Knižná recenzia: Kaviareň v Kodani

Autor: Julie Caplin

• Vydavateľstvo: Grada
  • Recenzent knihu čítal: 4 hodín
  • Počet strán: 352
  • ISBN: 9788080900946

Skutočne nás to, kam sa ponáhľame, urobí šťastnými?

Občas nežijeme tak, ako by sme chceli. Občas po niečom túžime, pričom vôbec nevieme zadefinovať, prečo to vlastne chceme. Občas sa bojíme niečo zmeniť, pretože začínať od začiatku sa nám od istého veku veľmi nechce. A občas strácame roky života nevediac, čo s tým… Možno je odpoveďou táto kniha, ktorá navonok vyzerá len ako ďalší ženský román, akých máme na pulte kníhkupectiev už stovky.

Katie Sinclairová túži po povýšení v PR agentúre, kde už nejaký ten čas pracuje. Keď príde deň D, kedy je táto udalosť na spadnutie, zistí, že jej nápad, do ktorého vkladala toľké nádeje a ktorý mal predstavovať pomyselný stupienok k jej povýšeniu, si uchmatol pre seba jej priateľ. Predstavil ho ako vlastnú ideu, vďaka čomu povýšili jeho. Katie sa tak trochu rúca svet, pretože stráca lásku a na svojej kariére si poriadne zakladá. Nielen pre dobrý pocit, no takisto potrebuje živiť aj svoju rodinu – bratov, ktorí sa vo svete trochu strácajú, a otca, čo sa po smrti jej matky stále nedal dokopy.

„Riaditeľ Ed preberal jednu vec za druhou. Napäto som čakal. ,A ďalej by som vám rád oznámil jedno nové povýšenie.´ Trochu som sa vystrela, rozplietla si nohy a pokúsila sa tváriť pokorne a zároveň zaslúžilo. Už je to tu. ,Bol by som rád, keby sme všetci spoločne pogratulovali Joshovi Delaynemu k jeho povýšeniu na pozíciu senior account directora.´“Julie Caplin
...

Onedlho ju však agentúra postaví pred poriadnu výzvu – má sa postarať o PR obchodného domu v Londýne, ktorého majiteľ pochádza z Dánska a doteraz pre nespokojnosť s ich službami rozviazal spoluprácu s množstvom agentúr v Anglicku. Súčasťou prípravy je aj cesta do Dánska, počas ktorej má Katie nasať atmosféru tejto krajiny a pochopiť, v čom spočíva koncept hygge – dánskeho životného štýlu, ktorý sa odráža nielen v interiérovom dizajne, ale aj v myslení Dánov. Keď sa spolu s piatimi svojskými a neprispôsobivými novinármi vydáva na cestu, netuší, že jej tento výlet nielen zmení kariéru, ale aj celý život.

Dej sa začína takpovediac ihneď – už od prvej strane je čitateľ ponorený do príbehu a sleduje Katino sklamanie z nepovýšenia. Kedže nie je na začatku unudený žiadnymi zbytočnými opismi a úvodnými frázami, má to za následok, že sa rýchlo vžije s postavami a prehlbuje sa jeho očakávanie, čo nastane ďalej. Tento pocit pretrváva počas čítania celej knihy – jednoducho chcete vedieť, ako to bude ďalej, a to i v prípadoch, kedy sa dej stáva trochu predvídateľným.

kaviaren v kodani kniha recenzia

Práve predvídateľnosť deja je jedným z mála negatív, ktoré sa dajú knihe vytknúť. Odhliadnuc od iných prvkov, romantická zápletka nepatrí medzi tie najvycibrenejšie. Ak patríte medzi čitateľov, ktorí si s romantickými knihami veľmi netykajú a preferujete skôr napätie, z hlavnej ľúbostnej zápletky budete trochu sklamaní. Priemerného čitateľa ženských románov však romantická časť príbehu dozaista uspokojí.

„Nemohla som zaspať. V duchu som si stále prehrávala krásne detaily toho dňa. Ako sme sa smiali v kuchyni vo Varme. Bozkávali sa v Tivoli. Rozprávali sa pri niekoľkých koktailoch. Vracali sa do hotela na trochu neistých nohách. Benova ruka v mojej. Zdržanlivý bozk na dobrú noc pred výťahom. Pohľad ponad plece, keď som prechádzala po chodbe. Jeho oči, keď som sa pobrala do izby.“Julie Caplin

Avšak romantická dejová línia je popretkávaná množstvom iných elementov, ktoré robia knihu pútavou – dusno v Katienej práci, jej strach z nenaplnenia všetkých ambícií a mikropríbehy postáv, ktoré spolu s Katie odleteli do Dánska. Okrem toho autorka celkom šikovne a nenútene zakomponovala do príbehu atmosféru Dánska a opisy dánskeho prostredia. V tomto prípade nejde o prvoplánové vyobrazenie miest, no autorka tieto pasáže prirodzene stmelila s príbehom – na základe niekoľkých situácií demonštruje princíp umenia hygge a spôsob myslenia dánskeho obyvateľstva.

Príbeh nenúteným spôsobom poháňa čitateľa k tomu, aby sa zamyslel nad vlastným životom a nad tým, kam smeruje. Záverečné kapitoly doslova nabádajú k zmenám, na ktoré čitateľ predtým nenašiel odvahu. Kaviareň v Kodani teda v čitateľovi zanecháva viac ako len dojmy z jedného romantického príbehu, vďaka čomu sa od iných kníh, ktoré zapadajú do oddychových ľúbostných románov nemálo líši.

Julie Caplin kniha

Anglická autorka Julie Caplin už odmalička vedela, že bude písať knihy. Hoci ju primárne zamestnáva PR, na knižný trh priniesla sériu Romantické úteky. V slovenčine okrem Kaviarni v Kodani vyšli aj ďalšie tituly: Pekáreň v Brooklyne, Cukráreň v Paríži, Hotelík na Islande a Pláž v Chorvátsku. Každý z dielov zachytáva osud inej postavy, ktorá sa objavila už v prvej časti – ide o novinárov, ktorí spolu s Katie vycestovali na služobku do Dánska. Aj napriek tomu však nie je potrebné prečítať jednotlivé postupne.

julie caplin knihy

Julie Caplin - autorka

Žiť je umenie a táto kniha to dokáže čitateľovi pripomenúť. Je zvláštne, že príbeh vie upútať aj človeka, ktorý bežne podobný žáner nečíta. Plynulý dej, ktorý sa nikam neponáhľa, niekoľko ľudských osudov, ktoré čitateľovi nie sú vzdialené, autentické opisy, poznávanie Dánska a hygge – to všetko sú atribúty, ktoré robia knihu „čtivou“ a ťažko odložiteľnou. Hoci možno príbehu vytknúť prvoplánovú zápletku, predvídateľné situácie a klišé romantiku, stále je Kaviareň v Kodani jednou z tých lepších kníh v žánri ženskej oddychovej literatúry. Po dočítaní v človeku zanechá nielen túžbu vycestovať, ale aj prečítať ďalšie časti z tejto série.

• ak hľadáte trochu netradičnú romantiku
  • pre každého, kto hľadá knižnú oddychovku, hoci mu tento žáner nie je blízky
  • ak si chcete vziať na dovolenku ľahký a nenáročný príbeh, ktorý sa rýchlo číta

• dej sa začína ihneď, na úvod čitateľa nečakajú žiadne omáčky
  • sympatická hlavná postava
  • kniha sa číta rýchlo a ľahko
  • oddychové čítanie
  • vierohodné opisy prostredia prirodzene vsunuté do deja
  • pekná hlavná myšlienka

• pomerne predvídateľný dej a prvoplánové situácie

Knihy od autorky Julie Caplin

Pekáreň v Brooklyne Julie Caplinová cena

Cena: od 13,31 €

Pekáreň v Brooklyne

Pohodlne sa usaďte na svojom obľúbenom gauči a užite si neopakovateľné chvíle pohody pri voňavej kávičke a chutnom koláčiku. Pekáreň v Brooklyne vás unesie na dobrodružný výlet do mesta, ktoré nikdy nespí. Nechajte sa strhnúť romantikou a príbehom plným voňavej kávy…..čítať viac

Cukráreň v Paríži Julie Caplinová cena

Cena: od 14,17 €

Cukráreň v Paríži

Nina je mladá a pekná, no v živote trochu stratená. Po tridsiatke ešte stále pracuje ako servírka a veľmi ju to frustruje. Jej veľká rodina je navyše rozhodnutá chrániť ju pred všetkými nástrahami života. Jedného dňa však Nina urobí rázny krok a odíde…čítať viac

Pláž v Chorvatsku Julie Caplinová cena

Cena: od 13,78 €

Pláž v Chorvatsku

Pripravte si chutný letný drink, usaďte sa v tieni či na slniečku a vyberte sa s hlavnou hrdinkou Maddie na plavbu po Jadranskom mori. Čaká na vás príbeh plný chutí, vôní a tej pravej lásky, vďaka ktorému pochopíte, že partner, ktorého ste si vysnívali…..čítať viac

Hotelík na Islande Julie Caplinovácena

Cena: od 13,78 €

Hotelík na Islande

Keď ambiciózna Lucy príde o prestížnu prácu a je nútená prijať pozíciu manažérky malého útulného hotelíka Polárna žiara na Islande, netuší, že ju tam čaká veľké dobrodružstvo, kúzelná polárna žiara, mrazivá zima, horúce pramene a poriadne horúca láska….čítať viac

Aktualizované: 26. 10. 2023