Knižná recenzia: Povedz, že ma miluješ

• Vydavateľstvo: CooBoo
  • Počet strán: 240
  • Rok vydania: 2018
  • ISBN: 978E80E566E0591E2
  • Originálny názov: The Summer I Turned Pretty

Nie je vždy jednoduché vyznať sa vo vlastných citoch…

Isabel alebo Belly, ako ju volajú priatelia, už odnepamäti trávi každé leto v domčeku na pláži, ktorý patrí najlepšej priateľke jej mamy. Pod jednou strechou sa tak stretávajú dve matky so svojimi štyrmi deťmi – okrem Isabel a jej brata Stevena sa k nim každoročne pridávajú aj Jeremiah a Conrad. Toto leto sa však predsa len niečím líši od prázdnin, ktoré tam prežila predtým.

Po prvýkrát sa Isabel necíti ako dieťa, ale ako mladá žena, o ktorú chlapci prejavujú záujem. Okrem toho, že stále nevie, čo cíti k Jeremymu a Conradovi, sa jej do cesty pripletie aj Cameron – mladý muž, ktorého počas leta náhodne stretne. A aby toho nebolo málo, situácie v oboch rodinách sa poriadne komplikuje…

Celý dej sa odohráva v plážovom domčeku a okrem súčasnosti, teda posledného leta, sa Isabel spomienkami vracia aj k prázdninám spred niekoľkých rokov. Čitateľ vďaka tomu viac prenikne do vzťahov, ktoré medzi deťmi z dvoch rodín panujú a takisto aj získa prehľad o tom, akou optikou na seba v minulosti hľadela Isabel a ako sa vníma teraz.

„Zmĺkla som, videla som, že Conrad nepočúva. Sledoval kočku, ktorá dozerala na hádzanie kruhov. Mohla mať štrnásť-pätnásť rokov. Ako prvé som si na nej všimla šortky – kanárikovožlté a veľmi, veľmi kratučké. Presne také šortky som mala pred dvomi dňami a chalani si zo mňa uťahovali. Keď som tie šortky kupovala so Susannah, mala som z toho dobrý pocit, a potom sa mi vysmievali. Na nej vyzerali oveľa lepšie.“Jenny Han

Nie je ťažké mať od knihy na jej začiatku príliš veľké očakávania. Rozprávanie Isabel je na jej vek spočiatku celkom vyspelé, a tak si aj dospelý čitateľ povie, že príbeh má potenciál osloviť aj jeho. Prvá tretina knihy je pútavá, autorka v nej dokonca čitateľovi nadhodí pár situácií, pri ktorých si povie, že z nich neskôr ešte poriadne vyťaží. Avšak tieto hypotézy sa, žiaľ, nenaplnia.

Príbeh postupne spadá do stereotypných situácií, hlavná hrdinka sa neskôr začína správať detinsky a stráca sa vo svojich citoch, čo síce v jej veku nie je nič zvláštne, no autorka týmto pasážam venuje až príliš veľa pozornosti. Tento fakt môže časom znechutiť nielen dospelého čitateľa, ale aj mladšie ročníky, ktoré už prečítali to lepšie, čo žáner young adult ponúka.

Spočiatku sa môže zdať, že príbeh nebude len o hľadaní prvej lásky. Autorka najprv dáva čitateľovi neurčité indície a ponúka mu útržky informácií, o ktorých dúfa, že sa k nim neskôr vráti a dotiahne ich do konca. Týka sa to predovšetkým vzťahov Laurel a Susannah – matiek štyroch detí, ktoré sa pravidelne počas leta stretávajú v jednom dome. Oba si prechádzajú svojimi vlastnými nielen vzťahovými drámami, čo by malo potenciál príbeh nielen osviežiť, ale aj podčiarknuť jeho vyspelosť. No mikrosvety týchto postáv sú časom rozmazané dostratena, a hoci na úplnom konci je pozornosť sústredená na Susannah, začína sa skĺzavať do klišé a jednoduchého priamočiareho tlačenia na city.

Povedz, že ma miluješ, je kniha určená pre mladšie ročníky, ktoré prahnú po jednoduchom príbehu o láske i neláske. Jednoduchý dej, stereotypné pasáže, množstvo situácií, ktoré príbeh len predlžujú, no nemajú priamy dopad na jeho vývoj – to všetko sú prvky, ktoré dospelého či náročného čitateľa znechutia. Knihu teda hodnotíme ako jemný podpriemer v žánri young adult.

• pre mladších nenáročných čitateľov

• na žáner young adult má kniha pomerne širokú slovnú zásobu
  • rýchle a ľahké čítanie
  • jednoduchý a nenáročný príbeh ako stvorený na letnú dovolenku

• po čase príbeh stráca atraktivitu
  • jednoduchá a priamočiara dejová línia, ktorá miestami pôsobí stereotypne

• Isabel, Steven
    • Jeremiah, Conrad
    • Cameron
  • Prostredie: letný dom na Cousins Beach
  • Séria: Letné lásky Belly
  • Časť: 1.
  • Témy: dospievanie, prvá láska, rakovina, letné prázdniny

Jenny Han je americká autorka beletrie pre deti a mládež. Je známa najmä vďaka  trilógii The Summer I Turned Pretty, ktorá bola adaptovaná do rovnomenného televízneho. Medzi jej ďalšie úspešné literárne počiny patrí aj séria To All the Boys, podľa ktorej bol taktiež natočený  filmový seriál. Han sa narodila a vyrastala v Richmonde vo Virgínii kórejsko-americkým rodičom. V roku 1998 absolvovala Maggie L. Walker Governor’s School for Government and International Studies, potom navštevovala University of North Carolina v Chapel Hill. Hanová napísala svoju prvú knihu, detský román Shug, ktorý vyšiel v roku 2006.  Jej ďalším projektom bola young adult romantická trilógia  o dospievaní dievčaťa počas letných prázdnin. Tri romány, The Summer I Turned Pretty, It’s Not Summer Without You a We’ll Always Have Summer, vyšli v rokoch 2009 až 2011 vo vydavateľstve Simon & Schuster a rýchlo sa stali bestsellermi New York Times.

Jenny Han – autorka

Jenny Han – autorka

Povedz, že ma miluješ - cena

Povedz, že ma miluješ

Leto sa práve skončilo a Belly už netrpezlivo očakáva ďalšie. A potom ďalšie… a… Vlastne nežije pre nič iné ako letné prázdniny. Domček na pláži, slnko, more, zábava, najlepšia priateľka Sussanah a dvaja bratia – Jeremiah a Conrad. No v jedno leto, keď sa zo škaredého káčatka stáva nádherná labuť, sa všetko akosi začne meniť. Dvaja oslniví chalani, prvý bozk, prvá láska… Leto sa nezmenilo, zmenila sa ona. Musí si vybrať. Jeremiah alebo Conrad? Prežite letnú lásku so skvelou sériou od Jenny ….čítať viac

...

Aktualizované: 26. 10. 2023