Škandalózny vojvoda, Gaelen Foley – knižná recenzia

Knižná recenzia: Škandalózny vojvoda

Autorka: Gaelen Foley

• Vydavateľstvo: Slovenský spisovateľ
  • ISBN: 9788022022132
  • Originálny názov: One Moonlit Night + Duke of Scandal

Koľko škandálov musí mať človek za sebou, aby sa mu zažiadalo pokojného života?

Gaelen Foley, populárna autorka historických romancí, sa už roky teší veľkej obľube aj u slovenských čitateľov. Po úspešnej trilógii Ostrov Ascencion sme tentoraz pre nich pripravili úvodnú novelu a prvý diel najnovšej regentskej série s názvom Moonlight Square.

Škandalózny vojvoda pozostáva z dvoch príbehov, ktoré spája jedna udalosť. V úvode čitateľ nájde novelu, v ktorej ako hlavné postavy vystupujú Katrina Glendonová a vikomt Roland. Stretnú sa počas noci v záhrade, kam Roland zašiel pohľadať stratenú náušnicu svojej vydatej milenky a Trinny sa tam zasa prišla vyplakať. Jej rodina totiž na ňu ako na svoju najstaršiu dcéru tlačí so sobášom, do ktorého sa jej veľmi nechce. S Trinny a Rolanda sa stávajú priatelia a miestami sa zdá, že sa medzi nimi vytvorilo omnoho silnejšie puto než len priateľstvo. Najmä keď otec Rolanda dá nekompromisnú úlohu – buď sa ožení, alebo príde o všetok majetok. Lenže Trinny medzičasom v spoločnosti prehlásila, že sa vzdáva vidiny sobáša a dobrovoľne sa rozhodla stať sa starou dievkou…

Druhú, rozsiahlejšiu časť knihy tvorí príbeh Felicity Carvelovej a Jasona Hawthorna. Po smrti svojej tety sa Felicity stáva dedičkou veľkého majetku a spolu s ním sa okolo nej zoskupí aj veľké množstvo nápadníkov. Jason je dobrým priateľom jej brata a voči Felicity pociťuje silné puto ochrancu. No okrem toho aj aj takzvaný škandalózny vojvoda – s jeho menom je spojených množstvo prehreškov. Pravidelne využíva spoločnosť nemravných žien a má dve nemanželské deti. Felicity si však zaumieni, že dá ich začínajúcej sa láske predsa len šancu. No je možné zmeniť niekoho, kto je navyknutý na zhýralý život?

„Dovtedy sa už Felicity pevne rozhodla: musí ho mať. Tá myšlienka jej lomcovala celým mozgom a dosť ju desila, ale bol to skrátka jediný záver celého dňa. Si môj, Netherford. A vždy si bol. Vzpieraj sa, koľko chceš, ale už si sa vybúril až-až, moja láska. Nastal čas, aby ho získala výlučne pre seba. Lenže ako?“Gaelen Foley

Zatiaľ čo prvá polovica knihy plynie rezkejším tempom, o niečo neskôr je to s dejovým spádom trochu horšie. Predovšetkým druhý hlavný príbeh je miestami príliš rozťahaný a pozostáva zo situácií, ktoré nedočkavý čitateľ dozaista len v rýchlosti preletí očami, aby sa konečne dostal na pasáž, kde sa príbeh trochu posunie vpred. Samo osebe je veľké škoda – kniha má potenciál odlíšiť sa od iných historických romancií, no jej spracovanie môže nemálo čitateľov trochu odradiť.

To, čo príbeh odlišuje od iných romantických kníh, je pomerne detailné zobrazenie nemravného života hlavných hrdinov. Ak sa v nejakej knihe aj vyskytla mužská postava, ktorá viedla zhýralý životný štýl, väčšinou tam bol tento fakt len spomenutý „pomedzi riadky.“ V Škandalóznom vojvodovi sa však autorka zamerala aj na detaily, ktoré v súčasnosti pôsobia úsmevne, no zároveň poukazujú na to, že ani láska v dobách minulých nebola dokonalá a že nevera či lacné mravy sa vo vzťahoch vyskytovali odjakživa.

Škandalózny vojvoda zobrazuje dva príbehy, v ktorých sa búrajú steretypné predstavy o historických romanciach. Preto rozhodne nečakajte naivné a cudné ženské hrdinky, ktorých jediná radosť je výber šiat na najbližší ples, či mužov, ktorí hýria šarmom a galantnosťou. V tomto prípade obe pohlavia konajú trochu inak – ženy kašlú na svoju nevinnosť, vrhajú sa do vzťahu so všetkým, čo k nemu patrí, hoci ešte nestáli pred oltárom, a muži si doprajú zábavu v ženskej spoločnosti kedykoľvek, nielen vtedy, aby si splnili manželskú povinnosť a postarali sa tak o dediča. Nebyť úsekov, ktoré sa nesmierne ťahali a popravde ani nikam neviedli, bol by Škandalózny vojvoda výnimočnou knihou na poli historických romancií.

Škandalózny vojvoda predstavuje jednu z množstva historických romancií, ktoré nemusia sadnúť každému. Ak si dokážete vychutnať čaro dobovej atmosféry a neprahnete po neustálej akcii, určite vás príbeh nadchne. No v prípade, že neobľubujete rozťahané pasáže a na každej stránke očakávate, že nastane dejový progres, chvíľami vás bude príbeh nudiť. Knihu preto odporúčame trpezlivým čitateľom, ktorí vedia nájsť krásu aj v opisoch či v bežných situáciách.

• pre trpezlivé čitateľky, ktorým neprekáža, ak sa príbeh dlhší čas nikam neposunie
  • ak hľadáte historickú romancu, v ktorej vystupujú postavy s netradičnými charakterovými črtami

• 2 príbehy v jednej knihe prepojené jednou udalosťou
  • originálna a iniciatívna hlavná hrdinka
  • vtipne zobrazený život zhýralého vojvodu
  • kniha búra stereotypy o hrdinoch historických romancií

• miestami príbehu chýba dynamika
  • niekoľko pasáží, ktoré nie sú zaujímavé a dej nikam neposúvajú

• Katrina Glendonová (Trinny)
    • vikomt Roland (Gable Winston-McGray)
    • Felicity Carvelová
    • Jason Hawthorne (vojvoda Netherford)
  • Prostredie: Londýn
  • Séria: Moonlight Square
  • Časť: 1.
  • Témy: škandál, láska, dedičstvo, povesť,

Gaelen Foleyová (narodená 6. novembra 1973) je americká spisovateľka, známa najmä ako autorka romantických románov z obdobia regentstva. V roku 1998 vyšiel jej prvý romantický román Pirátsky princ a odvtedy napísala viac ako 35 románov. Jej knihy sa od roku 2000 pravidelne objavujú v zozname bestsellerov USA Today a od roku 2008 v zozname bestsellerov New York Times. Gaelenine romány boli preložené do viac ako 20 cudzích jazykov a predali sa v miliónoch výtlačkov po celom svete. Gaelen Foleyová je najstaršia zo štyroch sestier. Vyštudovala bakalársky titul v odbore anglická literatúra s vedľajším odborom filozofia na Štátnej univerzite v New Yorku vo Fredonii.

Gaelen Foley – autorka

Gaelen Foley – autorka

Škandalózny vojvoda – cena

Škandalózny vojvoda

Po tom, čo sa v úvodnej novele zoznámime s Gableom a Trinny, ktorých osud zvedie dohromady jednej mesačnej noci, prichádza na rad hľadanie lásky ich priateľov Jasona a Felicity v románe Škandalózny vojvoda. Zvodca Jason Hawthorne, vojvoda Netherford, si nikdy nevšímal mladšiu sestru svojho najlepšieho priateľa, ba čo viac, pred šiestimi rokmi jej dal jasne najavo, že medzi nimi nikdy nič nebude. Má rád voľnosť, lenže postupne si uvedomí, že telesné pôžitky sa mu už prejedli. Keď ….čítať viac

...

Aktualizované: 21. 10. 2023