Sova, Samuel Bjork - knižná recenzia @vrabcenastreche.sk

Knižná recenzia: Sova

Autor: Samuel Bjork

• Počet strán: 448
  • Rok vydania: 2016
  • ISBN: 9788055149424

Symbol múdrosti alebo krutej smrti?

Ktoré zviera vo vás vzbudzuje najväčší strach? Pravdepodobne je to jedno z tých, ktorému príroda dopriala ozrutánske telo, mohutné laby a ostré, krvilačné zuby… No čo taká sova? Strasie vás pri pohľade na ňu? Ak ste doteraz pripisovali len múdrosť, môže sa to ľahko zmeniť… Druhý diel série Holger Munch a Mia Kruger vám ukáže, prečo…

Holger Munch a Mia Krugerová sa chtiac-nechtiac znovu stretávajú pri riešení ďalšieho závažného zločinu. Keď zo zariadenia pre problémovú mládež zmizne jedna z chovankýň, nik tomu nevenuje veľkú pozornosť. Až kým… Sa telo Camilly Greenovej nenájde v lese a podivné kulisy okolo nej nezačnú vyvolávajú hrôzu. V ústach má ružu, miesto, kde leží, pripomína sovie hniezdo, a všade sa nachádza perie…

Ide tu o akýsi rituál? Vyšetrovací tím prichádza na to, že posledné týždne pred smrťou si obeť prežila peklo. Progresy vedúce k dolapeniu vraha však neprichádzajú, až sa prípad dostáva do mŕtveho bodu. Onedlho sa však hackerovi z vyšetrovacej jednotky ozve jeho dávny známy a poskytne mu link na video, z ktorého sa zdvíha žalúdok. Keď sa okrem obete na obraze mihne aj postava odetá do peria, strach je vo vyšetrovacej miestnosti priam hmatateľný. Kto za týmto činom stojí? Bude to mať pokračovanie?

„,Policajti boli na mieste činu od nálezu tela obete,´ začal Kim, ,niektorí klopali na dvere príbytkov, iní prečesávali oblasť, ale čo sa týka technických stôp, je toho len málo, z čoho môžeme vychádzať. Hurum je známa vychádzková oblasť, chodí tam veľa ľudí, takže na odtlačky topánok môžeme rovno zabudnúť, pretože to by sme mohli otestovať polovicu ľudí žijúcich v kraji Buskerud. Okrem toho mi pripadá veľmi zvláštne, že sme v okolí nenašli žiadne iné stopy, ale v hľadaní pokračujeme.´“Samuel Bjork
...

Prológ zachytáva odlišné prostredie a neustále rezonuje v mysli čitateľa aj po tom, čo sa prehryzie polovicou knihy. Vyvoláva totiž niekoľko otázok, na ktoré nie je také ľahké odpovedať. Čitateľ tak hľadá súvislosti, vstrebáva detaily a snaží sa nájsť nepatrné indície vedúce k rozuzleniu celého problému. Ak v kriminálkach radi tipujete, kto je vrahom, prípadne, kto za celým zločinom stojí, v tomto prípade autor vaše nervy poriadne poskúša. V texte možno spozorovať niekoľko indícií a stôp, no až neskôr sa ukáže, že šlo o falošné návnady slúžiace na to, aby čitateľovu myseľ oklamali a poplietli.

Ak ste sa začítali do prvého dielu tejto série s názvom Cestujem sama, môžete tu badať zopár podobných znakov, a to nielen vďaka rovnakým menám, ktoré sa v deji mihnú. Po niekoľkých kapitolách je v texte jasne rozpoznateľný rukopis autora – krátke kapitoly, časté striedanie scén, detaily ohľadom vraždy, vyšetrovateľský postup… Sovu by ste teda k Cestujem sama okamžite priradili aj so zavretými očami.

V prípade, že sa vám do hláv tisne otázka, či je potrebné prečítať najprv úvodný diel série a až potom sa pustiť do Sovy, moja odpoveď znie: Určite áno. Prípady, ktorým sa autor v knihách venuje, sú síce separované, no súkromie a životy členov vyšetrovacieho tímu sa posúvajú vpred. A v tomto prípade nejde o zanedbateľný prvok, ktorý by bolo možné ľahko prehliadnuť.

Holger aj Mia v príbehu nezastávajú pozíciu bezduchých vyšetrovateľov, no autor im postupne vytvára vlastné profily a čoraz častejšie čitateľov privádza do kontaktu aj s ich rodinnými príslušníkmi. Mnoho kapitol sa nesústreďovalo na kriminálny prípad, ale na súkromie hlavných postáv a analýzu ich súčasných problémov či vnútorného rozpoloženia.

„Mia Krügerová prišla o svoju sestru-dvojča pred mnohými rokmi. Našli ju mŕtvu v jednej špinavej pivnici v oslovskej mestskej časti Tøyen po predávkovaní heroínom. Mia zo smrti obviňovala Sigridinho priateľa. O pár rokov neskôr, pri jednej rutinnej obhliadke prívesu v horskej oblasti Tryvann, sa ich cesty opäť skrížili. Mal pri sebe novú obeť.“Samuel Bjork

Samuel Bjork je pseudonym nórskeho autora, dramatika a speváka Frode Sandera Oiena. Od ranej mladosti bol členom niekoľkých hudobných skupín a vo svojich 21 rokoch napísal divadelnú hru. Úspech medzi čitateľmi mu priniesla kriminálna séria s názvom Holger Munch a Mia Kruger, ktorá sa začína knihou Cestujem sama. Sova predstavuje druhý diel a momentálne je na trhu aj tretia časť s názvom Chlapec vo svetle reflektorov.

Samuel Bjork autor

Samuel Bjork autor

Aj pasáže, v ktorých vyšetrovanie stagnovalo (a že ich v knihe nebolo málo!), pôsobili pútavo vďaka skvelému podaniu a štýlu rozprávania. Sovu odporúčam čitateľom, ktorí sa „dlhoročnou praxou“ so severskými kriminálkami tohto žánru už trochu prejedli a žijú v domnienke, že ich už nemá čo prekvapiť. Priestoru na prekvapenia tu však je… A Samuel Bjork ho dokázal nájsť a dokonalo využiť.

• pre čitateľov, ktorí hľadajú zaujímavú zápletku
  • ak sa vám páčil prvý diel série s názvom Cestujem sama a ste zvedaví, kam sa budú uberať osudy vyšetrovateľov

• množstvo prvkov, ktoré čitateľa pri hádaní vraha popletú
  • originálna zápletka
  • hodnoverná atmosféra
  • krátke kapitoly, ktoré sa rýchlo čítajú
  • okrem krimi prípadu kniha zobrazuje aj súkromie vyšetrovateľov

• autor sa až príliš venuje vnútornému svetu vyšetrovateľky
  • občas príbehu chýba uveriteľnosť
  • niektoré prvky a opisy sa v knihe často opakovali

Odporúčané knihy od autora Samuel Bjork

Cestujem sama Samuel Bjork cena

Cena: od 15,90 €

Cestujem sama

Počas prechádzky sa mužovi z ničoho nič vytrhne pes a zmizne medzi stromami. Muž sa za ním rozbehne do hlbokého lesa a tam sa mu naskytne otrasný pohľad. Na strome visí obesené dievčatko, odeté ako bábika. Na chrbte má školskú aktovku a okolo krku priviazanú tabuľku s nápisom Cestujem sama….čítať viac

Knižná recenzia: Cestujem sama

Chlapec vo svetle reflektorov Samuel Bjork cena

Cena: od 14,16 €

Chlapec vo svetle reflektorov

Sú Vianoce. Starší muž šoféruje auto cez Škandinávske vrchy. Zrazu si všimne, ako sa v tme pred ním čosi črtá. Len-len že stihne pribrzdiť a zastaviť. V snehových jazykoch tvoriacich sa pred autom stojí malý chlapec. Má modré pery a na hlave nasadené jelenie parohy….čítať viac

Sova Samuel Bjork cena

Cena: od 13,36 €

Sova

V lese sa našlo telo tínedžerky Camilly Greenovej, ktorá bola tri mesiace nezvestná. Niekto ju rituálnym spôsobom zavraždil, možno aj týral a mučil. Opatrne ju položil na lôžko z vtáčích pier a okolo tela umiestnil sviečky v tvare pentagramu. Vrah po sebe nezanechal žiadne stopy…..čítať viac