Knižná recenzia: Prečo zostať nažive

Autor: Matt Haig

• Vydavateľstvo: Premedia
  • Recenzent knihu čítal: 3 hodiny
  • Počet strán: 248
  • Rok vydania: 2016

Kniha, pri ktorej budete mať pocit, že vám rozumie…

Písať o depresii je ťažké. Ani ľudia, ktorí ňou trpia, nedokážu s presnosťou opísať, čo sa v nich počas depresívnej epizódy odohráva. Aké to je, keď človekom práve prechádzajú depresia a úzkosť? S akými myšlienkami vtedy musí zápasiť? Je vtedy skutočne také ťažké zostať nažive a vidieť budúcnosť aspoň v šedých odtieňoch, nielen odetú do čiernej?

Tejto knihe sa podarilo veľa. Napríklad odpovedať na vyššie uvedené otázky a vykresliť vnútorný svet človeka, ktorý bojuje so psychickými chorobami. Začiatok autorovho rozprávania sa začína situáciou, kedy stojí na pokraji útesu s myšlienkou skočiť dole a ukončiť tak svoj život. Kapitolu za kapitolou čitateľovi postupne odhaľuje skutočné príčiny jeho vtedajšieho odhodlania. Opisuje depresívne a úzkostné stavy, spomína na rôzne zážitky a svojimi slovami dokázal na prvý pohľad nemožné – opísať, čo je to depresia, ako ho mení a pretvára jeho vnímanie mnohokrát aj čistej a priezračnej reality či budúcnosti.

„Pred trinástimi rokmi som vedel, že toto sa nemôže stať. Chystal som sa umrieť, chápete. … Jedným z kľúčových symptómov depresie je beznádejnosť. Že pred sebou nevidíte budúcnosť. Zďaleka to nie je ako byť v tuneli, ktorý je zatarasený na oboch koncoch. … Existencia tejto knihy je teda dôkazom, že depresia klame. Depresia vás núti premýšľať mylne. Samotná depresia však nie je lož. Nič skutočnejšie som nezažil.“Matt Haig
...

Nejde o jednoliaty príbeh, ktorý by mal úvod, jadro a záver, no i napriek tomu je čítanie pútavé. Štruktúra knihy je presne taká, ako i depresia samotná – nepredvídateľná, miestami rozháraná a neučesaná. Autorovo rozprávanie totiž nedodržuje žiadnu chronológiu, volí presne také slová, aké sa mu práve vynárajú v duši, a zobrazuje čitateľom také spomienky, ktoré práve uzná za vhodné a dokážu podčiarknuť to, čo chce svetu zdeliť. Napriek absencii akéhokoľvek poriadku v jeho rozprávaní však kniha nepôsobí na čitateľa chaoticky.

Takisto je dôležité podotknúť, že hoci sa Prečo zostať nažive zaoberá ochoreniami duše, nejde o psychologickú príručku či prvoplánovú motivačnú literatúru. Čitateľ tu nenájde žiadne odborné termíny ani zložité vysvetlenia z oblasti biológie. Ide o čisto o rozprávanie muža, ktorý sa zdôveruje so svojimi zážitkami a spomienkami, pričom jeho cieľom nie je čitateľa motivovať alebo edukovať. Chce len poukázať na to, že depresia nikdy nie je väčšia ako človek samotný – a to bez použitia fráz plných klišé.

Hoci sa kniha zaoberá ťažkou a citlivou témou, samotné čítanie pochmúrne nie je, práve naopak – vsadí do duše čitateľa rôznorodé pocity a zapôsobí na neho, akoby sa k nemu prihováral priateľ, ktorého dôverne pozná. Ide v podstate o akýsi „jednostranný rozhovor“ – zatiaľ čo autor rozpráva, čitateľ objavuje nielen spomienky a myšlienky, ale nachádza aj kúsky svojej osobnosti, ktoré sa predtým bál odokryť aj sám pred sebou. Záverečné riadky zanechávajú v človeku dojem, že nech sa mu do cesty postaví čokoľvek, nikdy to nebude väčšie a silnejšie než on sám.

„Depresia je tiež… MENŠIA NEŽ VY. Je vždy menšia než vy, aj keď máte pocit, že je obrovská. Pôsobí vnútri vás, nie naopak. Možno je to len tmavý mrak plávajúci po oblohe, ale v tom prípade ste vy tá obloha. Boli ste na svete už pred depresiou. A mrak nemôže existovať bez oblohy, ale obloha môže existovať bez mraku.“Matt Haig

Matt Haig, anglický autor a novinár, sa narodil v roku 1975 v Sheffielde. V slovenčine mu vyšli viaceré diela, predovšetkým zo žánru Young adult – Polnočná knižnica, Ako zastaviť čas a Vianočný chlapec Nikolas. Momentálne žije v Londýne, má manželku a dve deti a naďalej sa venuje písaniu.

Matt Haig autor

Matt Haig autor

Prečo zostať nažive je skutočne unikátny kúsok. Kniha dokáže byť priateľom, poradcom aj oporou vsadenou do riadkov plných citlivých slov. Publikácia je síce krátka, no vypovie všetko, čo by vypovedať mala a ešte niečo navyše. Autor vo svojej knihe dokázal, že depresívne epizódy sa skutočne dajú opísať slovami. Prečo zostať nažive odporúčame nielen tým, ktorým sa v duši usadilo niečo, čo im spôsobuje bolesť a strach.

• pre ľudí, ktorí trpia depresiou a majú pocit, že im nikto nerozumie
  • ak sa práve nachádzate v období, kedy potrebujete pochopenie a povzbudenie
  • ak váš blízky trpí depresiou alebo úzkosťou a chcete lepšie pochopiť, čo sa v ňom odohráva

• napriek ťažkej téme kniha nie je pochmúrna
  • citlivé slová, v ktorých človek s depresiou nájde porozumenie
  • nádherne opísané pocity a myšlienky
  • cieľom knihy nie je zaradiť sa medzi prvoplánové motivačné príručky
  • v knihe sa nenachádzajú odborné výrazy a číta sa nesmierne ľahko
  • kniha nie je psychologickou štúdiou, ale rozprávaním autora – všedného človeka, ktorý si depresiami prešiel

Knihy o depresii

Cena: od 13,17 €

Úžasný svet depresie

Depresia je stále tabu mnohí ju nevedia ani len identifikovať, málokto sa prizná, že ňou trpí a len malé percento ľudí navštívi odborníka. Je ťažké sa o nej baviť s nadhľadom a nepatrí sa o nej vtipkovať. John Moe, rozhlasový moderátor a autor podcastov, sa o to pokúsil a napísal knihu Úžasný svet depresie….čítať viac

Deprese není depka Agáta Pilátová, Aleš Cibulka, Radkin Honzák cena

Cena: od 14,24 €

Deprese není depka

Víc se usmívej, jdi se projít, pusť si film. Tyto rady možná zaberou na špatnou náladu, depresi ale nevyléčí. Skutečná depresivní porucha je totiž mysl i tělo ochromující nemoc, kterou nepřelstíte vůlí. Kde jsou kořeny této choroby, jak se dá léčit a jak nemocnému můžou pomoct jeho blízcí?…čítať viac

Aktualizované: 13. 10. 2023