Knižná recenzia: Dom na azúrovom pobreží

Autorka: TJ Klune

• Vydavateľstvo: Metafora
  • Počet strán: 416
  • ISBN: 9788080903510
  • Originálny názov: The House in the Cerulean Sea

Dom na azúrovom pobreží je láskyplný návrat do detstva a zároveň tvrdý stret s dospelosťou…

Niekto by možno povedal, že Linus Baker je čudák. Žije sám len so svojou mačkou Kalliope a jeho život je pokojný a regulovaný pevnými pravidlami. O trochu iné je to s jeho prácou – pracuje ako sociálny pracovník na Oddelení starostlivosti o zázračnú mládež.

Navštevuje sirotince a striktne dozerá na to, či sú tieto zariadenia schopné zvládnuť aj tie najšpecifickejšie deti. Jedného dňa Linus dostane predvolanie k Extrémne vysokému manažmentu, kde je mu pridelená kontrola sirotinca v dome na azúrovom pobreží.

Keďže ide o utajenie 4. stupňa, všetky dôležité informácie sa dozvedá až po príchode na ostrov, na ktorom má stráviť jeden celý mesiac. Tam pochopí, prečo je toto zariadenie izolovanejšie než ostatné – medzi šiestimi deťmi je okrem záhradnej trpaslíčky či lesnej víly aj Antikrist. Ako čas na ostrove plynie, strach strieda radosť z každého prežitého dňa a Linus na ostrove nachádza to najcennejšie, čo človek môže v živote objaviť.

„,Vyžiadali si vás,´ povedala pomaly. ,Chcú, aby ste sa zúčastnili na stretnutí Extrémne vysokého manažmentu.´ Tak toto nečakal. Ani náhodou. Pravdupovediac, zo všetkého, čo mu mohla Bedelia Jenkinsová v tejto chvíli povedať, bola práve táto veta najmenej pravdepodobná.“TJ Klune
...

Ak nie ste fanúšikom fantasy žánru a doteraz ste ani jednu knihu z tohto odvetvia neprečítali, rozhodne si po prečítaní anotácie nepovedzte, že kniha nie je pre vás len preto, že obsahuje fantastické prvky. Všetky prvky – aj tie nereálne a fantastické, vyznievajú v podaní tohto autora nesmierne uveriteľne a autenticky. Hoci ide o fantasy príbeh, čitateľ v ňom nájde silnú paralelu, s ktorou sa rýchlo zžije.

Zázračné deti sú v príbehu symbolom inakosti, ktorú spoločnosť v akejkoľvek forme odmieta aj u nás a pociťuje voči nej iracionálny strach a predsudky. Kniha tak veľmi ľudskou a hravou formou poukazuje na fakt, že to, sa líši od nás, ešte nemusí byť pomýlené, nebezpečné a odmietnutia hodné.

Dom na azúrovom pobreží má ľahučkou plynúci dej pozostávajúci zo situácií, v ktorých veľa napätia nie je. Ak vás príbeh nechytí do jeho prvej tretiny, určite to s knihou nevzdávajte. Hoci je mágia jeho súčasťou už od úplného začiatku, to najčarovnejšie a najviac hodnotné možno nájsť až v druhej polovici. Pripravte sa na momenty, ktoré pohnú vaším srdcom, donútia vás zamyslieť sa nad spoločnosťou a ľuďmi ako takými.

Vtipný, no pritom v podstate vážny, hravý, a predsa reálny príbeh – aj tak možno opísať Dom na azúrovom pobreží. Kniha pobaví, chvíľami dojme a poteší každého, kto miluje fantastické prvky. Krásny námet je rovnako krásne spracovaný. Odporúčame každému, kto si chce pri čítaní oddýchnuť, no zároveň sa stať súčasťou neopakovateľného príbehu. Je ťažké poukázať na konkrétne prvky, vďaka ktorým má kniha svoje čaro.

• pre všetky vekové kategórie
  • ak hľadáte knihu, ktorá vás prekvapí svojou citlivosťou a originalitou
  • aj pre tých čitateľov, ktorí doteraz fantasy žánru neholdovali
  • pre milovníkov kníh, v ktorých sa bežný svet prelína so svetom mágie a fantastiky

• autentické fantasy prvky
  • originálny príbeh, ktorý ohromí svojhou hĺbkou a odkazom na neduhy súčasnej spoločnosti
  • rýchle čítanie
  • množstvo emócií, vtipné momenty striedajú dojímavé okamihy
  • krásna paralela so súčasnosťou a jej nazeraním na inakosť

• Linus Baker, Arthur Parnassus
    • Lucy, Talia, Chancey
    • Theodore, Sal, Phee
  • Miesto: Marsyas
  • Témy: inakosť, láska, priateľstvo, pravidlá, domov, lgbt

Travis John Klune (narodený 20. mája 1982) je americký autor fantasy a romantickej fikcie s gay a LGBTQ+ postavami. Jeho fantasy román The House in the Cerulean Sea je bestsellerom New York Times a víťazom cien Alex and Mythopoeic Awards 2021. Klune hovoril o tom, ako jeho asexualita ovplyvňuje jeho písanie. Jeho román Into This River získal v roku 2014 literárnu cenu Lambda za najlepšiu gay romancu. Klune sa narodil v Roseburgu v Oregone. Mal osem rokov, keď prvýkrát začal písať beletriu. Ako prvé boli publikované jeho mladé diela v poézii a poviedkach. Kluneove písanie ovplyvnili Stephen King, Wilson Rawls, Patricia Nell Warren, Robert McCammon a Terry Pratchett.  Kluneova prvá kniha, Bear, Otter and the Kid, vyšla v roku 2011. Vzhľadom na to, že v M/M romantickej beletrii prevládali pseudonymy, písal pod pseudonymom TJ Klune. Amazon označil Bear, Otter and the Kid za jednu z najlepších LGBTQ+ kníh roku 2011.

TJ Klune autor

TJ Klune autor

Dom na azúrovom pobreží – TJ Klune – cena

Dom na azúrovom pobreží

Linus Baker si pokojne nažíva so svojou mačkou a zbierkou platní. Pracuje ako sociálny pracovník v Oddelení starostlivosti o zázračnú mládež, ktorý monitoruje a hodnotí sirotince pre nezvyčajné deti. Jedného dňa mu pridelia prísne tajnú úlohu. Má ohodnotiť vzdialený sirotinec, kde žije šesť nebezpečných detí vrátane Antikrista. Linus má vyhodnotiť, či skutočne dokážu zosnovať koniec sveta. No ich poručník, šarmantný a charizmatický Arthur Parnassus, je odhodlaný….čítať viac