Jedz, modli sa a miluj 2. vydanie Elizabeth Gilbert - knižná recenzia ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Jedz, modli sa a miluj

Autor: Elizabeth Gilbert

• Vydavateľstvo: Tatran
  • Počet strán: 296
  • Rok vydania: 2010

Zbaliť sa odísť je občas nesmierne lákavá predstava…

Hoci robíme možné i nemožné, nie vždy život plynie podľa našich predstáv. Stretávame sa s ľuďmi, ktorých konanie nemôžeme ovplyvniť, čelíme situáciám, o ktoré sme vonkoncom nestáli. Ako sa vyrovnať so sklamaním, zlyhaniami a pocitom, že sme pravdepodobne niekde pochybili?

Jedz, modli sa a miluj predstavuje rozprávanie mladej ženy, ktorý sa cestovaním snaží vyliečiť škody, ktoré na nej napáchalo rozvodové konanie. Možno tu spozorovať mnoho fáz, ktorými jej vnútro prechádza – pocit viny, strach, rešpekt pred novou životnou etapou a neustále analyzovanie skutočnosti, kde sa stala chyba vedúca k veľkému tresku v podobe rozpadu vzťahu. Elizabeth tak poslucháča zavedie do troch krajín – Talianska, Indie a Bali. V každom z týchto miest objaví niečo nové, je konfrontovaná s novými podnetmi, ktoré je potrebné zvážiť či prehodnotiť. A medzitým ochutnáva nové jedlá, stretáva neznámych ľudí, pozoruje dianie okolo seba. Vráti sa domov? Ak áno, aké emócie si pribalí do batožiny?

„O pár týždňov bývam v Taliansku. Nechala som prácu, vyrovnala sa s exmanželom, zaplatila právne poplatky, vzdala sa domu, bytu, všetok majetok, čo mi zostal, som si uložila u sestry a zbalila som si dva kufre. Môj veľký rok sa začal. A teraz som si to mohla dovoliť, lebo sa stal šokujúci zázrak: môj vydavateľ kúpil knihu, v ktorej napíšem o svojich cestách. Nakoniec sa stalo to, čo predpovedal indonézsky šaman. Prídem o všetky svoje peniaze, ale hneď ich zasa získam – alebo budem mať aspoň toľko, aby som si mohla kúpiť rok života.“Elizabeth Gilbert
...

Asi nebude na škodu, ak podotkneme, že kniha nedokáže zastúpiť turistického sprievodcu v beletrizovanej verzii (hoci u nás tieto očakávania neboli, možno sa nájde čitateľ, ktorý si bude želať dobrodružný príbeh plný farbistých opisov prostredia a faktografických údajov). Ak ste niektorú z krajín navštívili, s mnohými skutočnosťami sa stotožníte, no podvedome budete očakávať, že Elizabeth zablúdi na miesto, ktoré ste si v danej krajine obľúbili. Šanca, že sa tak stane, je veľmi malá, no napriek tomu autorka vedela podať publiku obraz jej cestovateľských destinácií, a to vskutku nenapodobiteľným spôsobom. Sústreďuje sa skôr na mentalitu národov a často sa zmieňuje aj o gastronómii.

Kniha je rozdelená na tri časti, v ktorých úlohu míľnikov zohrávajú práve tri krajiny, kam sa Elizabeth vydá. Omnoho zaujímavejšie je však rozdelenie na kapitoly – autorka sa inšpirovala indickým ružencom džapa mala a každá kapitola predstavuje jednu jeho korálku.

Ak by sa mal vypichnúť jeden prvok, ktorý v knihe rezonuje najviac, bola by to zmes pocitov. V slovách totiž možno nájsť úplne všetko – pokoru, skromnosť, očakávanie, ľútosť, vnútorný zmätok, smútok, strach, nadhľad aj depresívne chvíľky. Práve depresia zapôsobí na poslucháča najvýraznejšie, Elizabeth sa jej počas svojich ciest nedokáže striasť a zabuchnúť pred ňou dvere. Vnútorné mátohy na ňu čakajú aj na miestach, na ktorých by to nečakala – veď predsa bola ďaleko od jej spúšťačov a faktorov, ktoré jej vnútorných démonov dokázali privolať.

„S meditáciou mám veľa problémov a jedným z nich je to, že mantra, ktorú mi pridelili – Om Namah Šivaja – mi akosi nepasuje do hlavy. Páči sa mi jej zvuk, páči sa mi jej význam, ale nevie ma preniesť do meditácie. Dva roky to skúšam a nedarí sa mi to. Keď opakujem Om Namah Šivaja, uviazne mi to v hrdle, zviera mi hrudník a celkom znervózniem.“

Elizabeth Gilbert

Z času na čas autorkino rozprávanie dokáže u čitateľa vyvolať úsmev, za ktorým stojí buď autorkin svojský postreh, alebo príhody, ktoré sa na hlavnú postavu počas cestovania nalepia. Humor, z ktorého by čitateľov rozboleli bruchá tu však nemožno nájsť, no, pravdupovediac, do textu by ani veľmi nezapasoval.

Elizabeth Gilbert pochádza z amerického štátu Connecticut, kde sa v roku 1969 narodila v mestečku Waterbury. Vyštudovala politológiu, pracovala ako kuchárka, čašníčka aj novinárka. Debutovala zbierkou poviedok Pilgrims, avšak svetového uznania sa jej dostalo práve vďaka knihe jej osobných memoárov Jedz, modli sa a miluj. V roku 2010 sa stala predlohou pre rovnomenný film, v ktorom si hlavnú úlohu zohrala Julia Roberts. Medzi jej ďalšie diela patria Podstata všetkých vecí, Mesto dievčat či Veľké kúzlo.

Elizabeth Gilbert autorka

Elizabeth Gilbert autorka

Jedz, modli sa miluj je jemná, citlivá a unikátna kniha, ktorej je nesmierne obtiažne určiť cieľovku. Príbeh zapôsobí na voľnomyšlienkárov, rovnako však aj na ľudí, ktorí sa tvárou v tvár stretli s depresiou. Potešia sa jej cestovatelia, ako aj ľudia, ktorí nemajú čas zbaliť si kufre a odletieť do ďaleka. A v neposlednom rade jej prídu na chuť i tí, čo chcú vstrebávať dejovo nenáročný, no pocitovo hodnotný príbeh. Vrelo odporúčame aj audioverziu tohto príbehu, ktorý v českom jazyku nahovorili Kristína Kocianová.

• ak radi čítate emotívne príbehy, ktoré vám odhalia dušu a myšlienky hlavnej hrdinky
  • pre každého, kto zápasí s vlastnými pocitmi
  • pre milovníkov oddychových, no napriek tomu nie prvoplánových príbehov
  • pre každého, kto má pocit, že potrebuje nájsť sám seba

• ľahučko plynúci dej, ktorý sa nikam neponáhľa
  • krásne zobrazenie pocitov a citového rozpoloženia hlavnej postavy
  • autentické a úprimné rozprávanie
  • kniha čitateľovi sprostredkuje rôznorodé emócie a zážitky

• ak očakávate napätie a neustálu akciu, bude pre vás ťažšie prehrýzť sa knihou až do konca

Odporúčané knihy od autorky Elizabeth Gilbert

Podstata všetkých vecí Elizabeth Gilbert cena

Cena: od 14,70 €

Podstata všetkých vecí

Román Podstata všetkých vecí sa začína koncom 18. storočia a rozpráva strhujúci príbeh o čase, keď ľudstvo stálo na prahu takmer všetkých dôležitých objavov a človek si začal podmaňovať svet. Bystrá Alma Whittakerová je dcérou charizmatického obchodníka s rastlinami. Zatiaľ čo vďaka štúdiu a záujmu o botaniku čoraz hlbšie preniká do záhad evolúcie, muž, ktorého ľúbi, ju zoznamuje s iným svetom – s duchovným kráľovstvom zázrakov. Oboch však spája úsilie pochopiť svet okolo seba a podstatu celého bytia…..čítať viac

Mesto dievčat Gilbert Elizabeth cena

Cena: od 16,10 €

Mesto dievčat

Keď devätnásťročnú Vivian Morrisovú vyhodia z Vassarovej univerzity za slabý výkon v prvom ročníku, zámožní rodičia ju pošlú na Manhattan k tete Peggy, majiteľke spustnutého divadla Lily Playhouse. Vivian sa u tety zoznámi so svetom nekonvenčných a charizmatických ľudí, od revuálnych tanečníc, ktoré snívajú iba o zábave, až po sexi herca či prestížnu herečku. Dievča sa však dopustí chyby, ktorá vyvolá profesionálny škandál a obráti jej krásny nový svet naruby…čítať viac

Veľké kúzlo Elizabeth Gilbert cena

Cena: od 10,36 €

Veľké kúzlo

Gilbertová sa rozhodla napísať knihu o vzťahu k umeniu a o túžbe žiť tvorivý život. S čitateľmi sa delí o svoj jedinečný pohľad na inšpiráciu. Empaticky a nadšene ponúka odhalenia tajomstva kreativity. Chce, aby ľudia kŕmili svoju zvedavosť a nasledovali jej stopy. Ukazuje nám, ako tvoriť s láskou, nevzdávať sa a čeliť svojim najväčším strachom. Zaoberá sa otázkami postojov, cieľov a zvykov, ktoré by sme si mali osvojiť, aby sme mohli žiť tvorivo. Na rozhraní duchovna a radostného pragmatizmu nás Elizabeth Gilbert vyzýva, aby sme vo svojich vnútrach našli naše skryté poklady…čítať viac