Knižná recenzia: Príbeh vdovy Lisey

Autor: Stephen King

• Recenzent knihu čítal: 6-7 hodín
  • Počet strán: 464
  • Rok vydania: 2008
  • ISBN: 8055115788

Úplne iný Stephen King, ako ste zvuknutí!

Môžeme si byť istí, že náš partner pred nami neuchováva žiadne závažné tajomstvo? A môžete to povedať, aj keď ste s ním prežili takmer celý život? Hm, to také isté nie je… Rovnakú otázku nám kladie i tento príbeh z pera najznámejšieho autora trilerov, pričom odpoveď, ktorá z príbehu vyplýva, je poriadne mrazivá

Keď slávny autor Scott Landon umrie, jeho ženu Lisey zasypú fanúšikovia množstvom telefonátov, v ktorých sa dožadujú, aby našla jeho nedokončené rukopisy. Pre ženu, ktorá doteraz stála v tieni svojho manžela, je to hneď o strate a neutíchajúcom pocite samoty ďalší šok. Najviac ju však desí profesor Dooley, ktorý je odhodlaný dostať sa ku Scottovým nevydaným dielam za každú cenu. Lisey je schopná začať sa prehrabávať s pracovni svojho manžela až po dvoch rokoch od jeho smrti, pričom okrem rozpracovaných rukopisov v nej objavuje aj niečo iné – omnoho dôveryhodnejšie. Jej manžel Scott sa jej v listoch spovedá zo svojej minulosti, ktorú prežil v rodičovskom dome, a ona tak prichádza na to, že človek, s ktorým žila, je jej každým prečítaným riadkom čoraz viac cudzí. Staré známe „v dobrom a v zlom“ v prípade jej manželstva, ktoré bolo opradené mnohými tajomstvami, dostáva úplne iný rozmer.

...
„Pred zrakom verejnosti sú manželky známych spisovateľov neviditeľné a nik to nevedel lepšie ako Lisey Landonová. Jej manžel dostal Pulitzera a Národnú knižnú cenu, ale Lisey v živote poskytla len jeden rozhovor. Bolo to pre známy ženský časopis, ktorý uverejňuje stĺpček s názvom ,Áno, som jeho manželka´.“Stephen King

Skalní fanúšikovia Stephena Kinga môžu mať spočiatku dojem, že sa začítali do knihy od úplne iného autora. V riadkoch totiž chýba napätie a nejaká tá gradácia deja, ktorá by ich poháňala v tom, aby čítali ďalšiu a ďalšiu kapitolu. Príbeh je do prvej polovice pomerne ťažkopádny a čitateľovi sa stránky pod prstami míňajú len s veľkým sebazaprením.

Namiesto dramatických okamihov tu možno nájsť množstvo flashbackov a spomienok na manželstvo, ktoré však veľký vplyv na dejovú líniu nemajú. Autor čoraz častejšie odbočuje od primárnej dejovej linky a čitateľ je tak svedkom množstva stretnutí sestier a opisov zlého zdravotného stavu jednej z nich. I tu sa však možno oprieť aspoň o autorov talent vniesť aj do nezáživných riadkov trochu zimomriavok – King totiž aj banálne momenty dokáže podať tak, že z nich priam sálajú emócie a špecifická tajuplná atmosféra. Ten typ čitateľa, ktorý však tieto atribúty oceniť nedokáže, bude prvú polovicu príbehu s knihou poriadne zápasiť.

„Dlho tam ležala, spomínala na horúci augustový deň v Nashville a rozmýšľala – nie prvýkrát –, že byť sama, keď predtým bola tak dlho s ním, je fakt čudné. Bola by si myslela, že dva roky na zoznámenie s tým pocitom postačia, lenže nestačili, čas očividne len trochu rozmazal ostré hrany žiaľu, takže žiaľ teraz namiesto sekania skôr udieral. … Lisey ležala na posteli, ktorá kedysi poskytovala úkryt dvom, a myslela na to, že samota nie je nikdy väčšia než vtedy, keď sa človek zobudí a zistí, že má dom pre seba. Že tu už dýcha iba ona a myši v stenách.“Stephen King

Zlom nastáva v momente, keď sa Lisey po prvýkrát stretáva s profesorom Dooleym. Dalo by sa povedať, že od tejto chvíle ide o viac-menej klasickú Kingovku, v ktorej čitateľ aspoň čiastočne nájde to, čo od Kingových kníh očakáva. Tak či onak, Príbeh vdovy Lisey nie je pre nedočkavých čitateľov, ktorí sú zvyknutí na priamočiare dejové línie a chcú si pri knihe iba oddýchnuť. V tomto prípade je potrebné mať sa neustále na pozore a aj malé zaváhanie či chvíľka nepozornosti môžu neskôr viesť k tomu, že sa človek v príbehu stratí.

Amerického spisovateľa hororov a fantastiky pozná snáď každý, a to nielen vďaka filmovým adaptáciám, ktoré preslávili jeho najveľkolepejšie diela. Stephen Edwin King doposiaľ napísal viac ako 50 románov, pričom sedem z nich uviedol na trh pod pseudonymom Richard Bachman. Medzi jeho najslávnejšie diela patria knihy Podpaľačka, Carrie, TO, Geraldova hra, Dievča, ktoré malo rado Toma Gordona, alebo séria Temná veža. Adaptáciu románu Príbeh vdovy Lisey môžete nájsť v ponuke Apple TV.

stephen King autor

Stephen King autor

Ak patríte medzi zarytých fanúšikov Stephena Kinga a dôverne poznáte jeho rukopis, nezľaknite sa prvej polovice príbehu. Rozťahaný úvod, ktorý nie a nie skončiť, vám neskôr dozaista nahradia okolnosti, ktoré nájdete v druhej polke knihy. Pripravte sa však na to, že tentokrát sa vám kniha nebude „čítať“ sama. Bude potrebné byť neustále v strehu. Nech je, ako chce, nepredvídateľný dej a premyslená zápletka vykompenzovali aj ten váhavý začiatok, a preto Príbehu vdovy Lisey udeľujeme 4 hviezdičky.

• majstrovské rozprávanie a zobrazenie pocitov a atmosféry
  • aj banálnu situáciu autor podáva tak, aby v čitateľovi vzbudila emócie
  • nepredvídateľný príbeh

• chvíľu trvá, kým sa dej rozbehne
  • výborné rozprávačské zručnosti autora kazí amatérsky preklad
  • na príbeh je potrebné sa sústrediť (veľa pohľadov do minulosti a spomienok)
  • skutočný Kingov rukopis je citeľný až v druhej polovici knihy

Najlepšie knihy od Stephena Kinga

To King Stephen cena

Cena: od 21,76 €

To

Derry nie je obyčajné malomesto. Pod jeho povrchom spí prastaré zlo. Vždy keď sa prebudí, na niekoľko rokov rozpúta v Derry a okolí smršť neopísateľných hrôz. Strašná sila, ktorú možno nazvať len To, ovláda obyvateľov, vraždí nevinné deti a zdá sa, že ju neuspokojí nič okrem najvyššej obete….čítať viac

Cyntoryn zvieratiek Stephen King - cena

Cena: od 22,48 €

Cyntoryn zvieratiek

Doktor Louis Creed dostane nové zamestnanie a presťahuje sa s rodinou zo zadymeného Chicaga do idylického vidieckeho mesta Ludlow v Maine. Starý, ale pohodlný dom poskytuje dostatočný priestor na to, aby sa v ňom rodina cítila dobre a deti vyrastali…čítať viac

Geraldova hra 3. vydanie Stephen King cena

Cena: od 12,49 €

Geraldova hra 3. vydanie

V jedno popoludnie odchádzajú manželia Gerald a Jessie Burlingamovci do svojho letného domu pri jazere. Je už po sezóne a v okolí niet ani živej duše. To, čo sa začína ako pokus o spestrenie upadajúceho intímneho života manželov v strednom veku v podobe nezvyčajných, ale v podstate nevinných erotických hier,….čítať viac