Knižná recenzia: Floriovci (Nekorunovaní králi Sicílie)

• Vydavateľstvo: Metafora
  • Recenzent knihu čítal: 7 hodín
  • Počet strán: 400
  • ISBN: 9788080901653
  • Originálny názov: I leoni di Sicilia – La saga dei Florio

Viac ako sto rokov na 400 stranách…

Strhujúce rozprávanie o nekorunovaných kráľoch Sicílie sleduje tri generácie známej talianskej dynastie Floriovcov od ich skromných začiatkov, cez budovanie obchodného impéria až na vrchol prísnej hierarchie uzavretej sicílskej spoločnosti.

Keď sa v Bagnare opäť objaví ničivé zemetrasenie, Paolo a Ignazio Floriovci odchádzajú žiť do Palerma, kde si otvoria malý obchod s korením. Napriek protestom Ignaziovej manželky Guiseppiny začínajú úplne odznova v konkurenčnom prostredí, ktoré ich vníma ako cudzincov a prišelcov. Po predčasnej smrti Ignazia sa do tajov podnikania zaúča jeho syn Vincenzo a za ten čas sa malý ošarpaný obchod premenil na niečo, čo Floriovcov v spoločenskom rebríčku mierne pozdvihlo. Stále sa však potýkajú nielen so spoločenskými problémami, ale aj komplikáciami, ktoré im vtedajšia doba prináša. A pomedzi to čelia niečomu, pred čím sa nedá uniknúť – pred vlastnými strachmi a pocitmi, ktoré je občas poriadne ťažké definovať a pochopiť.

„Už nemôžeš patriť len sám sebe. Práve tieto slová mu zaplavujú myseľ, keď kráča so sklonenou hlavou s rukami vo vreckách. Slová ťažké ako kamene. Nemôže zo seba striasť pocit viny. Je to tak: jeho ujo sa tej práci oddal a urobil to pre neho a jeho matku. Cíti, že sa dusí, je ako zviera v klietke. Nikdy si tak veľmi neuvedomoval, že patrí do nejakej rodiny, než v tej chvíli.“Auci Stefania

Dej je pomerne rozvláčny a ak očakávate prekvapivé zvraty, ktoré by vás na každej druhej stránke ohurovali, nebude sa vám čítanie páčiť. V skutočnosti kniha svojou anotáciou vôbec neklame – naozaj zachytáva životy niekoľkých generácií Floriovcov, a preto príbeh pozostáva z rozhovorov, vnútorných monológov, viac či menej všedných situácií a pasáží, ktoré odhaľujú myslenie, charaktery a emócie hlavných postáv.

Na druhej strane knihu najviac ocenia tí, ktorí sa v čítanie nikam neženú a vedia oceniť aj také príbehy, v ktorých viac ako akcia vynikajú iné prvky. Prvý diel série Floriovcov naozaj vierohodne a autenticky vykresľuje vtedajší spôsob života a opierajúc sa o historické fakty pôsobí ako dokonalý sprievodca po období, ktoré kniha zachytáva. Občianska nespokojnosť, epidémie, vizionárske myslenie tých, ktorí chcú niečo dosiahnuť – to všetko sú elementy ruka v ruke spoločne dotvárajúce komplexný a ucelený obraz doby, pre ktorej pochopenie súčasnému čitateľovi nič nechýba.

Napriek tomu, že príbeh primárne zachytáva cieľavedomosť v podnikaní hlavných postáv, možno v ňom nájsť pomerne dosť úryvkov, ktoré čitateľa chytia za srdce. Smrť blízkeho človeka, vzťah, v ktorom žena nemá žiadne slovo, bezmocná odovzdanosť životu v kontraste s dravosťou, ktorá bola vtedajšom storočí viac ako úctyhodná – aj tieto dôveryhodne zachytené momenty v sebe nesú melanchóliu a smútok.

Floriovci – Nekorunovaní králi Sicílie je vskutku zvláštna kniha. Napriek tomu, že nie každý čitateľ sa do nej na 100% ponorí a bude s pôžitkom vnímať každú jej stranu, predsa len v nej nájde isté ťažko špecifikovateľné čaro, ktoré mu nedovolí odložiť knihu nedočítanú a viac sa k nej nevrátiť. Je dosť možné, že práve táto kniha sa pridá k tým, ktoré vám budú niekoľko mesiacov stáť na nočnom stolíku, no i tak sa k nej raz za čas vrátite. A dočítanie posledných strán je kapitolou samo osobe – budete cítiť úľavu, že to máte už konečne za sebou, no rovnako vám bude za týmto príbehom trochu smutno, hoci pre vás niektoré stránky mohli predstavovať poriadne trápenie.

• pre trpezlivých čitateľov, ktorí si vedia vychutnať atmosféru príbehu
  • pre všetky vekové kategórie

• zaujímavý široko rozvetvený príbeh
  • ideálne čítanie na dlhé večery
  • príbeh zachytáva životy niekoľkých generácií
  • brilantné autentické podanie historických faktov a okolností vtedajšej doby
  • dôveryhodné zobrazenie emócií hlavných postáv
  • autorka má cit pre detail, ktorý najviac zúročí v bežných okamihoch

• dej má miestami pomalší spád
  • po čase pôsobí kniha monotónne

• Guiseppina, Ignazio
    • Vincenzo, Paolo
  • Obdobie: 19. až 20. storočie
  • Témy: Taliansko, Sicília, história, podnikanie, obchod, generácie, rodina
  • Séria: Sága rodu Floriovcov
  • Časť: 1

Stefania Auci (narodená 21. novembra 1974 v Trapani) je talianska spisovateľka a špeciálna pedagogička. Je autorkou historických, romantických, hororových  a fantasy románov. Po absolvovaní strednej školy v Trapani študovala právo v Palerme. Krátko pracovala v advokátskej kancelárii. V súčasnosti pracuje ako špeciálna pedagogička v Palerme a venuje sa literárnej tvorbe. Dlhodobo píše pre rôzne literárne blogy a internetové publikácie. V roku 2010 vyšla kniha jej troch poviedok pod anglickým názvom Hidden in the Dark. O rok neskôr vydala román Fiore do Scozia, v roku 2012 román La Rosa Bianca a v roku 2015 vyšiel román Florencia. V roku 2019 vyšiel jej román I leoni di Sicilia (Sicílske levy) v rámci série La Saga del Florio. Román sa stal bestsellerom a v tom istom roku získal Cenu Corrada Alvara za beletriu. Táto cena je súčasťou národnej ceny Rhegium Julia. V roku 2021 vydala pokračovanie románu L’iverno dei leoni (Levy na slnku), za ktoré v roku 2022 získala cenu Bancarella.

Auci Stefania autorka

Auci Stefania autorka

Floriovci (Nekorunovaní králi Sicílie) – Auci Stefania - cena

Floriovci – Nekorunovaní králi Sicílie

Strhujúce rozprávanie o nekorunovaných kráľoch Sicílie sleduje tri generácie známej talianskej dynastie Floriovcov od ich skromných začiatkov, cez budovanie obchodného impéria až na vrchol prísnej hierarchie uzavretej sicílskej spoločnosti. Paolo a Ignazio Floriovci odchádzajú po ničivom zemetrasení z Bagnary do Palerma s túžbou uskutočniť svoj sen o lepšom živote…čítať viac

...