Knižná recenzia: Mister

• Vydavateľstvo: Baronet
  • Recenzent knihu čítal: 7 hodín
  • Počet strán: 504
  • ISBN: 9788026912255
  • Originálny názov: The Mister

Cesta za láskou môže byť občas poriadne dramatická…

Maxim Trevethick po tragickej smrti svojho brata Kita získava titul a spolu s ním prichádzajú ruka v ruke aj povinnosti – mal by sa usadiť a postarať sa o dediča. Avšak tento životný štýl je na míle vzdialený od toho, ako Maxim žije teraz. Strieda jednu ženu za druhou a na záväzky či manželstvo doteraz ani nepomyslel.

Keď v jeho apartmáne začne upratovať mladé krásne dievča Alessia, čosi sa v ňom pohne. Priťahuje ho viac ako všetky ženy, ktoré doteraz stretol. No jej správanie je akési zvláštne a Maxim postupne zisťuje, že krásna Albánka si zo svojej krajiny priniesla viacero tajomstiev. Prečo sa zrazu ocitla v Británii? A cíti voči nej len príťažlivosť alebo ide o lásku? Za ten čas, čo sa zorientováva vo svojich citoch, sa dôsledkom začínajúce sa vzťahu s Alessiou sám dostáva do nebezpečných situácií.

„Skloním sa a pobozkám ju. Lenže to, čo malo byť nežným bozkom, ktorým jej dám najavo, že ju ľúbim, sa zmení na niečo celkom… iné. Alessia sa otvorí ako exotická kvetinka, bozky mi opätuje tak náruživo, až ma to zaskočí. Napokon sa opájam všetkým, čo ponúka.“E. L. James

Ak od E. L. James, autorky trilógie 50 shades, očakávate, že aj tentokrát pôjde o ďalší eroticko-romantický príbeh, pravdepodobne budete sklamaní. V prípade Mistra ide skôr o romancu s mierne dramatickým priebehom obsahujúcu pomerne dosť erotických scén. Práve tieto šteklivé pasáže nie sú v príbehu „umiestnené rovnomerne.“ Autorka ich väčšinou koncentruje na niekoľko desiatok strán a potom si dáva chvíľu pauzu. Túto skutočnosť neocení každý, pretože zobrazené viackrát na kratšom priestore po čase strácajú šťavu a napokon pôsobia príliš zdĺhavo.

Čo sa týka deja, myšlienka je veľmi dobrá – Alessina minulosť, ktorá ju priviedla až do Londýna, pôsobí na čitateľa zaujímavo a prináša do príbehu istú dávku napätia. O trochu horšie je to však už so samotným spracovaním. Kniha má takmer 500 strán a nie vždy sa dá povedať, že sa v nej práve odohráva čosi lákavé a nové. Práve naopak, dej často skĺzne do stereotypu, kedy čitateľ len pozoruje bezvýznamné a mnohokrát i podobné scény, ktorých jediným významom je iba predĺžiť rozsah knihy.

Príťažlivosť medzi hlavnými postavami sa vyvinie už pri ich prvom stretnutí, a hoci sa v deji nachádza kratší úsek, kedy sa vo svojich citoch ešte len hľadajú, veľmi rýchlo vhupnú do veľkej lásky. Nebolo by na tom nič zlého, ak by na čitateľa nečakali ešte tri stovky strán, počas ktorých sa ich náklonnosť a láska nijako nevyvíjajú. Jednoducho v istej chvíli Maxim príde na to, že Alessiu miluje a vo zvyšku knihy sa jeho prejavy lásky už len opakujú. Táto skutočnosť môže na náročnejšieho čitateľa zapôsobiť otravne – neustále úvahy o láske a pripomínanie hĺbky citov sú nesmierne časté.

Dialógy niekedy pôsobia, akoby boli vystrihnuté z historickej romance. Správanie hlavného hrdinu miestami vyznieva neautenticky a jeho konanie sa pravdupovediac nehodí k povahe, akú mal na začiatku príbehu. Jeho osobnostný prevrat z muža, ktorý ku vzťahom pristupoval ľahkovážne, na zamilovaného a starostlivého hrdinu je príliš rýchly a pôsobí skôr rozprávkovo. Tento fakt nebude prekážať milovníčkam romantických príbehov, avšak iný typ čitateľa túto premenu neprijme bez toho, aby sa nad ňou pozastavil.

Aj jazyk a výrazové prostriedky nie vždy korešpondujú s charakterom Maxima. Jeho interpretácia práve sa odohrávajúcich udalostí občas pôsobí nadnesene, priam básnicky. K jeho charakteru a imidžu sa tento jazyk nie veľmi hodí, čo môže pôsobiť na náročnejšieho čitateľa trochu rušivo či úsmevne.

Mister od E.L. James nie je dokonalou knihou, no predsa len má svoju cieľovú skupinu. Množstvo klišé, jemne predvídateľný dej, postavy, ktoré nemajú do hĺbky vyprofilovaný charakter a len poslušne plávajú dejom, ktorý im bol vopred predurčený, predstavujú prvky, ktoré náročnejší čitateľ celkom neprepáči. No ak hľadáte ľahkú a trochu i netradičnú oddychovku s mierne napínavým dejom a častými erotickými scénami, predsa len kniha stojí za skúšku. Ide o priemerný príbeh, ktorý priemerného čitateľa ani neurazí, ani nenadchne.

• romantická dráma
  • zaujímavá dejová línia
  • príbeh spracovaním a ideou odlišuje od trilógie 50 shades

• chvíľami dej upadá do stereotypu
  • ide o rozsahom dlhý príbeh, ktorý sa však dá zhrnúť do niekoľkých viet
  • miestami sú použité patetické výrazové prostriedky, ktoré nesedia k imidžu hlavného hrdinu
  • dejový spád nie je plynulý, v mnohých miestach stagnuje

• Maxim Trevethick
    • Alessia Demanchi
  • Prostredie: Londýn, Cornwall
  • Témy: láska, obchod s bielym mäsom, dohodnuté manželstvo,

Erika Mitchellová, známa pod pseudonymom E. L. James, je britská spisovateľka. Napísala bestsellerovú erotickú romantickú trilógiu Päťdesiat odtieňov sivej, Päťdesiat odtieňov temnoty  a Päťdesiat odtieňov slobody.

Z románov Päťdesiat odtieňov sa celosvetovo predalo vyše 125 miliónov výtlačkov, v Spojených štátoch vyše 35 miliónov výtlačkov a v Spojenom kráľovstve vytvorila rekord ako najrýchlejšie predávaný paperback všetkých čias. V roku 2012 ju časopis Time zaradil medzi „100 najvplyvnejších ľudí sveta“. Romány boli následne adaptované do filmov. Erika Mitchellová sa narodila 7. marca 1963 vo Willesdene v Middlesexe čilskej matke a škótskemu otcovi. Vyrastala v Buckinghamshire. V roku 1987 sa vydala za Nialla Leonarda, spisovateľa a scenáristu zo Severného Írska. Majú dvoch synov. Od roku 2012 žijú v Brentforde v západnom Londýne.

E. L. James autor

E. L. James autor

Mister - E. L. James - cena

Mister

Nechajte sa pohltiť vášnivým ľúbostným príbehom. Mister je nová vzrušujúca romanca od E L James, autorky fenomenálnej trilógie Päťdesiat odtieňov, svetového bestsellera.
Londýn 2019. Pre Maxima Trevelyana je život hračka. Dobre vyzerá, priatelí sa s aristokratmi a je bohatý, nikdy nemusel pracovať a len zriedkakedy spáva sám. To všetko však zmení tragédia. Maxim nadobudne šľachtický titul svojej rodiny, zdedí jej peniaze i nehnuteľnosti….čítať viac

...

Aktualizované: 27. 10. 2023