Knižná recenzia: Montessori od narodenia do 3 rokov

Autorka: Charlotte Poussin

• Vydavateľstvo: Citadella
  • Počet strán: 180
  • Rok vydania: 2017
  • ISBN: 9788081820786

Zrozumiteľný a praktický úvod do Montessori

Existuje ideálny spôsob výchovy? Ako dieťaťu pomôcť rásť, no zároveň mu stanoviť aj isté hranice? Je to vôbec správne – kedy mu dovoľujeme či zakazujeme až príliš? Na čo sa pri výchove sústrediť, aké zvyky si treba osvojiť a ktorých sa nadobro vzdať? Výchova je veda. Alebo možno aj nie. Možno je to prirodzený a plynulý proces, pri ktorom rodič zastáva „len“ úlohu vedomého pozorovateľa. Práve týmto témam sa venuje kniha od francúzskej autorky Charlotte Poussin.

Cieľom tejto publikácie je nasmerovať rodičov k rozhodnutiu zmeniť svoje doterajšie predstavy o výchove a uvedomiť si, že úlohou rodiča je rozvíjať v dieťaťu sebadôveru, samostatnosť a vyrovnanosť, pričom treba plne rešpektovať fázy jeho vývoja. Vývojové etapy dieťaťa sú v knihe detailne popísané a autorka tejto téme venovala samostatnú časť – po jednotlivých mesiacoch (alebo neskôr aj širších obdobiach) popisuje, akým spôsobom sa dieťa momentálne vyvíja a na čo by sa mal rodič v tejto fáze zamerať.

Okrem toho sa kniha zameriava aj na obdobie pred príchodom dieťaťa – pomáha budúcim rodičom lepšie pochopiť ich úlohu a všetko, čo si bude rodičovstvo po citovej stránke vyžadovať. Každá kapitola obsahuje aj praktické a konkrétne informácie, ktoré zlepšujú pochopenie jednotlivých poznatkov a spríjemňujú ich prechod do praxe. Jednoducho povedané – kniha nielen podáva informácie, ale prirodzenou formou učí rodičov, ako ich neskôr využiť, aby nezostalo len pri teórii.

...

Text je zrozumiteľný skutočne pre každého a prispieva k tomu nielen jednoduchá slovná zásoba, ale aj prehľadná štruktúra kapitol. Autorka sa vyhla akýmkoľvek odborným formuláciám a všetky informácie podáva ľahko čitateľnou a vstrebateľnou formou. Knihu si tak môže prečítať každý bez ohľadu na svoj vek, vzdelanie či predchádzajúce skúsenosti s deťmi.

Kniha je navyše veľmi pekne graficky spracovaná. Plnofarebné vnútro dovoľuje vyniknúť nielen ilustračným obrázkom, ale aj iným obsahovým prvkom – rôznym vysvetlivkám, ktoré sú od textu prehľadne odčlenené, skutočným príbehom, ktoré demonštrujú význam a uplatnenie spomenutých poznatkov v praxi, či citáciam zdôrazňujúcim niektoré informácie. Aj vďaka peknej grafike kniha pôsobí tak, ako pôsobí – jednoducho, prehľadne a zrozumiteľne. V závere publikácie je príloha, vďaka ktorej možno vyrobiť montessori pomôcky a hračky.

„Je preto absolútne nevyhnutné naučiť sa rozpoznať rozdiel medzi týmito dvoma druhmi pomoci. Veľa pomoc, alebo prisilné puto vytvárajú závislosť, čo z dospelého robí otroka a v dieťaťu podnecuje pasivitu alebo lenivosť Nesnažme sa dieťa brzdiť tým, že budeme robiť veci namiesto neho. Vyžaduje si to od nás hlboké uvedomenie sa, z ktorého vzíde stav permanentného zamýšľania sa. Nie, výchova naozaj nie je „hlavolam“. Je to séria situácií, ktoré si vyžadujú naše rýchle rozhodnutia.“Charlotte Poussin

Montessori od narodenia do 3 rokov predstavuje zrozumiteľnú a prehľadnú knižku pre tých, ktorých táto téma zaujíma. Obsahuje množstvo podnetných informácií, ktoré budú osožné nielen (budúcim) rodičom, a zároveň v miere poznatkov príliš netlačí na pílu. Ak máte pred slovami montessori či rešpektujúca výchova istý dešpekt, táto kniha je i pre vás. V žiadnom prípade nenavádza rodičov k tomu, aby deťom dávali absolútnu voľnosť, skôr poukazuje na to, ako sa dieťa vyvíja a udáva konkrétne spôsoby, v akých fázach života vie byť rodič oporou. Jemnou formou vysvetľuje to, na čo by rodič sám prichádzal metódou pokus – omyl. Odporúčame každému, kto stále tápa, aký postoj výchovy zaujať, a udeľujeme takmer plný počet hviezdičiek.

• pre budúcich rodičov
  • ak chcete porozumieť dieťaťu a vašej úlohe rodiča
  • pre úplných začiatočníkov v Montessori
  • pre každého, kto chce byť svojmu dieťaťu vzorom
  • pre pedagógov, vychovávateľov a ľudí, ktorí pracujú s deťmi

• pekné grafické spracovanie
  • zrozumiteľne podané informácie
  • citlivo formulované myšlienky
  • ilustrácie a obrazový materiál
  • skutočné príbehy, ktoré demonštrujú dané myšlienky v praxi
  • skvelý úvod do Montessori pedagogiky
  • konkrétne nápady a rady
  • v závere knihy sú prílohy, ako si doma zostrojiť či vyrobiť konkrétne hračky

• ak vás Montessori zaujme, budete si musieť dokúpiť ďalšiu literatúru, táto kniha predstavuje akýsi lepší úvod k celej téme

• Témy: pedagogika, rodičia a deti, samostatnosť, rešpektujúca výchova

Montessori od narodenia do 3 rokov – Charlotte Poussin – cena

Montessori od narodenia do 3 rokov

Montessori pedagogika umožňuje každému dieťaťu, aby sa vyvíjalo vo vlastnom tempe, s ohľadom na jeho osobnosť a s plným využitím jeho potenciálu. Montessori vychovávateľka, Charlotte Poussin, sa rozhodla podeliť o svoje skúsenosti s uplatňovaním prístupu Montessori u bábätiek. V láskavej atmosfére pomáhať, no nepomáhať príliš, pozorovať, podporovať: to všetko tvorí krehkú rovnováhu, ktorá v dieťati podporuje vyrovnanosť, samostatnosť, sebadôveru, podnecuje radosť z učenia a prináša pocit sebauvedomenia a rešpektu k ostatným…..čítať viac

Charlotte Poussin pokračuje v posolstve Marie Montessori, talianskej lekárky a predstaviteľky reformnej pedagogiky. Pracuje ako vychovávateľka a riaditeľka v Montessori škole vo Francúzsku. Okrem knihy Montessori od narodenia do 3 rokov vyšiel v slovenčine aj preklad titulu Nauč ma, aby som to urobil sám…Pracovala v Argentíne, Brazílii, Francúzsku a v Kanade. Je autorkou tzv. Montessori krabičiek – pedagogických pomôcok. Montessori prístup dodržiava aj doma, pri svojich piatich deťoch.

Charlotte Poussin autorka

Charlotte Poussin autorka

Maria Montessori

Maria Montessori - reformná pedagogička

Predstaviteľka reformnej pedagogiky

Maria Montessoriová (tal. Maria Montessori; * 31. august 1870, Chiaravalle pri Ancone – † 6. máj 1952, Noordwijk aan Zee) bola predstaviteľka reformnej pedagogiky. Talianska lekárka, zakladateľka predškolskej výchovy na princípe individuálneho systému. V hre zasiahla učiteľka len ako „svetelný lúč“, aby si dieťa neublížilo. Viedla ho na sebavýchovu pri používaní vecí, poznávaní farieb, vôní, a to aj so zatvorenými očami, ale popri tom uplatňovala aj chvíle úplného ticha. Dieťa si volilo samostatne svoju činnosť, pri ktorej sa súčasne rozvíjajú telesné a duševné schopnosti v kultúrnom prostredí. Deti v prírode nadobúdajú vedomosti o nej a nie z kníh, obrazov a podobne. Zaviedla „cvičenia praktického života“. Didaktika a metodika Montessoriovej tvorí ucelený program na sebarealizáciu žiaka (koncepcia pedocentrizmu). Učiteľ rozhodujúcim spôsobom usmerňuje rozvoj osobnosti žiaka, jeho fyzické, intelektuálne, emocionálne a eticko-morálne kvality. Ústredná myšlienka montessoriovej pedagogiky je „pomoc ľudskej bytosti, aby dosiahla svoju nezávislosť“.

Zdroj: Wikipédia