Jack Shakespearow/22. júla 2022/Knižné recenzie/5 min. čítania

Končí sa to nami Ostali by ste s milovaným človekom, ak vám ublížil? Colleen Hoover recenzia

Končí sa to nami, Colleen Hoover - recenzia ©vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Končí sa to nami

Autor: Colleen Hoover

• Počet strán: 320

Kedy nastal čas ukončiť lásku, ktorá nám ubližuje?

Často si kladieme otázku, prečo sú ľudia ochotní zostávať v toxickom vzťahu. Prečo tolerujú aj také správanie, ktoré si nezaslúžia, a prečo si zvolia život v strachu po boku niekoho, koho náruč pripomína väzenie? Je to skutočne len na ich rozhodnutí? Kde sa tento sebazničujúci proces začína a kde ho možno ukončiť? Odpovede na tieto otázky, ktoré sú zabalené v dramaticko-romantickom príbehu, prináša Colleen Hoover.

Lilly Bloomová sa po smrti svojho otca ocitá na streche bostonského domu odhodlaná uzavrieť v sebe hneď viacero vecí – jej detstvo, ktoré otec nepríjemne poznačil, a aj jeho pohreb, na ktorom bola viac ako úprimná. Práve na tomto mieste, kde zo seba pôvodne chcela sňať ťažké balvany, stretáva lekára Ryla, ktorý ju po tomto večery nemôže dostať z hlavy, hoci sa zaprisahal, že na vzťahy momentálne nemá čas a bude sa venovať len kariére. Okolnosti však zabezpečia, že sa ich cesty pravidelne križujú a obaja sa tak vrhajú do vzťahu, v ktorom skutočne nič nie je isté.

Jeden aj druhý majú totiž za sebou minulosť, ktorá na nich zanechala následky. Niekoľko kapitol zobrazuje Lillyno detstvo a dospievanie – ako tínedžerka sa nemala komu vyspovedať, a tak písala listy známej moderátorke svojej obľúbenej americkej talkshow Ellen DeGeneresovej. V nich čitateľ nájde nielen to, ako vnímala násilnícku povahu otca, ale aj jej city k prvému chlapcovi, do ktorého sa kedy zaľúbila. Atlas, mladý muž, ktorý nikdy nemal skutočný domov, však kedysi odišiel do Bostonu, kde v súčasnosti býva aj Lilly. A práve jeho postava zamieša karty v láske medzi Lilly a Rylom.

„Utrela si oči servítkou a pokračovala: ,Každý útok ti posunie hranicu. Vždy keď sa rozhodneš ostať, po ďalšom útoku bude oveľa ťažšie odísť. Napokon úplne zabudneš na hranicu, len ti napadne: Už som vydržala päť rokov. Tak čo o päť viac?´“Colleen Hoover

Hoci anotácia knihy navodzuje dojem, že pôjde o romantický príbeh s dramatickou zápletkou, čitateľ bude už v prvej polovici príbehu príjemne prekvapený. V knihe totiž nájde množstvo prvkov, ktoré z nej robia niečo viac ako len romantiku s dramatickým priebehom. Pohľad do duše hlavnej postavy z pozície minulosti i súčasnosti, vedľajšie charaktery, na ktoré ich vlastné detstvo vrhlo nepekný tieň, a autentické zobrazenie pocitov, ktoré na publikum nevytvára žiaden nátlak – to všetko sú momenty a elementy, ktoré knihu v rámci jej žánru vyzdvihujú nahor.

Končí sa to nami je jednou z najlepších kníh, ktorá nevtieravo, citlivo a pritom tak do hĺbky zobrazuje tematiku domáceho násilia. V knihe nie sú prítomné len opisy niekoľkých scén, v ktorých sa násilie odohráva, no rovnako autorka vykresľuje aj to, aké má domáce násilie dopad na človeka, ktorý ho práve prežíva, prípadne bol jeho svedkom v detstve. Hlavná postava bola násilím konfrontovaná hneď dvakrát – ako dieťa a ako dospelá žena odhodlaná vytvoriť si s mužom svojho života bezpečné útočisko. Pre čitateľa je viac ako zaujímavé pozorovať, ako sa postoj jednej a tej istej osoby zmení, ak sa niečo, čo predtým odsudzovala, stalo zrazu súčasťou jej života.

„Prudko som zavrela oči. Odpor k nemu, čo sa mi usadil v srdci, neznamenal, že už nič necítim. To, že človeku niekto ublíži, ešte neznamená, že ho jednoducho prestane ľúbiť. Najväčšmi nezraňujú ľudské činy, ale láska. Ak by činu nepredchádzala láska, bolesť by sa znášala ľahšie.“Colleen Hoover

Čitateľ tak zistí, aké ľahké je vkĺznuť do vzťahu, v ktorom niečo nie je v poriadku, ako rýchlo začne obeť agresora ospravedlňovať, bagatelizovať jeho konanie a čakať na zázrak, ktorý by jeho násilnícke správanie zo vzťahu vymazalo. V závere príbehu je krásna pointa, ktorá každému, kto sa sa v roli obete domáceho násilia ocitol, dodáva silu tento začarovaný kruh pretnúť.

...

Colleen Hoover sa narodila v roku 1979 v americkom štáte Texas. Svoj prvý román uviedla na trh v roku 2012 a okamžite sa stal bestsellerom. Jej tvorbu možno zaradiť do žánrov romantickej literatúry a young adult fiction. Medzi jej najznámejšie knihy patria Odvrátená tvár lásky, Beznádejná, Stratená nádej, Verity alebo Život jedna báseň. Titul Končí sa to nami je prvou časťou série s rovnakým názvom. V angličtine už vyšiel aj druhý diel It Starts With Us. Colleen Hoover momentálne žije so svojím manželom a tromi deťmi, pričom sa stále venuje písaniu.

Colleen Hoover autorka

Colleen Hoover autorka

Keď sme sa do knihy pustili, nikdy by nám nenapadlo, že v nej nájdeme niečo viac, ako len jeden príbeh s romanticko-dramatickou zápletkou. Končí sa to nami však príjemne prekvapilo – obsahom, hĺbkou, myšlienkou aj množstvom prvkov, ktoré knihu robia skutočne výnimočnou. Ide o oddychový príbeh s pridanou hodnotou, ktorý sa rozhodne oplatí prečítať.

• pre všetky ženy, ktoré sa potýkajú s otázkou, či v sebe nájdu dostatok silu odpútať sa od toxického partnera
  • ak hľadáte výnimočný romantický príbeh
  • ak od ženskej literatúry očakávate viac ako len ľúbostnú zápletku

• citlivé, no pritom veľmi realistické zobrazenie domáceho násilia
  • emotívne čítanie s vypointovaným koncom
  • dej neustále graduje
  • hlavnú postavu čitateľ spoznáva v dvoch časových rovinách
  • veľa pekných myšlienok, ktoré zdôrazňujú dôležitosť sebalásky
  • postavy majú dušu, nie sú to len bezduché charaktery plávajúce dejom
  • rýchle a pútavé čítanie
  • najcitlivejšia a najosobnejšia kniha od Colleen Hoover

Odporúčané knihy od autorky Colleen Hooverová

Layla Hoover Colleen cena

Cena: od 15,24 €

Layla

Ani smrť nepremôže skutočnú lásku. Keď sa Leeds stretne s Laylou, je to láska na prvý pohľad. Až do jedného osudného dňa, keď na Laylu zaútočí Leedsova bývalá priateľka a postrelí ju. Layla v nemocnici bojuje o život. Po týždňoch sa fyzicky zotaví, ale psychická trauma ju veľmi zmenila, už to nie je tá bezstarostná žena, do ktorej sa zamiloval. Aby vrátil ich vzťah do starých koľají, vezme Leeds Laylu do penziónu, kde sa zoznámili. No len čo tam dorazia, Laylino správanie sa stáva čoraz bizarnejším…čítať viac

Všetky tvoje prednosti Colleen Hooverová cena

Cena: od 11,39 €

Všetky tvoje prednosti

Mladá spisovatelka Lowen Ashleighová se právě ocitla ve finanční tísni. Rozhodne se proto přijmout nabídku, které by se za normálních okolností vyhnula. Najme si ji manžel bestsellerové spisovatelky Verity Crawfordové, aby za jeho ženu dokončila veleúspěšnou knižní sérii. Ta se totiž po tragické nehodě nemůže práci věnovat a fanoušci už začínají být netrpěliví…čítať viac