Knižná recenzia: Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej

Autor: Ramson Riggs

• Vydavateľstvo: Kalligram
  • Počet strán: 352
  • Rok vydania: 2013

Keď sa rozprávka, ktorú ste celý život považovali za výmysel, zmení na realitu…

Veríte na duchov? Na príšery, iný svet, inú dimenziu? Ak áno, možno len máte príliš bujnú fantáziu. No rovnako veci, ktoré si nevieme logicky zdôvodniť, môžu byť i pravdivé

Jacobovi jeho starý otec celý život rozprával o zvláštnom sirotinci, v ktorom bývali vskutku čudné a neobyčajné deti. Opar rozprávky či klamu sa rozplynul v momente, keď Jacobov dedko umiera za skutočne zvláštnych okolností. Jacob je svedkom celého incidentu, ktorý v ňom zanechá tak výrazné dojmy, že sa jeho rodičia rozhodnú vyhľadať mu odbornú pomoc. Lekár však ku podivu Jacobovi odobrí výlet na miesto, kde sa sirotinec vraj nachádza. Samozrejme, za predpokladu, že Jacob na vlastné oči uvidí, že žiadny tvor ani príšera z rozprávania starého otca neexistuje.

Všetko je však úplne inak… Jacob sa presvedčí, že starý otec neklamal a stretáva postavy, o ktorých mu hovoril. Postupne sa dozvedá viac o tom, ako sirotinec funguje, prečo sa deti ukrývajú pred svetom a dopracuje sa aj k informáciám o svojom dedkovi. A okrem iného, musí zabojovať nielen proti svojim rodičom, ktorí mu stále neveria ani slovo…

„Uprene som sa na tú fotografiu díval, zatiaľ čo dedo Portman vysvetľoval: ,Tento tu mal dvoje úst, chápeš? Jedny vpredu a druhé vzadu. Preto bol taký veľký a tučný!´
,Ale to je podvrh,´ povedal som. ,Tú tvár tam má iba namaľovanú!´
,Zaiste, to, čo vidíš, je namaľované. Mali sme vtedy cirkusové predstavenie. Ale ten chlapec mal naozaj dvoje úst. Ty mi neveríš?´
Premýšľal som o tom, dívajúc sa raz na fotografiu, raz na starého otca, ktorého tvár bola vážna a úprimná. Prečo by mi klamal?“Ramson Riggs
...

Príbehu už po prečítaní prvých strán možno udeliť hneď niekoľko prívlastkov. Neobyčajný, magický, špecifický, zapamätateľný, ľahko rozpoznateľný… Stručne povedané – kniha dokáže v čitateľoch vyvolať dojem. Atmosféru v príbehu jednoznačne upgradujú aj zvláštne fotografie, ktoré – ako sa možno dočítať v knihe – nie sú prácou šikovných grafikov a až na malé výnimky neprešli žiadnymi úpravami.

I keď obálka evokuje strašidelnú atmosféru (a možno aj to bol dôvod, kvôli ktorému temnotu a strach spočiatku čitatelia spočiatku v knihe hľadajú), typické zimomriavky strachu príbeh navodzuje. Prvé kapitoly vzbudzujú množstvo otázok a v momente, keď hlavná postava vhupne oboma nohami do neznámeho prostredia, začína sa akási akčná fantasy rozprávka pre dospelých s množstvom podivných charakterov či detailov, ktorá zanechávajú dynamický dojem. Neviem, ako knihu vnímajú mladší čitatelia, no dospeláci, ktorí sa občas začítajú do hororu, sa pri čítaní dozaista nebudú triasť od strachu.

„V každom ďalšom príbehu pribudol k ich opis nejaký nový odpudzujúci detail: hnilobne zapáchali, zjavovali sa iba ako tiene, z úst im viseli dlhé chápadlá, ktoré sa mohli kedykoľvek vymrštiť a ovinúť svoju obeť, aby ju potom bleskovo vtiahli do zovretia mocných čelustí. Po tejto poslednej charakteristike som začal mávať problémy so zaspávaním.“Ramson Riggs

Začiatok knihy sa číta trochu pomalšie a môže sa zdať, že sa Jacob snáď nikdy nedostane do toľko opisovaného sirotinca. No na druhej strane je viac ako možné, že iný čitateľ si môže tieto chvíle vychutnávať. Len čo sa hlavná postava ocitla v blízkosti „neobyčajných detí“, dej sa o niečo viac rozbehol, vynáralo sa mnoho podnetov, ktoré mali na svedomí zvyšovanie napätia i spriadanie nových a nových otázok.

V knihe sa mieša hneď niekoľko žánrov či prvkov – dobrodružstvo, fantasy, akcia, dráma a romantika. Autorovi taktiež nemožno uprieť originálny námet a množstvo detailov, ktoré postupne do seba krásne zapadajú, vďaka čomu čitateľ vidí, že dejová línia je skutočne premyslená a vopred naplánovaná. Po jazykovej stránke je príbeh napísaný pomerne jednoducho, no i užšia slovná zásoba a mnohokrát aj kratšie vety postačujú na úplné vykreslenie situácií. Dialógy pôsobia hodnoverne a rovnako aj Jacobova interpretácia skutočností, s ktorými je konfrontovaný.

Ramson Riggs sa narodil v roku 1979 v americkom Marylande. Hoci mal početné skúsenosti s písaním aj predtým, ako vydal prvú časť série Neobyčajné deti slečny Peregrinovej, celosvetový úspech zožal práve vďaka nej. V súčasnosti sa pripravuje slovenský preklad piateho dielu s názvom Vtáčia konferencia, ktorý by mal vyjsť koncom júla 2022.

Ramson Riggs autor

Ramson Riggs autor

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej odporúčame mladším i starším čitateľom, ktorí sa radi ponoria do príbehu, kde musia použiť svoju fantáziu a predstavivosť. Hlavná postava je v tínedžerskom veku, čo môže spočiatku niekoho zaskočiť či dokonca aj odradiť, no tento fakt, myslíme, nijako nevplýva na dejovú líniu a po menšom vyladení detailov by ho pokojne mohla nahradiť dospelá postava, a predsa by príbeh zostal nezmenený. Ak obľubujete knihy, v ktorých sa mieša tajomná atmosféra s množstvom doposiaľ nevídaných prvkov, táto Domov pre neobyčajné deti stojí za prečítanie. Kniha je navyše omnoho lepšia ako film.

• pre mladších aj dospelých čitateľov
  • pre milovníkov príbehov s fantasy prvkami
  • ak hľadáte napínavú rozprávku pre dospelých
  • ak ste videli film a chcete sa naplno ponoriť do príbehu

• originálny a jedinečný príbeh, ktorý upúta
  • premyslená dejová línia
  • dobrodružné čítanie s fantasy prvkami
  • v knihe sa nachádzajú fotografie, ktoré dotvárajú atmosféru

• trochu trvá, kým sa dej rozbehne a čitateľ sa naplno ponorí do príbehu

Séria: Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej – knihy

Cena: od 9,30 €

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej 1

Hrozivá rodinná tragédia privedie šestnásťročného Jacoba na odľahlý ostrov pri pobreží Wallesu, kde objaví ruiny niekdajšieho sirotinca. Pri skúmaní opustených zákutí Jacob zistí, že deti slečny Peregrinovej, ktoré tam kedysi žili, boli nielen neobyčajné, ale mohli byť aj veľmi nebezpečné a ich odlúčenosť na opustenom ostrove nebola náhodná….čítať viac

Cena: od 14,72 €

Neobyčajné deti slečny Peregrinovej 2: Bezduché mesto

Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej je opustený sirotinec na tajomnom ostrove, v ktorom žili podivní chovanci a diali sa neuveriteľné veci. Hlavný hrdina a rozprávač Jacob odhalil, že akýmsi zvláštnym spôsobom sú stále nažive a spoločným útekom z ostrova sa pokúšajú zachrániť slečnu Peregrinovú, ktorá prišla o svoju ľudskú podobu….čítať viac

Cena: od 13,01 €

Neobyčajné deti slečny Peregrinovej 3: Knižnica duší

Úžasne silný a nezabudnuteľný príbeh o neobyčajných deťoch slečny Peregrinovej sa v tretej knihe blíži k strhujúcemu rozuzleniu. Šestnásťročný Jacob objaví v sebe novú schopnosť a ponáhľa sa využiť ju na záchranu svojich priateľov uväznených v prísne stráženej pevnosti….čítať viac

Cena: od 16,99 €

Neobyčajné deti slečny Peregrinovej 4: Mapa dní

Jacob sa vracia na Floridu so slečnou Peregrinovou, Emmou a ďalšími neobyčajnými priateľmi. Chlapec, ktorý sa vždy považoval za vydedenca, má pomôcť neobyčajným čo najnenápadnejšie splynúť s obyčajnými. Neboli by to však neobyčajní, keby nenatrafili na zvláštnu stopu, ktorá ich privedie k Jacobovmu starému otcovi Abeovi…čítať viac

Cena: od 14,39 €

Neobyčajné deti slečny Peregrinovej 5: Vtáčia konferencia

Jacoba poverili dôležitou úlohou – dopraviť najnovšiu členku rodiny Neobyčajných Noor Pradeshovú do bezpečia, ktoré jej môže poskytnúť len tajomná V. Noor sa týka prastaré proroctvo, ktoré predpovedá krvavú apokalypsu. Zachráň Noor a zachrániš budúcnosť Neobyčajných!…čítať viac