Knižná recenzia: Lekárniková dcéra

Autorka: Julie Klassen

• Vydavateľstvo: i527.net
  • Počet strán: 432
  • ISBN: 9788082490551
  • Originálny názov: The Apothecarys Daughter

Príbeh, v ktorom rozhodne nejde iba o lásku…

Lilly Haswellová žije so svojím otcom a bratom v dome, kde je i otcova lekáreň. Už odmalička má k tomuto remeslu blízko – namiešať masti vie lepšie ako otcov učeň Francis a recepty na liečivá či sirupy sype z rukáva. Okrem zahmlenej a neistej budúcnosti Lilly trápi aj jej matka, ktorá pred rokmi doslova bez slova odišla od rodiny a viac sa nikomu neozvala.

Keď k nim na návštevu prichádzajú teta a strýko z Londýna s nečakanou ponukou, Lilly má spočiatku výčitky svedomia, že nad ich návrhom premýšľa. Napokon však privolí – teta so strýkom sa chcú stať jej poručníkmi a postarať sa o to, aby si v Londýne doplnila vzdelanie a našla si manžela.

Odchádza k nim žiť a ocitá sa vo váženej spoločnosti, pred ktorou však musí tajiť svoj pôvod. Skutočnosť, že je dcérou lekárnika, ktorá mu celý život pomáhala, by jej na atraktivite a spoločenskom uznaní veľmi nepridala. V Londýne však vďaka náhodám nachádza aj to, v čo už ani nedúfala – miniatúrne kúsky skladačky o tajomstvách jej matky. Dozvie sa raz, kam mama odišla a aký mala dôvod? Zvládne jej otec starostlivosť o zaostalejšieho brata sám? A aký je osud ich lekárne, ktorá v ich mestečku musí čeliť nielen konkurencii, ale aj nevraživosti lekára?

„Keď matka zmizla, Lilly najprv cítila spleť rôznych emócií – zmätok, smútok, vinu. Bola si istá, že matkin odchod zapríčinila ona. Ale hlboko v srdci cítila akési zavrhnutiahodné vzrušenie. Niečo sa zmenilo. Vedela, že zmena plodí zmenu a túžila po ďalšej. Hoci ds vrúcne modlila za to, aby sa jej matka vrátila, vedela tiež, že keby neodišla, jej život by plynul úplne rovnako. Navždy by tu bola uväznená, pracovala by v bezvýznamnej lekárni v bezvýznamnej dedine. A Lilly si bola istá, že by jej to nikdy nestačilo.“Julie Klassen

Do knihy vôbec nie je ťažkí sa začítať. Na začiatku nie sú žiadne zbytočné opisy, takpovediac už od prvej vety sa v príbehu „niečo deje“ a čitateľ pozoruje postavu Lilly, ktorá sa stále nezmierila s odchodom jej matky. Veľmi rýchlo prichádza aj presťahovanie sa do Londýna, vďaka čomu je čitateľ opäť konfrontovaný novými postavami, prostredím a zmenami. V druhej polovici knihy sa však dej posúva dopredu o niečo pomalšie. Ak patríte medzi čitateľov, ktorí sa neuspokoja so scénami a dialógmi, ktoré ani po niekoľkých kapitolách nikam nevedú, môže sa stať, že z vás prvotný dobrý dojem, ktorý kniha zanechala, opadne.

Autorka totiž v príbehu načrtla niekoľko rovín a prvkov, ktoré sa v druhej polke hodnú chvíľu nikam neposúvajú. Je ťažké odhadnúť, ktorá z viacerých mužských postáv má o Lilly skutočný záujem a nepriaznivý zdravotný stav otca takisto nemá žiadny vývoj. Či už ide o romantickú líniu príbehu, o osud otcovej lekárne alebo o pátranie po matke, zdá sa, akoby ani jedna z týchto dejových línií nemala dlho žiadne rozuzlenie.

Julie Klassen je americká spisovateľka, ktorá sa zameriava na historickú fikciu a romantické príbehy. Jej knihy sú plné napätia, záhad a lásky.

Narodila sa v Minnesote a vyštudovala anglickú literatúru na St. Olaf College. Po škole pracovala ako knihovníčka a učiteľka angličtiny, ale jej vášeň pre písanie ju viedla k tomu, aby sa venovala spisovateľskej kariére.

Jej prvá kniha, „The Silent Governess“, vyšla v roku 2010 a odvtedy napísala ďalších deväť románov, ktoré sa tešia obrovskej popularite medzi čitateľmi po celom svete. Jej knihy sú preložené do viac ako dvoch desiatok jazykov a získali množstvo ocenení, vrátane CBA Retailers‘ Choice Award a Carol Award.

Julie Klassen autorka

Julie Klassen autorka

Pozitívom Lekárnikovej dcéry však je, že nejde o žiadnu presladenú romantiku. Dokonca je na mieste aj tvrdenie, že romantická zápletka a vzťahový život hlavnej hrdinky nie sú v príbehu prvoradé. Aj z tohto dôvodu je možné odporúčať knihu i tým, ktorým klasické romance nie sú práve po chuti a nemajú radi predvídateľné a mnohokrát i naivné či nereálne zobrazenie lásky. Lekárnikova dcéra vás od týchto dojmov „odbremení“.

Síce nejde o najlepšie dielo od Julie Klassen, no jej fanúšikov kniha určite poteší. Ľahučko plynúci dej, ktorý nie je sústredený iba na hľadanie lásky, pekné vykreslenie dobovej atmosféry a náhľad do vtedajšieho sveta medicíny – to všetko sú prvky, ktoré majú potenciál svoju cieľovú skupinu očariť. Ak ste však od Julie Klassen nikdy nečítali žiadnu knihu, predtým, ako sa pustíte do Lekárnikovej dcéry, vyberte si niektorý z jej starších titulov, napríklad úvodnú časť trilógie Hostines v Ivy Hille.

• pekný a jednoduchý príbeh, v ktorom autorka zobrazuje vtedajšiu dobovú atmosféru
  • čitateľ sa rýchlo ponorí do deja
  • ľahké oddychové čítanie