého celku možno nájsť radosť z príchodu nového života aj smútok nad jeho zánikom. Samotu, snahu naplniť očakávania iných, neveru, lásku, žiarlivosť, pocit viny, mladosť aj starobu…

„Žádné miluju tě nebo aspoň mám tě rád, stal se ze mě obyčejný párek v rohlíku dole v přízemí za deset korun. Martin si dá rovnou dva, já žádný, protože mě chuť na všechno přešla už u papírových krabic, ale tu fialovou gladiolu, co mi dal, tu si chci nechat, snad že se mi bude hodit k prostíraní, snad právě proto, jenže jí nakonec zapomenu v té tašce se svíčkama, tak nic, tak třeba příště.“Radka Třeštíková

Po prečítaní knihy sa bude v čitateľovi miešať množstvo pocitov a myšlienok. V prvom rade sa zamyslí nad tým, ako je možné, že sa autorke podarilo s ľahkosťou vymyslieť 12 mini príbehov, ktoré na úplnom konci knihy dokázali vytvoriť pôvabný a ladný celok bez toho, aby aspoň jedna časť nevyznievala afektovane či strojene. A hneď potom bude premýšľať nad tým, či bola kniha vtipná alebo smutná…

A práve tu sa autorkin talent prejaví najvýraznejšie. Dokázala podať osobné tragédie postáv vtipne, trefne a s nadhľadom. Aj pasáže, ktoré by si v inom diele zaslúžili ľútosť či dokonca slzy, tu pôsobili humorne, no napriek tomu sa zachovávala ich vážnosť. Kontrast štýlu písania a obsahu je tak špecifický, že sa už po niekoľkých stranách stáva rozpoznateľným prvkom a humor sa na čitateľa vynorí aj v momentoch, kedy by to vôbec nečakal. Autorka totiž vedela vytvoriť vtipnú scénu bez ohľadu na to, či sa postavy nachádzali v bizarnej alebo v úplne bežnej situácii. Celkovému dojmu napomáha aj jej špecifický rukopis – mnohokrát ide o extrémne dlhé súvetia, ktoré sú však podané zrozumiteľne a jasne.

Každá kapitola zachytáva život jednej z postáv, a to z pohľadu prvej osoby. V jej príbehu však čitateľ zároveň hlbšie spoznáva aj tie charaktery, ktoré boli v centre diania o niekoľko kapitol ďalej a nachádza tak stále ďalšie a ďalšie strany mince, až bude mať v závere pocit, že tentokrát má minca strán rovno dvanásť.  V jednotlivých kapitolách sa vždy znenazdajky vynorí súvislosť, ktorá vytvorí opäť novú spojovaciu čiaru medzi charaktermi a zároveň čitateľom ukáže aj pohľad na jednu a tú istú problematiku z druhej strany.

„Proč jsem si je vlastně koupila? Proč věřím prodavačce, která má permanentní make-up a místo obuv říka botičky? Proč si v životě tak často ubližuju? Opakuje stejné chyby a pak se úpřimně divím, že to znovu bolí úplně stejně, ale neumím z toho kolotoče vystoupit, jednoduše proto, že ještě nechci. Připlácím si za další jízdu a potom zvracím.“Radka Třeštíková

I keď ide o oddychový kúsok, nie je na škodu, ak čitateľ vstrebáva detaily a memoruje si základné vzťahové väzby. Zníži sa tak riziko, že bude mať v deji najmä v druhej polovici knihy menší neporiadok. Rozprávanie postáv navyše nie je chronologické, o mieša sa tu prítomnosť s retrospektívou, a hoci sú tieto pasáže od seba zreteľne oddelené, je potrebné si sem-tam ujasniť, kde sa práve čitateľ nachádza.

Radka Třeštíková je česká autorka žijúca v Prahe. Má dve deti a so strasťami bežného života sa so sledovateľmi delí na svojom Instagramovom profile. Medzi jej ďalšie diela patria Dobře mi tak, To prší moře, Veselí, Foukneš do pěny alebo Osm. Kniha Bábovky vyšla aj v slovenskom preklade, avšak odporúčame vám ju čítať v češtine. K dispozícii je takisto aj filmová adaptácia Báboviek, ktorá zachytáva vybrané ženské osudy. Pozrieť si ju môžete napríklad na streamovacej službe Voyo.

radka treštíková autorka

Radka Treštíková autorka

Bábovky sú ukážkovým príkladom toho, že aj oddychovky môžu byť výnimočné. Formou aj obsahom, pointou aj atmosférou. Ak hľadáte netradičný, nepredvídateľný a zároveň stále nenáročný kúsok, Bábovky si nenechajte ujsť spred nosa. Okrem iného sa budete po celý čas zamýšľať aj nad tým, prečo kniha nesie tento názov. Je v tom akási symbolika, alebo nie?

• pre náročnejších čitateľov oddychoviek
  • ak ste videli film Bábovky a chcete si rozšíriť „vedomosti“ o postavách

• špecifický autorkin rukopis
  • autentické zobrazenie pocitov hlavných postáv
  • smútok sa mieša s originálnym humorom
  • brilantné prepletenie osudov jednotlivých postáv
  • oddychovka pre náročnejších čitateľov

• ak neradi hľadáte v príbehoch skryté pocity, túto knihu neuchopíte ako celok
  • množstvo postáv a ich spojitosť môžu niekomu pripadať chaotické

Knihy od Radky Třeštíkové

Cena: od 13,99 €

Foukneš do pěny

Sbalte si do tašky všechna svoje trápení, úzkosti, zmatek, křivdy, nevyřčená slova a nevyřešené záležitosti a vydejte se spolu s hlavní hrdinkou na svoji vlastní cestu. Kniha nejprodávanější české autorky současnosti vás ve svému příběhu vezme až na konec světa…čítať viac

To prší moře Radka Třeštíková cena

Cena: od 12,34 €

To prší moře

Napínavé psychologické drama jedné zdánlivě obyčejné rodiny, ve kterém autorka umožní čtenáři nahlédnout nejen do křehké duše dvacetileté Hanky, ale také do osudů dalších, vzájemně propojených postav. ……čítať viac

Cena: od 11,34 €

Dobře mi tak

Sebestředný a bezohledný malíř Boris se rozvádí se svou ženou a stěhuje se ze společného bytu ke kamarádu Viktorovi. Tento životní zlom ho nutí zamyslet se nad sebou samým a bilancovat…..čítať viac