Knižná recenzia: Neuveriteľná púť Harolda Frya

Autor: Rachel Joyce

• Rok vydania: 2012
  • Pôvodný názov: The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
  • Počet strán: 256
  • ISBN: 9788055129037

Ku každému cieľu vedie cesta. Len ju musíme nájsť…

Vytrvalosť je kľúčom k úspechu. Ak ste sa vzdali, možno ste tak urobili tesne pred cieľovou rovinkou. Rezignácia je len pre slabých. Na tých silných čakajú modriny a otlaky, no tiež úžasný pocit, ktorý vás obleje v momente, keď zistíte, že ste to dokázali. Harold Fry vám vo svojom príbehu ukáže, že sa dá dokázať úplne všetko.

Keď si Harold jedného dňa nájde v schránke list, nemá ani poňatia o tom, že sa táto chvíľa pre neho stane pamätnou. Či odrazovým mostíkom? Tak či onak, v obálke nachádza pozdrav od svojej dávnej priateľky Queenie. Nie, nie je na dovolenke a nevychvaľuje sa, ako jej je dobre. Harold sa z listu dozvedá, že Queenie už veľa času nemá, pretože ju začína nahlodávať zákerná choroba.

Staručký Harold svojej priateľke odpíše, ide list vhodiť do schránky a potom to príde. Rozmyslí si to. Nechce jej odovzdať len pár studených slov napísaných na papieri, no chce ju vidieť naživo. Tak sa rozbehne smerom, ktorý vedie až ku Queenie. Nikomu nič nepovie, nevzal si so sebou peniaze, mobil, mapu ani nič iné, čo by na ceste potreboval. Prekáža to?

Veru nie. Harold sa tak vydáva na dlhú púť naprieč Anglickom a s každým ďalším krokom musí vyvinúť čoraz väčšie úsilie. Telo štrajkuje, svaly ochabujú, chodidlá plné pľuzgierov neskutočne bolia, no duša sa raduje. Harold, dôchodca s nie práve šťastnou minulosťou, sa odhodlal na niečo, o čom by ešte pred niekoľkými dňami ani len nesníval.

„Harold sám najlepšie vedel, že jeho plán má zásadné nedostatky. Nemal správne topánky, buzolu, či nebodaj mapu, ani náhradné oblečenie. A najmenej mal naplánovanú túto cestu. Kým sa na ňu nevydal, netušil, že chce vôbec niekam ísť. Ale čo tam po detailoch, nijaký plán nepotrebuje. Dobre poznal devonské cesty, stačí, že pôjde stále na sever.“Rachel Joyce
...

Ak si knižku pripustíte k telu, naštartuje vás lepšie ako akákoľvek motivačná príručka. Harold vedie boj sám so sebou a svojím telom, ktoré sa nechce prispôsobiť tempu jeho nového nápadu. Doteraz žil s manželkou, ktorú má najradšej, keď sa nachádza v inej izbe, jeho život sa podriadil stereotypu a nepekná minulosť ho zaťažila svojou neúnosnou ťarchou. Čo spôsobilo rozpad jeho manželstva? Akú úlohu zastávala v jeho živote Queenie? A čo jeho syn, na ktorého Harold myslí len veľmi opatrne? Popri Haroldovom putovaní sa dozvedáme čoraz viac informácií, ktoré nás k odpovediam na tieto otázky dovedú. Len musíte byť trpezliví, tak ako vo svojej ceste vytrval i Harold.

Väčšia časť knižky sa venuje opisom Haroldovej šialenej cesty. Stretáva nových ľudí, bojuje sám so sebou a nechce si pripustiť porážku. Občas to vyzerá tak, že nové sily čerpá zo vzduchu. Treba však uznať, že nie každého čitateľa táto kniha nadchne. Nečakajte tu cestopis plný zážitkov a faktografických údajov, v takom prípade by ste boli sklamaní. Očakávajte príbeh s pomalšou gradáciou deja, no za to s nádhernou hlavnou myšlienkou.

Vnútorná nespokojnosť, melanchólia, otázky, či má život vlastne zmysel sú tu prestriedané s neuveriteľnou silou a odhodlanosťou preraziť hlavou aj ten najtvrdší múr. Aj maličkosť, akou je návšteva dávnej priateľky, vám môže zmeniť život. Obutí do jachtárskych topánok putujúc od mesta k mestu si totiž môžete uvedomiť, že i dávno zabudnutá a rokmi zaprášená láska sa dá oživiť. Ona totiž medzi nami stále je a my sme tí, ktorí ju od seba odháňajú.

• pre milovníkov príbehov, ktorých autori sa nesústredili na prešperkovanú zápletku, ale popracovali na hlavnej myšlienke knihy
  • pre tých, ktorí milujú odvážne a nikdy sa nevzdávajúce postavy
  • ak ste si obľúbili knihy od Fredrika Backmana

• krásny a motivujúci príbeh
  • aj napriek pomaly plunúcemu deju kniha nenudí
  • postava, ktorej minulosť nepoznáme a postupne nám ju autor odkrýva
  • množstvo krátkych myšlienok

• pre niektorých čitateľov bude knižka príliš „pomalá“

Neuveriteľná púť Harolda Frya je naozaj neuveriteľná. Jemná, hĺbavá, trochu smutná, nemálo motivujúca. Vďaka nej zistíte, že pojem „neskoro“ neexistuje, že každý nápad sa dá premietnuť do skutočnosti a že zázraky sa v našich životoch dejú v každom veku. Len ich k sebe musíme pustiť.

Emily v Paríži 2 - Catherine Kalengula - cena

Emily v Paríži 2

Po značne komplikovaných začiatkoch a niekoľkých omyloch sa mi život v Paríži skutočne zapáčil. Kolegovia v agentúre ma prijali medzi seba a šéfka mi už dokonca nezabuchne dvere pred nosom. Keď sa teraz potulujem po štvrti, kde bývam, cítim sa už ako doma. A najsuper je, že Mindy sa zabývala v mojej maličkej slúžkovskej izbe. Má to iba jeden háčik. Háčik menom Gabriel… Jeho Camille chce…čítať viac

Cukráreň v Paríži - Julie Caplin - cena

Cukráreň v Paríži

Nina je mladá a pekná, no v živote trochu stratená. Po tridsiatke ešte stále pracuje ako servírka a veľmi ju to frustruje. Jej veľká rodina je navyše rozhodnutá chrániť ju pred všetkými nástrahami života. Jedného dňa však Nina urobí rázny krok a odíde do Paríža vypomáhať s prípravou cukrárskych kurzov pre začiatočníkov, ktoré vedie starý rodinný priateľ Sebastián. Nina si vďaka svojej povahe veľmi rýchlo získa nových priateľov a postupne….čítať viac

Sedem sestier 1: Sedem sestier Lucinda Riley cena

Sedem sestier

Strhujúci úvodný román historicko-romantickej série o neuveriteľných osudoch nevlastných sestier Maie, Ally, Star, Cece, Tiggy, Electry a Merope, siedmich sestrách, vychádza z mytologického príbehu o Plejádach, ktoré Zeus v záujme ich bezpečia umiestnil na oblohu v podobe žiarivej hviezdokopy. Každý príbeh sa začína v nádhernom zámku na brehu Ženevského jazera, domove všetkých sestier. Zídu sa tam po správe o smrti milovaného otca…čítať viac