Múdrosť starých psov – knižná recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Múdrosť starých psov

Autor: Elli H. Radingerová

• Vydavateľstvo: Séria
  • Recenzent knihu čítal: 3-4 hodiny

Povinné čítanie pre každého psíčkara!

Psy sú úžasné – vždy a v každom veku! Stráviť život so psom a sprevádzať ho v posledných rokoch života nám otvára oči aj srdce. Zostarnuté psy nás môžu mnohému naučiť!

Ak si domov prinesiete šteniatko, ako prvé vám napadne, že nasledujúce roky budete nútení absolvovať pravidelné prechádzky – v mraze, v daždi aj počas tých najväčších horúčav. Možno si priznáte i to, že nasledujúce mesiace budete po byte utierať mláčky, prípadne sa rozčuľovať nad rozkúsanými vecami, s ktorými ste ešte nemali v pláne sa rozlúčiť. Pravdou však je, že príchodom šteniatka žiadny majiteľ psíka netuší, čo ho čaká. A to nielen v horizonte dvoch či troch rokov. Mladosť a životaschopnosť nového štvornohého člena rodiny nám totiž zastrie zrak natoľko, že jeho staroba zostáva kdesi za perifériou našej mysle.

Elli H. Radinger knihy
najlepšia kniha o psoch

A presne preto je tu táto kniha. Múdrosť starých psov predstavuje rozprávanie nemeckej autorky a majiteľky seniorskej fenky labradora. Shira už dávno nie je hravým šteniatkom, ňufáčik má prešedivený a čoraz častejšie na nej jej majiteľka pozoruje, ako veľmi ju spoločne prežité roky zmenili. Ťažšie vstáva, viac spí, vlhké počasie jej spôsobuje diskomfort, bláznivé hry sú raritou, nie obrazom všedných dní. A tak rovnako ako Shira, spomaľuje i autorka tejto knihy – spomína, zamýšľa sa a dúfa, že ak raz príde koniec, láska a vďačnosť za všetko, čo so Shirou prežili, vyhrajú nad nekonečným smútkom.

Niektoré pasáže knihy dokážu neskutočne chytiť za srdce – predovšetkým tie, ktoré sú opisom autorkiných pocitov. Tak ako tisíce iných majiteľov psíka seniora, i ona už pochopila, že nik nás neprinúti premýšľať nad pominuteľnosť a koncami tak ako psík, ktorý už má mladosť za sebou. Autenticky čitateľovi vo svojom rozprávaní podsúva myšlienky, ktoré ho už niekoľkokrát bez pozvania prepadli – či si nemal viac užívať roky, kedy bol pes v dokonalej kondícii, či je na jeho smrť pripravený, kde v starostlivosti pochybil a čo všetko by časom zmenil.

„V podstate je to aj môj príbeh. Vnímam, ako stvorenie, ktoré nadovšetko milujem, starne a speje ku koncu. Som to ja, kto jedného dňa bude musieť konať, alebo aj nekonať. Musím sa naučiť vyrovnať sa so zmenami a akceptovať neodvrátiteľné. Jedného dňa bude Shirin život spočívať v mojich rukách a budem sa musieť rozhodnúť, ako s ním naložím.“ (str. 15.)Elli H. Radingerová

Zaujímavosťou je, že sa autorka snaží pomenovať a popísať prednosti starších psov a reflektovať ich na nás ľudí. Kniha podnecuje čitateľa k tomu, aby si viac užíval prítomný okamih, naučil sa odpúšťať a neriešil maličkosti, ktoré si nezaslúžia našu pozornosť, hnev či starosti. Na konci mnohých kapitol možno prísť na to, že hoci sa my ľudia snažíme učiť niečo našich psov, môžeme sa mnohému priučiť aj my od nich.

Ako som napísala v úvode, kniha by mala byť povinným čítaním pre každého psíčkara. Aby spomalil, menej sa hneval, ak mu psík niečo vyparatí a viac sa tešil, že jeho pes ešte zvláda vyrábať šibalstvá na počkanie. No na strane druhej som konfrontovaná otázkou, či by táto literatúra niečo dala majiteľovi mladého psíka. Či si tie zážitky a smutné momenty, kedy psík „vekom prerastie“ svojho majiteľa, nemusí každý prežiť na vlastnej koži, aby ich pochopil a naplno precítil. Neviem… Mňa však kniha našla v tom správnom období, kedy si čoraz častejšie uvedomujem, že Semi tu nebude večne, kedy viac ako do lesa chodíme na veterinu a kedy za okamihmi, počas ktorých sa rozjaší ako malé šteniatko, prichádza smútok vyplývajúci z pominuteľnosti a neistoty z toho, čo raz bude.

Elli Radinger mit Gehegewolf / / Elli Radinger with a captive wolf Urheber: © tanja.askani

Elli Radinger s vlkom Urheber: © tanja.askani

„Psy sú obohatením života. Čím sú staršie, tým vzácnejší je čas, ktorý s nimi môžeme stráviť. Žiť so psom a stráviť s ním posledné roky nám otvára oči aj srdce. Spoznávame, že staroba a smrť nás dokážu mnohému naučiť a že pripraviť sa na koniec znamená pripraviť sa na život.“ (str. 16)Elli H. Radingerová

Kto vychová psíka od malého šteniatka, pozoruje jeho vývin i starnutie a na konci jeho cesty ho odprevadí za dúhový most, ten prežije niečo, čo neprežije nik iný. A presne o tom je kniha Múdrosť starých psov – citlivé, krásne a nesmierne hlboké vyobrazenie myšlienok psíčkara, ktorý mal to šťastie bezpodmienečne sa zamilovať do psej duše. Múdrosť starých psov je titul, ktorý má síce obmedzenú cieľovú skupinu, no o to viac je schopný zasiahnuť ju na tom najcitlivejšom mieste. Kniha totiž čitateľa sprevádza tým, čím si práve prechádza – radosťou aj strachom, s ktorým sa niet komu zdôveriť.

O autorke

Elli H. Radingerová je bývalá právnička, ktorá sa svojho povolania vzdala a šla si za svojím snom – v súčasnosti sa venuje písaniu a výskumu vlkov. Jej knižný debut Múdrosť vlkov vyšiel na Slovensku v roku 2018.

Elli H. Radinger autorka

Autorka Elli Radinger so Shirou. Foto: Ulla Bergob

Pre koho áno

• pre majiteľov starších psíkov (pocítia, že so svojimi myšlienkami a obavami nie sú sami)
  • pre každého, kto má doma psa (prinúti ho to premýšľať dopredu a viac si užívať bezstarostné okamihy s mladým psom)
  • kniha je krásnym a originálnym darčekom pre psíčkarov

• dôveryhodné a autentické pomenovanie pocitov každého majiteľa staršieho psíka
  • krásne zobrazené ponaučenia, ktoré nám život so starším psom poskytne
  • množstvo momentov, v ktorých sa nájde každý psíčkar
  • kniha nesprostredkuje emócie prvoplánovým spôsobom

• niektoré pasáže sú trochu monotónne
  • fotografie v knihe rozdeľuje prierez dvojstránky, čím sa niektoré obrázky znetvorili

Knihy s podobnou tématikou

Múdrosť vlkov Elli H. Radingerová cena

Cena: od 10,90 €

Múdrosť vlkov

Miluj svoju rodinu, staraj sa o tých, ktorí sú ti zverení, nikdy sa nevzdávaj a neprestávaj sa hrať – to sú zásady vlkov. Empaticky sa starajú o starých a ranených druhov, láskavo vychovávajú svoje potomstvo….čítať viac

Múdrosť starých psov Elli H. Radingerová cena

Cena: od 14,90 €

Múdrosť starých psov

Psy sú úžasné – vždy a v každom veku! Stráviť život so psom a sprevádzať ho v posledných rokoch života nám otvára oči aj srdce. Zostarnuté psy nás môžu mnohému naučiť: každý deň považuj za dar, nič neľutuj, staraj sa o svoju svorku…čítať viac

Ako vychovať šťastného psa cena

Cena: od 16,90 €

Ako vychovať šťastného psa

Celebritný cvičiteľ psov, ktorý má úspešnú reláciu Šťastný pes, sa podelí o svoj výcvikový program, ktorý dokáže zmeniť každého psa – od rozmaznaného čistokrvného šteniatka po psíka zachráneného z útulku – iba za sedem dní….čítať viac

pantharei.skPrejsť do eshopu
Tréning je rozhovor František Šusta cena

Cena: od 14,90 €

Tréning je rozhovor

V súčasnosti asi v Českej republike nenájdete trénera, ktorý by k pozitívnym metódam výcviku vedel povedať viac ako RNDr. František Šusta, PhD. Medzinárodne uznávaný tréner zvierat, ovenčený množstvom ocenení, má totiž okrem súkromnej kynologickej praxe možnosť praktikovať svoje metódy…..čítať viac

Zdroje:

Elli Radinger official website: https://www.elli-radinger.de/medien/pressefotos/

semi a hemi zvierací influenceri

Semi a Hemi

Pes a mačka, to nemusí byť vždy len naháňačka! Občas je to zábava, občas menšia bitka, inokedy spánok v objatí, po ktorom sa tento šialený kolotoč znovu celý zopakuje. Keď mal čivaviak Semi 12 rokov, stretol opusteného kocúrika Hemiho. Presne 25. februára 2020 sa začal písať náš spoločný príbeh. Havkovský a mačací svet sa spojil dovedna a my sme rozhodli zdieľať naše zážitky na Instagrame. Najviac zo všetkého sa však tešíme, že vďaka kamošom z vrabcenastreche.sk. môžeme recenzovať zvierací sortiment. Sme prísni, nekompromisní a úprimní, nenecháme sa podplatiť žiadnym pamlskom! Pretože zvieratká si zaslúžia len tie najlepšie produkty!