recenzia na knihu: Mačací kožuch a ťava pri Čínskom múre Dominika Sakmárová

Mačací kožuch a ťava pri Čínskom múre, Dominika Sakmárová - recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Mačací kožuch a ťava pri čínskom múre

Autor: Dominika Sakmárová

• Vydavateľstvo: inspira publishing
  • Počet strán: 256

Kniha, ktorá ukazuje, že v každom kúte sveta je samozrejmosťou niečo iné…

Dokázali by ste žiť v byte, ktorý nemá kuchyňu? Prečo v Taiwane nenájdete štvrté poschodie? A prečo by ste zo zásady mali nechávať cenovky na darčekoch? Aké ťažké je zohnať na Ďalekom východe zemiak? A prečo sa domáci zhrozia, ak im chcete ponúknete makové pirohy? Aj tieto bizarnosti vysvetľuje kniha s ešte podivuhodnejším názvom!

Zbierka mini príhod zobrazuje skúsenosti Dominiky Sakmárovej, ktoré nazbierala na svojom pobyte v Taiwane a v Číne. Dievča z východného Slovenska sa začalo učiť čínsky jazyk a z nášho východu sa presťahovalo ešte na ďalekejší východ, v ktorom nie je nič také, ako sme my Slováci zvyknutí.

Krátke kapitoly zachytávajú jej úsmevné skúsenosti s tamojšími ľuďmi a rozdiely kultúr, ktoré našincovi mnohokrát postavia vlasy dupkom. Kniha je rozdelená do troch sekcií – pobyt v Taiwane, návšteva priateľov z Ďalekého východu na Slovensku a pobyt v Číne. Čitateľ sa tak dozvie nielen zaujímavosti, ktoré ho pobavia, ale získa i ucelený prehľad o tom, ako v tamojších krajinách funguje vzdelávací systém, zdravotníctvo či výchova detí, čo očakávať pri návšteve reštaurácie a aké ťažké je zohnať niektoré produkty v obchodoch.

„Začala som teda prácne študovať jedálne lístky. Vždy som ako prvé vylúčila tie jedlá, ktoré mali v názve znak pre hmyz. Väčšinou to bývali ustrice a krevety, ale – ach, tá zradná čínština – mohol to byť aj med. Alebo had, alebo šváb. Šváby zvyčajne na tanieri neponúkali, ale občas sa tam priplietli. Ako raz ten chudák. … Vyliezol na stôl deduškovi v mojej obľúbenej reštaurácii, práve keď rukami miesil cesto na pirôžky. Duchaprítomne švába pripučil, odhodil a pokračoval v miesení cesta, akoby sa nechumelilo.“Dominika Sakmárová
...

Autorkine zážitky sú v očiach našinca o to cennejšie, pretože sú písané niekým, kto v týchto krajinách skutočne žil, nielen krátko dovolenkoval. Vďaka tomu autorka spoznala krajiny Ďalekého východu so všetkými radosťami aj strasťami, ktoré jej pobyt priniesol. Kniha nie je idealistickým zobrazením daných krajín, no prináša realitu presne takú, aká je, podčiarknutú pohľadom človeka, ktorý je odmalička zvyknutý, že množstvo vecí funguje úplne inak.

„Do ďalekej Ázie som sa vybrala s veľkým nadšením, nebolo to však nadšenie pre typické turistické lákadlá ako Veľký čínsky múr alebo mrakodrap Taipei 101. Moje zážitky nie sú ani zďaleka bombastické, a v podstate ani veľmi cestovateľské. Chcela som len tak normálne žiť a pozorovať, ako žijú bežní ľudia na opačnom konci zemegule. Tie najväčšie dobrodružstvá ma tak čakali v domácnostiach, v rodinách a v zastrčených reštauráciách i nenápadných obchodíkoch.“Dominika Sakmárová

Autorkino rozprávanie je nesmierne úprimné, ľudské a často i vtipné. Každú situáciu opisuje svojsky a vierohodne vykresľuje svoje pocity či atmosféru, ktorá v danom momente panovala. Bizarné rozdiely medzi kultúrami síce čitateľovi sprostredkuje humorne, no stále je z textu cítiť pokoru a rešpekt. Jediným mínusom, ktoré dozaista spozorujú perfekcionisti, je nedostatok kontextu, prípadne chýbajúca chronológia. Občas sa čitateľ v texte zorientuje len s ťažkosťami, a hoci pochopí, čo mu autorka chcela zdeliť, potešil by sa, ak by jednotlivé príhody boli o niečo viac „učesané“.

Dominiku Sakmárovú môžete poznať z Instagramu – na svojom profile dokumentovala zážitky z pobytu na Ďalekom východe a aj dnes, keď opäť býva na milovanom Slovensku, poskytuje svojim followerom rôzne informácie o cudzích kultúrach. Dominika má dve deti, momentálne býva na východe Slovenska a miluje folklór. Mačací kožuch a ťava pri čínskom múre je jej knižným debutom. V súčasnosti je na trhu aj jej druhá kniha Kórejské halušky, ktorá zachytáva zážitky z Južnej Kórey.

Dominka Sakmárová autorka

Dominka Sakmárová autorka

Mačací kožuch a ťava pri čínskom múre je knižka, ktorej kúpou nemáte čo pokaziť. Ide o výnimočnú oddychovku, ktorá nezachytáva jeden súvislý príbeh, a preto si knižku môžete čítať na etapy a vziať si ju so sebou kamkoľvek – do vlaku či na dovolenku. Ideálne oddychové čítanie, ktoré pobaví a číta sa takpovediac úplne samo odporúčame doslova každému, i ľuďom, ktorí nezvyknú tráviť s knižkou v ruke celé hodiny.

• ak hľadáte netradičný cestopis
  • ak chcete nájsť knižku, pri ktorej si oddýchnete a pobavíte sa
  • pre milovníkov cudzích kultúr

• vtipné a ľahké čítanie nielen na dovolenku
  • skvelé vykreslenie rozdielov dvoch kultúr
  • množstvo prekvapujúcich momentov
  • autentické zápisky osoby, ktorá mala možnosť spoznať skutočnú kultúru Ďalekého východu

• k dokonalému čitateľskému pôžitku miestami chýbala akási chronológia alebo hlbší kontext k niektorým udalostiam

Knihy od Domiky Sakmárovej

kniha Kórejské halušky Dominika Sakmárová cena

Cena: od 13,99 €

Kórejské halušky

Dominika si opäť zbalila kufre a vybrala sa ešte o čosi viac východnejšie. Navyše, tentoraz už nie sama, ale spoločne s celou rodinou. Autorkine kroky totiž smerovali (po Taiwane a Číne) do preplnenej Kórey; do krajiny, ktorá musí byť vo všetkom o krok vpred a v ktorej nič nemôže byť len také obyčajné….čítať viac

Cena: od 12,71 €

Mačací kožuch a ťava pri Čínskom múre

Toto je len maličký výňatok z viac ako sedemdesiatich kapitol tejto pozoruhodnej zbierky príhod, zozbieraných počas autorkinho života na Ďalekom východe. Dominika, lokálpatriotka s folklórnym srdcom, si jedného dňa zbalila kufre a z východného Slovenska sa vybrala do východnej Ázie…..čítať viac

Aktualizované: 26. 10. 2023