Som rada, že mama zomrela – Jennette McCurdy – recenzia

Som rada, že mama zomrela - Jennette McCurdy - recenzia

Knižná recenzia: Som rada, že mama zomrela

Autor: Jennette McCurdy

• Počet strán: 352
  • Originálny názov: I’m Glad My Mom Died

O tom, aké deštruktívne je plniť nenaplnené sny svojich rodičov…

Človek by povedal, že detské filmové hviezdy musia mať krásne detstvo plné nablýskaných okamihov, aké ich rovesníci z radu bežných smrteľníkov nikdy nezažijú. Opak však môže byť pravdou. Aké to je prísť o detstvo, ktoré zničila snaha zavďačiť sa toxickej matke?

Jennette McCurdy sa narodila do americkej rodiny, ktorej chýbalo akékoľvek zázemie. V jej rodnom dome absentovali porozumenie, skutočná láska, financie a miestami i zdravý rozum. Jej otec sa nechal prevalcovať psychicky nestabilnou matkou s celkom výbušnou povahou, a tak sa práve ona stala akousi hlavou rodiny. Jennette bola spomedzi jej detí jedinou dcérou, dôsledkom čoho si matkinu toxicitu odniesla najviac. Nápad urobiť všetko preto, aby sa z Jennette stala slávna herečka, sa zrodil práve v hlave jej matky. A dôvod? Pretože ona sama chcela byť kedysi herečka…

Jennette sa tak už v útlom veku ocitla na kastingoch so snahou byť čo najlepšia, a to len preto, aby svoju mamu videla šťastnú a spokojnú. Na prvé väčšie filmové úlohy si síce musela chvíľu počkať, no matkin plán sa predsa len naplnil – z Jennette sa stala detská hviezda seriálov, ktorá aj neskôr v ranej dospelosti podliehala prísnej matkinej kontrole. Aj v puberte ju chcela osobne sprchovať, umývať jej vlasy, dávať pozor na jej jedálniček, aby nepribrala a stále si zachovávala detskú postavu bez zaoblených ženských kontúr. Jennette teda nikdy nedostala priestor, aby sa zamyslela, aké sú JEJ sny, životné ciele a túžby. S odhodlaním mamu nesklamať prežila detstvo plné okamihov, ktoré nad ňou mali moc aj v dospelosti, kedy jej mama umrela.

„Sláva medzi nás vrazila klin, na ktorý som nikdy ani nepomyslela. Toto chcela. A ja som chcela, aby to dostala. Aby bola šťastná. No teraz, keď som slávna, uvedomujem si, že šťastná je len ona. Ja nie. Jej šťastie existuje na úkor môjho. Cítim sa, akoby ma okradla a využila. Niekedy sa na ňu zahľadím s nenávisťou v očiach. A hneď vzápätí sa za to neznášam. Vravím si, že som nevďačná. Bez nej nemám žiadnu cenu.“

Jennette McCurdy

Som rada, že mama zomrela poukazuje na to, aké ľahké je zničiť svojmu dieťaťu život. Pred čitateľom sa postupne odkrývajú všetky rany na Jennetinej duši, ktorých dôsledkom sú poruchy príjmu potravy, neschopnosť povedať v partnerskom vzťahu rázne nie a potreba byť stále tou, ktorá vníma túžby všetkých naokolo, len nie tie svoje. Nadovšetko je potrebné spomenúť, že Jennettino detstvo čiastočne ovplyvnila aj mormonská cirkev, do ktorej jej rodina patrila.

Kniha má skutočne širokú cieľovú skupinu. Zaujme každého, kto sa zaujíma o filmový priemysel, toxické vzťahy v rodine, traumy z detstva, dopad cirkvi na psychiku jedinca aj poruchy príjmu potravy. Dôležité však je podotknúť, že ak zámerne knihu vyhľadáte len kvôli jednej téme, môže vás niektorá jej tretina pomerne dosť nudiť.

Prvá polovica príbehu sa zameriava na opis autorkinho detstva a čitateľ má tak možnosť pochopiť pôvod jej toxického vzťahu s matkou, spozná podrobnosti členstva mormonskej cirkvi a rovnako i zákulisie filmových kastingov a natáčaní. V poslednej tretine je v centre pozornosti téma anorexie a bulímie a dôsledkov, ktoré na autorke zanechalo matkino správanie. To sa prejavuje v každej oblasti jej života a čitateľ postupne zisťuje, že jej matka zanechala stopy nielen na Jennettinom sebavedomí, ale aj v jej vzťahoch a spôsobe života.

Unikátnou črtou knihy je jej jednoduchosť a schopnosť podať čitateľovi aj ťažšie spomienky s istou dávkou nadhľadu. Čítanie aj napriek svojej hĺbke nevyčerpáva a nie raz sa stane, že má daná situácia, v ktorej by sa nechcel ocitnúť nik z nás, humorne trpký podtón. K svižnému pokroku v čítaní napomáhajú aj pomerne krátke kapitoly. Som rada, že mama zomrela, sa aj napriek témam, ktoré rozoberá, číta veľmi ľahko a rýchlo.

Som rada, že mama zomrela je kniha s názvom, ktorý upúta a niekoho dozaista i pobúri. No ešte predtým, ako sa na autorku nasrdí, by mal spoznať jej príbeh, v ktorom sa mieša autentickosť s ťažko uveriteľnými situáciami, zúfalstvo s humorom a smútok s chuťou dostať z pazúrov traumatického detstva. Odporúčame nielen pre tých, ktorí sa zaujímajú o toxické rodinné prostredie či psychické príčiny porúch príjmu potravy, hoci práve týchto ľudí kniha zasiahne najviac.

• pre všetky vekové kategórie
  • ak vás zaujíma téma anorexie, bulímie a porúch príjmov potravy
  • ak vám je blízka téma filmového priemyslu
  • ak hľadáte knihu, ktorá sa venuje tematike tráum z detstva

• pomerne ťažká téma spracovaná jednoducho a s istou dávkou nadhľadu,
  • autentický pohľad do detstva nádejnej filmovej hviezdy,
  • kniha poukazuje na to, aké jednoduché je zničiť svojmu dieťaťu život
  • rýchle a svižné čítanie, ktoré aj napriek svojej hĺbke čitateľa nevyžmýka z energie
  • jednoduchý jazyk – ak sa vám dostane do rúk originál v anglickom jazyku, k pochopeniu knihy nemusíte mať vyšší level angličtiny

• kniha ponúka pohľad na široké množstvo tém, no nie všetky sú čitateľovi predostreté ihneď, preto nie je dobré začať ju čítať len s jedným očakávaním

Priatelia, lásky a jedna hrozná potvora - Matthew Perry - cena

Priatelia, lásky a jedna hrozná potvora

Milovaná hviezda seriálu Priatelia nás v úprimnom, zábavnom a otvorenom životopise zavedie do zákulisia populárneho sitkomu a zdôverí sa so svojím bojom so závislosťou. „Ahojte, volám sa Matthew, ale asi ma poznáte pod iným menom. Priatelia ma oslovujú Matty. A už som mal byť mŕtvy.“ Týmito slovami sa začína strhujúci príbeh uznávaného herca Matthewa Perryho. Jeho cesta viedla od detských snov o sláve cez závislos…čítať viac

Will - Will Smith - cena

Will

Jeden z celosvětově nejuznávanějších představitelů zábavního průmyslu naší doby se s námi rozhodl podělit o svůj životní příběh v inspirativní knize, v níž se vydává zpátky v čase a sleduje svou křivku životních lekcí až k místu, kde se setkávají vnější úspěch, vnitřní štěstí a lidské propojení. Will Smith se (celkem pochopitelně) domníval, že má v životě vyhráno: nejen že byl jeho úspěch naprosto nevídaný, ale navíc se celá jeho rodina pohybovala…čítať viac

Náhradník - Prince Harry - cena

Náhradník

Svet so zármutkom a zdesením sledoval jednu z najbolestnejších udalostí dvadsiateho storočia: dvaja chlapci kráčajú za matkinou rakvou. Princovia William a Harry odprevádzajú princeznú Dianu na poslednej ceste a miliardy ľudí sa zamýšľajú nad tým, sa im odohráva v hlave a čo cítia. Ako sa odteraz bude odvíjať ich život? Toto je Harryho príbeh.
Než prišiel o matku, považovali ho za bezstarostného, ľahkovážneho náhradníka vážnejšieho…čítať viac

Steve Jobs (SVK) Walter Isaacson cena

Steve Jobs

Jedinečná biografia, na ktorej Steve Jobs úzko spolupracoval s autorom. Zachytáva dôležité etapy Jobsovho súkromného života, aj jeho zlomové podnikateľské rozhodnutia. Opisuje, ako sa z nadšenca umenia, techniky a východnej filozofie stal človek, ktorý sa navždy zapísal do dejín informačných technológií. Obsahuje kľúčové momenty Jobsovej podnikateľskej kariéry, akými boli konkurenčný boj Applu s Microsoftom, Jobsov odchod zo spoločnosti Apple a neskorší triumfálny návrat na pozíciu jej CEO, ako aj jeho rezignácia či zdravotné problémy…čítať viac

Aktualizované: 4. 1. 2024